رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ تیر ۱۳۹۸

کوه گئچی قالاسی ( پیلو داغی )

اشتراک گذاری

در فاصله ۲۵ کیلومتری غرب مرند به سوی خود در مقابل شهر کشکسرای و در سمت چپ جاده مرند خوی ، کوهی کله قند شکل به ارتفاع ۱۹۵۰ متر، این کوه در شمال غربی کوهستان میشو داغ و غرب مرند در میان کوههای آذربایجان از یک حالت طبیعی و زمین شناسی خاصی برخوردار است.نفوذ آب در شیار سنگ های آتشفشانی این کوه را به صورت کله قندی درآورده است. انجماد آب در شیار سنگ ها و کوهها باعث متلاشی شده سنگ ها و طبقات عظیم گردیده است و به علت قوه ثقیل سنگ های متلاشی شده به طرف زمین و دره ها و فرو رفتگیها روانه شده اند.

در میان بین کوه های میشو داغ، گچی قالاسی به علت ارتفاع و شکل مخروط افکنه اش از سایر کوهها و کوهکها متمایز و مشخص می باشد.آبرفت افکنه سیل گئچی قالاسی قسمتی از جلگه کشکسرای مرند را به وجود آورده است و شهر کشکسرای بر روی قاعده این رسوبات بنا شده و جاده مرند – بازرگان رسوبات به موازات قاعده آبرفت افکنه قطع کرده است.شیب دامنه شمالی گئچی قالاسی به قدری تند و زیاد است که در میان جانوران شاخدار کوچک که در دامنه ، این کوه که چون قلعه ای می ماند ، برود و به همین جهت آن را گئچی قلعه سی یعنی “قلعه بز” لقب داده اند.

در جنوب شهر جلفا در دامنه کوه آتشفشانی گئچی قالاسی که در طی اواخر الیگوسن (۳۸ میلیون سال پیش) فوران کرده است. رگه های زیبایی سنگ معدن مرمر سبز بوجود آمده است، داستان تشکیل این ماده معدنی از این قرار است که فورانهای داغ گدازه ای در قبل سنگهای آهکهای اطراف این کوه را همراه با آبهای داغ پخته و در طی زمان بلورهای درشتی از کلسیت (CaCo3) را بنام Onyx ایجاد کرده است. در اصطلاح زمین شناسی به چنین حالتی دگرگونی مجاورتی(Contact Metamorphism ) می گویند. در محل این معدن آب ترش و سرد و گازداری از اعماق زمین بصورت خارج می شود که در مسیر جاری شدن خود لایه های زیبایی از رسوبات آهندار قرمز و لیموئی را ایجاد نموده است. یکی از رسوباتی که در دهانه اغلب چشمه‌های معدنی یافت می‌شود. کربنات کلسیم در دهانه چشمه‌ها را ممکن است بر اثر خروج گاز CO2 حفره‌دار نیز شده‌ باشند، تراورتن می‌نامند. تراورتن به‌دلیل سهولت دسترسی و سادگی برش ، به مقدار زیاد به عنوان سنگ تزئینی بناها استفاده می‌شود. چشمه های تراورتن ساز علاوه بر فواید صنعتی، دارای فواید پزشکی و آب درمانی دارد.

کوه گئچی قالاسی کوه گئچی قالاسی ( پیلو داغی )

کوه گئچی قالاسی کوه گئچی قالاسی ( پیلو داغی )

کوه گئچی قالاسی کوه گئچی قالاسی ( پیلو داغی )

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *