جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کوه ریگ اردکان

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

کوه ریگ اردکان در شش کیلومتری کوه‌های جنوب غربی روستای سروعلیا در شهرستان اردکان واقع شده است. در دل کوه‌های این روستا، یک کوه پوشیده از شن وجود دارد که منطقه‌ای بکر را به وجود آورده است.کوه ریگ اردکان به دلیل موقعیت خاص آن حتی هنگام بارش برف تا مدت زمان طولانی به عنوان پیست اسکی قابل استفاده است. این پیست همیشه در اولین بارش برف زمستانه میزبان اهالی روستای سروعلیا است ولی به دلیل عدم آگاهی، مردم استان بخصوص اردکانی‌ها و همچنین گردشگران از این نعمت خدادادی بی‌بهره می‌مانند.
این پیست به نظر قابل قیاس با پیست‌های شنی خوب کشور است که می‌تواند میزبان علاقه‌مندان به ورزش اسکی روی ماسه نیز باشد. در مجاورت این منطقه‌ی تفرجگاهی، وجود چندین چاه زغال و سنگ‌های جالب، همچنین یک اصله درخت کسیدون که قدمتی چند صد ساله دارد، به این منطقه جلوه‌ای ویژه داده است.
کویر اردکان با وسعتی حدود ۱۳۰۰ کیلومترمربع در چاله ‏ای بیابانی قرار دارد که از سمت‏ شمال به ارتفاعات سیاه کوه و تپه‏ های کلوت،از باختر به کوههای نایین،از جانب خاور به رشته‏ کوه خرانق و از سوی جنوب به رشته ‏های عقدا و شیر کوه محدود می‏گردد. این منطقه آب‏وهوایی گرم و خشک با زمستانهای نسبتا سرد دارد.میانگین بارش سالیانه در شهر اردکان،بنابر آمار ده‏ساله،۵۲ میلیمتر است. کوه ریگ در شش کیلومتری کوه‌های جنوب غربی روستای سروعلیا در شهرستان اردکان واقع شده است. در دل کوه‌های این روستا، یک کوه پوشیده از ماسه وجود دارد که منطقه‌ای بکر را به وجود آورده است.
کویر اردکان تحت شرایط کنونی آب‏ و هوایی و هیدرولوژیک،کویری بسته است که هیچ‏ گونه ارتباطی با کویرهای مجاور خود مثل کویر زرین و کویر لوت ندارد، اگرچه این احتمال‏ وجود دارد که در طول دوران چهارم تحت شرایط پرآبی با نزدیکترین چاله مجاور یعنی کویر لوت ارتباط داشته است.مخروطهای افکنه و رسوبهای سیلابی پدیدهء واسط بین کوههای‏ اطراف و حاشیه کویرند.اگرچه امکان انباشت این نوع رسوبها در شرایط خشک کنونی نیز بطور محدود و موضعی وجود دارد.ولی با توجه به گسترش و حجم این پدیده و توده مواد درشت‏ دانه آنها شرایط مساعدتری در گذشته برای وقوع سیلابهای وسیع و همه‏جانبه وجود داشته است.زمان یا دوره‏ های دقیق این شرایط بالنسبه مرطوبتر برای ما هنوز روشن‏ نیست.از دیدگاه توپوگرافی (پستی یا بلندی) و ویژگیهای طبیعی حوضه بیابانی اردکان-یزد مشابهت زیادی با حوضهء بزرگ و ناحیه کوهستانی‏ در غرب ایالات متحده آمریکا دارد. در هردو ناحیه تپه ‏های ماسه‏ای و سایر پدیده‏ های تراکمی بادی در مقایسه‏ با دیگر پدیده ‏های ژئومرفولوژیک وسعت کمی را دربرمی‏گیرند.
کوه ریگ اردکان روستای سرو علیا در شهرستان اردکان منطقه‌ای بکر و ناشناخته است که در تمامی فصول می‌تواند پذیرای علاقمندان به جاذبه‌های طبیعی و گردشگری باشد.کوه ریگ در فصل بهار بسیار زیبا و مناطق اطراف آن پوشیده از گیاهان دارویی است به طوری که برخی افراد برای جمع‌آوری گیاهان دارویی و تفریح به این منطقه می‌آیند.

کوه ریگ اردکان 1 کوه ریگ اردکان
کوه ریگ اردکان 2 کوه ریگ اردکان
کوه ریگ اردکان 3 کوه ریگ اردکان

منابع:
بزنیم بیرون
خبرگزاری ایسنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد