جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کویر روح مرغوم طبس

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

کویر روح مرغوم طبس در غرب و جنوب غربی شهرستان طبس و به فاصله ۱۰ کیلومتری از این شهر واقع شده و یکی از مناطق کویری استان یزد به شمار می رود. علت نامگذاری کویر احتمالا به افسانه هایی باز می گردد که مردم حاشیه اکثر نقاط کویری از کویر بازگو می کنند.کویر روح مرغوم در موقعیت جغرافیایی N3336 تا N3302 و E5648 تا E5703 در استان یزد واقع است.کویر روح مرغوم از سمت شرق به کوه‌های جمال، دوهک، مرغوب و اسفندیار مشرف است.
علت نامگذاری کویر احتمالا به افسانه‌هایی باز می‌گردد که مردم حاشیه اکثر نقاط کویری از کویر بازگو می‌کنند. این منطقه دارای نمکزار ولی فاقد اشکال پلی گن است. مارکوپولو در سفرنامه خود به این دریاچه که در حاشیه طبس قرار دارد اشاره کرده است.
این منطقه دارای نمکزار ولی فاقد اشکال پلی گن است. مارکوپولو در سفر نامه خود به این دریاچه که در حاشیه طبس قرار دارد اشاره کرده است. میانگین ارتفاع این شوره زار از سطح آبهای آزاد در حدود ۷۰۷ متر است. به دلیل وجود مناطق مرتفع تر در اطراف , سیلاب های سطحی به سمت این شوره زار حرکت می کنند و به علت شوری خاک زمینهای اطراف نمک خود را پس از تبخیر در این حوضچه به جای می گذارند. کویر روح مرغوم از سمت شرق به کوه های جمال , دوهک , مرغوب و اسفندیار مشرف است. عمده وسعت این کویر پوشیده از کویرهای رسی خیس که در قسمت جنوبی همراه با نمکزار است. در سالهای اخیر سطح این کویر برای جلوگیری از پیشروی و مهار بیابان زایی شخم زده شده است. کویر گستره ای شمالی جنوبی دارد و طول آن در حدود ۷۳ کیلومتر و عرض آن در بسشترین حال ۱۲ کیلومتر است.
به دلیل شوری خاک، ضعف پوشش گیاهی و نبود چشمه های آب شیرین در منطقه حیات وحشی برای این منطقه متصور نیست. اما در حاشیه منطقه حیات وحش منطقه شامل گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، جبیر، هوبره، بحری، دلیجه، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند. انواعی گوناگونی از رده خزندگان در این منطقه به چشم می‌خوردکه شامل راسته لاک‌پشت‌ها و نیز خانواده آگاماها، سمندرها و اسکینک ها است. از دیگر خانواده خزندگان می توان به بزمجه ها اشاره کرد.
در داخل کویر روح مرغوم هیچ گونه پوشش گیاهی قابل مشاهده نیست. تنها در حاشیه کویر گیاهان هالوفیت و شور پسند همچون اشنان و گز قابل مشاهده هستند. در خارج از منطقه کویر در زمینهایی که شوری خاک کمی کاهش می یابد می توان پوشش گیاهی شامل تاغ، گون، اسفناج وحشی، تره تیزک، کاکوتی، فرفیون، گل گندم، شقایق کوهی، انغوزه، زنبق صحرایی، ملیکا، خارشتر، کلاه میرحسن، کاروانکش، افدرا، اسکنبیل، تاغ، قیچ، پرند، گز، گل کتانی، بابونه ای، شب بوی صحرایی، تلخک، اسفند ، علف شور، کلپوره، شیرینک مشاهده کرد. همچنین در حاشیه کویر نخلستانهای فراوانی قابل مشاهده است.
دسترسی به این کویر از طریق جاده ارتباطی شهرستان طبس به رباط پشت بادام امکانپذیر است
راههای ورود به منطقه :
مسیر اول , مسیر آسفالته طبس به کریت و سپس جاده خاکی کریت , فهالنج , معظم آباد و سپس روح مرغوم است .
مسیر دوم مسیر آسفالته طبس به دیهوک و سپس جاده خاکی کلاته ، پیکوه ، نیستان ، حوالی پروده در مسیر جاده خاکی نایبند و سپس به کویر روح مرغوم می باشد .

کویر روح مرغوم طبس کویر روح مرغوم طبس

کویر روح مرغوم طبس کویر روح مرغوم طبس

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
وب سایت ایران بوم گردی
سایت روستاهای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *