جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کوه تزرجان یزد

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ مهر ۱۳۹۸

برج صخره ای تزرجان برفراز آبادی نیر و روستای تزرجان قرار گرفته و به عنوان یکی از نقاط مناسب برای کوهنوردی در استان یزد به شمار می ره؛ تزرجان در واقع قله ای هست که از هر سوی توسط دیواره ها و دهلیزهای سنگی پوشیده شده .
برج صخره ای برفخانه از سمت آبادی تزرجان و دیواره ۱۵۰ متری آن دارای اُبهتی تام و تمام است. برفخانه توسط گردنه صخره ای که جناح جنوبی آن را کاملاً بریده است به شانه شمالی قله تزرجان و از سمت شمال به قله میل فرعی ۳۵۰۰ متری می رسد.

هنگام غروب سایه برفخانه بر روی کوه های غربی این منطقه جلوه زیبایی دارد.

وضعیت قله در زمستان : صعود زمستانی تزرجان به دلیل یخ زدگی مسیر صعود از آبادی تا پناهگاه و سپس صعود از طریق دهلیز به سختی انجام می گیرد. دستیابی به قله از دو مسیر دیگری که از ده بالا شروع می شوند در زمستان دشوار است.
بهترین زمان صعود به کوه تزرجان یزد اواسط بهار (اردیبهشت)، اوآخر تابستان(شهریور) و اوایل پاییز ( مهر و آبانماه) است.

در زمستان منطقه بسیار برفگیر و سرد می باشد و برای صعود کفش دوپوش، کلنگ، طناب و سایر تجهیزات کامل زمستانی لازم است.
با توجه به هوای متغیر ،خصوصاً در فصل زمستان، داشتن مسیر صحیح در جی پی اس و آگاهی به منطقه یا استفاده از راهنمای محلی، توصیه می گردد.
این را در نظر داشته باشیم که این قله در منطقه کویری قرار دارد و اختلاف دما در روز و شب بسیار بالاست.
حتی در وسط تابستان نیز بایستی لباس مناسب سرما و بارش به همراه داشته باشید.
وزش باد شدید و حجم سنگین برف در مسیر صعود به قله ، در فصول پر برف و داشتن شیب تند از نکات قابل توجهی است که باید هنگام صعود به این قله مد نظر قرار گیرد و حدالامکان در فصل زمستان صعود به این قله انجام نشود.
با توجه به ریزشی بودن سنگهای این قله بهتر است که با تعداد نفرات کم به این قله صعود شود و یا با گروه های کوچکتر و با فاصله زیاد صعود انجام شود.
جهت اجرای کامل این برنامه بیشتر از یک روز ایده آل است و اجرای یک روزه برنامه نیازمند آمادگی جسمانی افراد شرکت کننده می باشد.
در صورت مه آلود بودن منطقه احتمال تغییر مسیر بسیار زیاد است که باید با رعایت نکات فنی به ادامه کار پرداخت.
سرویس بهداشتی جانپناه نسبتاً مناسب بوده و نزدیک آن دارای آب لوله کشی شده می باشد.

مسیر صعود به قله :گروه باید خود را برای صعود دشوار آماده سازد. صعود به تزرجان مستلزم آشنایی کافی با فن سنگ نوردی است. شاید یکی از مناسب ترین زمان ها برای صعود به قله اردیبهشت ماه باشد که هم از برف منطقه کاسته شده است و هم حال و هوای بهاری هنوز وجود دارد. از طریق شهرستان تفت در جاده با اُفت و خیزهای متعدد به آبادی تزرجان در زیر دیواره با شکوه قله رسیده سپس از طریق دره افشار آباد به سوی جناح جنوبی در پشت قله به سمت میله های فریدونی ارتفاع میگیریم. این قسمت از مسیر از دره ای با شیب تند بالا می رود (۱) و پس از مدت زمانی نه چندان کوتاه به پناهگاه بزرگ تزرجن در ارتفاع ۳۲۰۰ متری شانه جنوبی قله می رسد (۲). نوار پرشیب سنگلاخی به صورت خاصی از ارتفاع ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ متری به صورت حلقه ای خاکی تمامی برج های تزرجان و برفخانه را دور می زند. به سمت شمال که می نگریم راه صعود فردای ما بهتر مشخص می شود. شبی را در پناهگاه به سر برده، صبح زود در یک هوای بسیار عالی، در حالی از نوار خاکی می گذریم قله نوک تیز اِرنو را در پشت سرمان به خوبی می بینیم. مسیر ضمن پیش رفتن ارتفاع نیز می گیرد. به تدریج میله های فریدونی را دور زده به پایین دهلیزی صخره ای در جناح جنوب غربی قله می رسم و شروع به صعود میکنیم(۳). بالا رفتن از این شکاف کمی دشوار است و باید با دقت کافی و حمایت طناب انجام گیرد. مسیر با دشواری های مختلف و عبور از تکه های سنگی و سنگلاخی به سوی لبه نوک تیز یک قله یا بهتر بگوییم شاخک بالا می رود. سپس از فراز شاخک از شیب ملایم تری به سوی اوج قله صعود می کنیم. حال عظمت شیرکوه را بهتر از هر زمن می بینیم. به زیر برج اصلی قله رسیده ایم. نوار صخره ای کوچک تری را در ارتفاع ۳۹۰۰ متری صعود کرده و پای بر روی قله مرتفع تزرجان می گذاریم. برج صخره ای شمالی برفخانه و شاخک بناتک و قله صخره ای بزرگ منشاد در جنوب دیده می شوند. شاخک سوزنی و صخره ای بیدُم و قلل آدرش و کوه های آسمان نما در شمال از مناظر فراز تزرجان محسوب می شوند. با دیداری از این مناظر با دقت و احتیاطی بیشتر از زمان صعود با حمایت طناب و گام به گام، خود را از دهلیز به نوار سنگلاخی زیر آن و سپس به پناهگاه تزرجان می رسانیم.
بهترین زمان برای صعود به قله تزرجن اردیبهشت و خردادماه و برای کوهنوردان حرفه ای فروردین ماه می باشد.

کوله دو روزه ، کفش و دنپایی(صندل) و لباس مناسب کوهپیمائی ، کیسه خواب مناسب ، باتوم ، زیرانداز ، قمقمه آب ۱تا ۲ لیتر ، لباس گرم و بارانی ( پانچو) ، وسایل ضد آفتاب ، چراغ قوه یا هدلایت ، کلیه وسایل شخصی مورد نیاز ، ظروف مورد نیاز
روستای طزرجان یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان تفت است که علاوه برداشتن آثار باستانی و تاریخی، از جاذبه‌های خاص اکوتوریستی نیز برخوردار است.
این روستا در کف دره ای گسترده واقع شده است و هر ساله پذیرای هزاران نفر است که از دل کویر به ییلاق می روند.
این روستا در مجاورت روستاهای هنزا و بنادک سادات و ده بالا قرار دارد.
سال‌ها قبل از این که بشر به تکنولوژی تولید یخ از آب برسد، مردمان منطقه یزد برای خنک کردن آب در گرمای تابستان با استفاده از قاطرچیان با بریدن قطعات یخ از منطقه برفخانه و جهت جلوگیری از آب شدن با قرار دادن آن‌ها در میان کاه، این قطعات را به پایین حمل می کردند .

آدرس : تفت- روستای طزرجان- کوه طزرجان

کوه تزرجان یزد 1 کوه تزرجان یزد
کوه تزرجان یزد 2 کوه تزرجان یزد
کوه تزرجان یزد 3 کوه تزرجان یزد
کوه تزرجان یزد 4 کوه تزرجان یزد

منبع : بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *