رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ مهر ۱۴۰۱

کوهستان مرتفع قندیل

لینک این مطلب کپی شد!

کوهستان مرتفع قندیل یکی از کوهستان‌های رشته کوهای زاگرس است که در مرز کردستان ایران و کردستان ترکیه قرار دارد. بخشی از این کوهستان در شهرستان پیرانشهر است. بلندترین قلهٔ آن به نام که و کز(kavkez) و به ارتفاع ۳۸۰۰ متر در کردستان ترکیه قرار دارد. کوهی که اکثر کوهنوردان آن را به نام قندیل بزرگ می‌شناسند سیا کیو (سیاه کوه) نام دارد که ارتفاع آن ۳۶۱۰ متر است. کوه قندیل کوچک نیز با ارتفاع ۳۲۵۰متر دارای دیواره‌ای به ارتفاع ۴۵۰ متر است که جزو دیواره‌های بلند کشور است.(دیوارهٔ بیستون به ارتفاع ۱۲۰۰متر و دیوارهٔ علم کوه با ارتفاع ۷۰۰ متر بلندترین دیواره‌های ایران هستند)که به علت نا امن بودن منطقه مسیر کاملی بر روی آن وجود ندارد. قندیل یکی از پر برف ترین کوههای ایران بوده ودارای یخچالهای طبیعی فراوان است.

-1 کوهستان مرتفع قندیل

کوهستان مرتفع قندیل دارای تنوع جانوری و گیاهی غنی است و دارای جانورانی چون انواع مارها، کل و بز کوهی، پرندگان شکاری، جوجه تیغی، گرگ، کفتار، خرس و پلنگ می‌باشد. گیاهان و درختانی چون ریواس ،گردو ،زالزالک (بلچ)، آلبالو وحشی ، رازیانه و شب بو پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می‌دهند.

برنامهٔ قندیل ۴ روزه بوده که زمان رفت و برگشت آن ۴۸ ساعت(۱۷ ساعت پیاده روی مفید) وقت لازم است. این کوه پناهگاه ندارد و سردشت و روستاهای اطراف آن برای صعود شناخته شده‌اند.

-2 کوهستان مرتفع قندیل

-3 کوهستان مرتفع قندیل

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *