جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه حفاظت شده میرآباد

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ مهر ۱۴۰۱

منطقه جنگلی میرآباد طی مصوبه شماره ۲۲۰ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۸۰/۷/۲۵ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.منطقه میرآباد با وسعت ۱۱۴۳۵ هکتار حد فاصل شهرستانهای پیرانشهر و سردشت در استان آذربایجان غربی قرار دارد و به جهت حفظ پوشش جنگلی بعنوان منطقه حفاظت شده اعلام گردید.حداقل ارتفاع منطقه در بستر رودخانه زاب ۱۳۰۰ متر و حداکثر ارتفاع منطقه ۱۸۵۲ متر در قله کوه حاج متک می‌باشد.نزدیکترین کانون زیستی به منطقه شهر میرآباد در حاشیه جنوبی سردشت می‌باشد که مرکز بخش وزینه می‌باشد. همچنین شهرستان سردشت در جنوب منطقه در فاصله ۲۳ کیلومتری و شهرستان پیرانشهر در ۲۵ کیلومتری منطقه قرار دارند.جاده سردشت به پیرانشهر و رودخانه زاب از میان این منطقه عبور می‌کنند.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده میرآباد

علاوه بر اجتماع درختان بلوط زاگرسی که ۷۰ درصد پوشش جنگلی منطقه را تشکیل می‌دهد، اجتماعات کوچکی از ولیک، زالزالک، بنه، کیکم، گردو، بادام وحشی و بعضا سماق در منطقه قابل مشاهده است.همچنین تک درختان سیب، گلابی، گوجه وحشی، زالزالک و آلبالوی وحشی و نسترن نیز در منطقه به چشم می‌خورد.مضافا اینکه در اکثر دره‌های پرآب، اجتماعات بزرگ گردو شکوه خاصی به منطقه بخشیده است. همچنین در کنار و حاشیه رودخانه‌ها اجتماعات بید و زبان گنجشک و تبریزی نیز یافت می‌شوند.

گونه‌های شاخص جانوری

شاخص‌ترین گونه جانوری منطقه میرآباد خرس قهوه ای است که در ارتفاعات این منطقه زندگی می‌کند.از دیگر گونه‌های شاخص جانوری منطقه می‌توان به سنجاب ایرانی (با جمعیت مناسب)، گراز، گرگ، خرگوش، روباه، لک لک سفید، کشیم بزرگ، شاه بوف، قرقی، گونه هایی از اردک ها، گونه‌های مختلفی از مارمولک‌ها اشاره نمود .

13 منطقه حفاظت شده میرآباد

14 منطقه حفاظت شده میرآباد

15 e1665816552352 800x546 منطقه حفاظت شده میرآباد

16 e1665816538174 800x538 منطقه حفاظت شده میرآباد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *