رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ مرداد ۱۴۰۱

کنیسه‌ حاداش تهران

اشتراک گذاری

کنیسه‌ حاداش تهران که با نامهای کنیسه حکیم آشر و کنیسه نو نیز شناخته می شود، از کنیسه ‌های محله یهودی نشین عودلاجان تهران به شمار می‌ رود و بازتابی از هنر معماری یهودیان در اواخر دوره قاجار است. سقف کنیسه‌ حاداش به ‌گونه ‌ای طراحی شده است تا علاوه بر کاربرد اصلی خود، به ‌صورت بادگیر نیز باعث خنکی محیط کنیسه شود. از زیبایی کنیسه‌ حاداش می ‌توان به هنر گچبری خط عبری به سبک عراقی اشاره کرد.

کنیسه‌ حاداش تهران

کنیسه‌ حاداش تهران، یا کنیسه حکیم آشر از اماکن مذهبی در محله یهودی نشین قدیمی شهر تهران یعنی عودلاجان قرار دارد. کنیسه حاداش از کنیسه های ایران در حدود ۱۵۰ سال پیش توسط دو معمار یهودی از اهالی همین محله ساخته شده است. این کنیسه برای یهودیان کل ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در آن مناسک مذهبی انجام می‌ شود. تا مدت ‌ها مهاجران افغان و مهاجران جنگ تحمیلی نیز در این مکان زندگی می ‌کردند. کنیسه حاداش تهران یاد بود یکی از بزرگان مذهبی یهود می‌ باشد. این کنیسه به عنوان یادبودی برای عشر بن مردخای کاشی و همچنین پسرانش ساخته شده است.

نام دیگر این کنیسه حکیم آشر و کنیسه نو می‌ باشد. تاریخ ساخت کنیسه حاداش تهران، به سال ۵۰۵۴ عبری بر می‌ گردد. به زمان شمسی این تاریخ با اواخر دوران قاجاریه همزمان است. لئا بث خاخام یعقوب و بنیت حکیم آشر اسحاق، دو معمار یهودی الاصل این کنیسه بودند. به همین دلیل گاهی نام حکیم آشر را به این کنیسه اطلاق می‌ کنند. این کنیسه در محله عودلاجان به دلیل داشتن یک ویژگی خاص معماری از دیگر خانه‌ ها متمایز است. این ویژگی جالب معماری آن هم در تهران داشتن بادگیر در سقف آن است تا فضای داخلی آن را خنک کند. از دیگر ویژگی‌ های معماری در کنیسه حاداش تهران، ۴ ستون و لوستر ۷ چراغ است. این ستون‌ های گچکاری شده و لوستر ۷ چراغه برگرفته از نمادهای مقدس یهود می ‌باشند.

کنیسه‌ حاداش تهران

آداب و رسوم رفتن به کنیسه

یکی از آداب حضور در کنیسه یهودیان از جمله کنیسه‌ حاداش تهران، برگزاری تفیلا می ‌باشد. در جمعه شب و صبح پنجشنبه افراد به ویژه پسران بالای ۱۳ سال و مردان باید در کنیسه حضور داشته باشند. کسانی که در تفیلا شرکت می ‌کنند باید تفیلین به همراه داشته باشند. تفیلین یک جعبه کوچک سیاه رنگ است که در داخل آن کلمات مقدس تورات نوشته شده است. افرادی که تفیلا را برگزار می‌ کنند تفیلین دور پیشانی می ‌بندند. همچنین دور بازو و انگشت کوچک دست چپشان نیز یک تسمه سیاه می ‌پیچند. تفیلا همانند نماز مسلمانان است و معمولا در کنیسه ‌ها به طور جماعت برگزار می ‌شود. افرادی که در تفیلا شرکت دارند عموما مرد هستند. تنها زنان سرپرست خانوار و یا زنانی که در خانواده خود مردی ندارند حق شرکت در تفیلا را دارند.

شرایط بازدید از کنیسه حاداش

کنیسه‌ های تهران به راحتی قابل بازدید نیستند. اگر به دیدن کنیسه ‌ها از جمله حاداش تهران علاقه‌ مند هستید، می‌ توانید از روش ‌های مختلفی اقدام کنید. یکی از راه ‌های دیدن کنیسه‌ ها هماهنگی با انجمن کلیمیان تهران است. همچنین می‌ توانید با شرکت در تورهای موضوعی و گردشگری از این مکان ‌ها دیدن کنید.

کنیسه‌ حاداش تهران

نحوه دسترسی به کنیسه حاداش

کنیسه در محله ارگ تهران و خیابان پامنار واقع شده است. برای دیدن کنیسه حاداش تهران، باید به سمت محله عودلاجان بروید. سپس به طرف کوچه شهید دنگی و در نهایت به کوچه نیک ضمیر بروید.

کنیسه‌ حاداش تهران

کنیسه‌ حاداش تهران

کنیسه‌ حاداش تهران

کنیسه‌ حاداش تهران

کنیسه‌ حاداش تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *