رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ بهمن ۱۳۹۸

کلیسای مریم مقدس

لینک این مطلب کپی شد!

کلیسای مریم مقدس در شهر ساحلی بندر انزلی در استان گیلان واقع است. این کلیسا در سال ۱۸۸۵ میلادی با هزینه شخصی به نام آواک ملک الله وردیان از ارامنه شهر بنا گردیده است که سومین کلیسای این شهر است. دیوارهای خارجی این کلیسا با سیمان و دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده اند. کلیسا به شکل مستطیل در جهت شرق به غرب است. دارای سه ورودی در سه ضلع آن به جز ضلع شرقی است که محراب در آن قرار دارد. در دو سمت محراب کلیسا اطاقکهایی قرار دارد. سقف کلیسا بر روی چهار ستون استوار است. گنبد ناقوسخانه کلیسا با شش ستون در بالای ورودی سمت غرب کلیسا قرار دارد.

-مریم-مقدس-بندرانزلی1 کلیسای مریم مقدس

ویژگی های معماری

کلیسای مریم مقدس انزلی دارای پلانی مستطیل شکل می باشد. این بنا در جهت شرق به غرب ساخته شده است. همچنین کلیسای مذکور دارای سه ورودی در سه ضلع می باشد. ورودی ها در ضلع های شمالی، جنوبی و غربی واقع شده اند. در ضلع شرقی کلیسا نیز محراب قرار گرفته است. دو جهت محراب کلیسا را چندین اتاقک در بر می دارند. محراب به جهت اختلاف ارتفاع، از سایر اجزای بنا جدا شده و تزئینات گچبری های بسیار زیبایی که به شکل هنرمندانه ای خلق شده اند، دو طرف محراب را در برگرفته اند.
سقف کلیسای مریم مقدس بر روی چهار ستون استوار می باشد. گنبد ناقوس خانه ی کلیسا نیز دارای شش ستون است که در قسمت فوقانی ورودیِ سمت غرب کلیسا قرار دارد. دیوار های داخلی از ملاط گچ و دیوار های خارجی کلیسا نیز از ملاط سیمان پوشیده شده است.

-مریم-مقدس-بندرانزلی کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس در بندر انزلی در سال ۱۸۸۵ با هزینه ی فردی به نام « آواک ملک الله وردیان » ساخته شده است. این شخص از ارمنی های ساکن در این شهر بوده است. دوره ی ساخت و دیرینگی بنا را به عصر قاجاریه نسبت می دهند. در حال حاضر اجرای مراسم های مذهبی و مراسم های دینی ارامنه طبق سنت در این مکان برگزار می گردد. حتی بسیاری از شهروندان بندر انزلی به مناسبت سال نوی میلادی و نیز میلاد فرخنده ی عیسی مسیح (ع) از این کلیسا دیدن می نمایند. کلیسای مریم مقدس در طی سالهای گذشته از سوی ارمنی ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. برخی منابع قدمت این کلیسا را ۱۳۷ سال ذکر نموده اند. عنوان شده است که در گذشته بسیاری از مراسم های مذهبی و عرفانی مسیحیان در این محل برگزار می گردیده است.

اگر در هنگام اجرای یکی از مراسم های رایج مسیحیان، در انزلی حضور داشته باشید، بوی خوش عود و کندر را حس نموده و نوای دلنشین ارگ و سرود های مذهبی را خواهید شنید. این فضای عرفانی که بر محیط حاکم است، احساس خوبی را برایتان به ارمغان می آورد.

 

 

 

-مریم-مقدس-بندرانزلی2 کلیسای مریم مقدس

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *