جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کلید دیجیتال دولت برای توسعه‌ی گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۹ مهر ۱۳۹۲

کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباط در این زمینه گردشگری بسیار مهم است. نقش موثر رقابت‌پذیری سازمان‌های گردشگری و مقاصد، ظرفیت انتقال و سرعت شبکه‌ها و توسعه‌ی موتورهای جست‌وجو سبب افزایش بیش از پیش تعداد گردشگران در جهان، سودمندی و بهره‌ور کردن فعالان گردشگری و همچنین تغییر در روش‌های تجارت و نحوه‌ی تعامل مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان شده است و این موضوع در کنفرانس «گردشگری الکترونیکی ایران» که ۸ و ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۲ در تهران برگزار می‌شود، بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
سی‌وچهار سال پیش که در سومین جلسه‌ی سازمان جهانی جهانگردی در سپتامبر سال ۱۹۷۹ میلادی تصویب می‌کردند که روز جهانی گردشگری را هر سال در ۲۷ سپتامبر در تمام جهان جشن بگیرند، آیا می‌دانستند فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به این گستردگی در عرضه و تقاضای گردشگری نفوذ می‌کند؟ آیا نخستین سالی که روز جهانی گردشگری را در سال ۱۹۸۰ جشن گرفتند، با این وسعت اطلاع‌رسانی بخش‌های دولتی و خصوصی در بخش گردشگری و مشارکت فعال عموم مردم جهان در بزرگداشت روز جهانی گردشگری همراه بود؟
در آن روزها، چه تعداد از مردم دنیا از روز جهانی گردشگری و شعار آن در سال ۱۹۸۰ خبر داشتند و امروز چند نفر؟ در گذشته، فقط تعداد بسیار محدودی از افراد متخصص و کارشناس که عضو سازمان جهانی جهانگردی بودند و تعدادشان در برخی کشورها حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید، از این روز جهانی و برنامه‌های آن اطلاع داشتند؛ اما امروز میلیون‌ها نفر به مدد اطلاعات گسترده و دسترسی آسان به اینترنتی، برنامه‌های بین‌المللی و ملی روز جهانی گردشگری را نه‌تنها می‌دانند، بلکه از شعار روز جهانی گردشگری امسال هم که «گردشگری و آب؛ حفظ آینده‌ی مشترک ما» است، آگاهی دارند و می‌دانند شعار نخستین سال روز جهانی گردشگری در سال ۱۹۸۰، «سهم گردشگری در حفظ میراث فرهنگی و صلح و تفاهم متقابل» بود. نه‌تنها متخصصان و دست‌اندرکاران و فعالان گردشگری، بلکه عموم مردم هم آگاهی دارند و با استفاده از فن‌آوری‌های جدید در برنامه‌های نوآورانه، جشن و مسابقه‌ی روز جهانی گردشگری مشارکت و تبادل نظر می‌کنند.
امروز که بیش از ۸۰ درصد گردشگران بین‌المللی مقاصد سفر خود را براساس اطلاعات اینترنتی انتخاب می‌کنند، سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان جهانی جهانگردی و سازمان‌های ملی گردشگری کشورهای مختلف دنیا با همکاری دولت‌ها، بخش‌های عمومی و خصوصی و نهادهای مردمی، برنامه‌های متنوعی برای جشن روز جهانی جهانگردی دارند و از این فرصت برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، جذب گردشگران و ارتقای آگاهی عموم نسبت به اهمیت گردشگری و اثرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن استفاده می‌کنند.
امیدواریم در دولت «تدبیر و امید» سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان متولی اصلی، با همکاری جوامع علمی، دانشگاهی و صنفی و فعالان بخش خصوصی، از این رویداد به‌ خوبی استفاده کند و با استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و نوآوری و خلاقیت جوانان، دانشجویان و فرهیختیگان کشور در عرصه‌ی داخلی و بین‌المللی، گام‌های موثری برای توسعه‌ی گردشگری ایران بردارد تا بتوانیم سهم شایسته‌ای از بازار گردشگری بین‌المللی هم از نظر اقتصادی، درآمد و اشتغال و هم از نظر معرفی میراث فرهنگی و طبیعی کسب کنیم و از کلید دیجیتال دولت برای توسعه‌ی گردشگری غافل نشویم.

 Handler2.ashx 1 کلید دیجیتال دولت برای توسعه‌ی گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *