جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کلوچه کدو حلوایی

تاریخ بروزرسانی :
۶ آذر ۱۴۰۱

کلوچه کدو حلوایی دسری است پاییزی که می توان به عنوان عصرانه یا میان وعده با چای میل کرد و لذت برد.کلوچه کدو حلوایی برای دورهمی شب یلدا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید تا با طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی آشنا شوید و درست کنید و سفره یلدای متفاوتی داشته باشید .
کلوچه کدو حلوایی 3 کلوچه کدو حلوایی

مواد لازم :

کدو حلوایی: ۱ عدد کوچک
آرد سفید: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
شیر پرچرب: ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
آب ولرم: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
تخم مرغ: ۱ عدد
دارچین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
جوز هندی: نوک قاشق چای‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
خمیر مایه فوری: ۲ قاشق مرباخوری
کره: ۵۰ گرم

مواد لازم برای لایه مغزدار میانی

مغز گردو: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
پوره کدو حلوایی: ۲ قاشق غذاخوری
شکر: ۲ قاشق غذاخوری
دارچین: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
جوز هندی: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای رومال کلوچه کدو حلوایی

زرده تخم مرغ: ۱ عدد
شیر: ۱ قاشق چای‌خوری
روغن: ۱ قاشق چای‌خوری
زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق چای‌خوری

کلوچه کدو حلوایی 4 کلوچه کدو حلوایی

طرز تهیه

برای طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی به عنوان دسر شب یلدا یا مهمانی‌ها، باید ابتدا خمیر کلوچه را درست کنید. سپس لایه میانی را آماده کنید و داخل خمیر قرار دهید. در آخر روی کلوچه‌ها را مواد رومال بزنید و در فر بگذارید تا بپزد. می‌توانید از روش تهیه کلوچه کدو تنبل بدون فر هم برای پخت کلوچه‌ها استفاده کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی، کدو حلوایی را بشویید و بدون این که پوست آن را بگیرید، از وسط نصف کنید. سپس هسته‌های کدو را بیرون بیاورید و کدوها را با قطعات بزرگ خرد کنید. تکه‌های کدو تنبل را در یک قابلمه بریزید و به آنها آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید.
کدوها را بپزید تا کاملا نرم شوند و پوست آنها به راحتی جدا شود. آب اضافی داخل قابلمه هم باید کشیده شود. بعد از پخت کدو، کدوهای پخته شده را در غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید و آنها را بزنید تا کاملا پوره شوند. می‌توانید از گوشتکوب هم استفاده کنید ولی هر چه پوره‌ها نرم‌تر باشند، نتیجه کار بهتر خواهد شد. پوره‌ها را کنار بگذارید.
در این مرحله از طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی، در یک کاسه آب ولرم را با ۱ قاشق غذاخوری شکر و خمیر مایه حل کنید. روی لیوان را بپوشانید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا خمیر مایه به عمل بیاید.
در فاصله به عمل آمدن خمیر مایه، کره را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید کره به آرامی ذوب شود. شیر را به کره آب شده اضافه کنید و بقیه شکر را هم به آن بیفزایید. صبر کنید تا دانه‌های شکر داخل شیر حل شوند. حرارت را قطع کنید و مواد شیر را کنار بگذارید تا کاملا هم‌دما با محیط شود و به هیچ وجه داغ یا ولرم نباشد.

مغز کلوچه کدو حلوایی

در این مرحله از طرز تهیه کلوچه مغزدار کدو حلوایی، تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و خمیر مایه به عمل آمده را به آن اضافه کنید. پودر دارچین، جوز هندی و نمک را هم به آن بیفزایید. سپس نوبت اضافه کردن پوره کدو حلوایی است. در آخر هم مخلوط شیر، شکر و کره را به ظرف اضافه کنید. همه مواد را با هم مخلوط کنید. نیازی به میکسر نیست، با قاشق می‌توانید مواد را ترکیب کنید.
آرد را دو بار از الک ریز عبور دهید و به تدریج و طی چند مرحله به پوره اضافه کنید. هر بار که آرد را اضافه می‌کنیم مواد را با هم ورز دهید. ممکن است به خاطر جنس آرد، لازم باشد که از آرد کمتر یا بیشتری استفاده کنید. وقتی مخلوط یا مایه کلوچه کدو تنبل انسجام پیدا کرد و شل و وارفته یا سفت و ترک خورده نبود، به معنی این است که خمیرتان آماده شده است.
بعد از آماده شدن خمیر، سطح داخلی یک کاسه را با کمی روغن یا کره چرب کنید. خمیر را در آن قرار دهید و روی آن را با پارچه نخی تمیز یا سلفون بپوشانید. اجازه دهید خمیر به مدت ۱ ساعت در دمای محیط استراحت کند. در این مدت حجم خمیر دو برابر خواهد شد. در این فاصله مواد میانی کلوچه را درست کنید.
برای تهیه مواد میانی داخل کلوچه کدو حلوایی، گردوها را کاملا آسیاب کنید و در یک کاسه بریزید. سپس ۲ قاشق از پوره کدو حلوایی را که کنار گذاشته‌اید، به همراه گلاب، جوز هندی، دارچین و شکر را اضافه کنید. مواد را با قاشق کاملا با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.
در این مرحله از طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی، فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. در یک سینی فر، کاغذ روغنی بیندازید و روی آن را با برس آشپزی، با کمی روغن یا کره چرب کنید. سپس خمیر استراحت کرده را کمی ورز دهید و به اندازه یک نارنگی کوچک از آن بردارید.

خمیر کلوچه‌ها را کف دستتان گرد کنید و داخل آن را یک حفره ایجاد کنید. از مواد میانی داخل خمیر بریزید و دوباره آن را بین دست‌هایتان بچرخانید. بعد کلوچه‌ها را بین دو دستتان فشار دهید تا کمی تخت شود. کلوچه را در سینی فر بگذارید. همه کلوچه‌ها را به همین شکل آماده کنید و با فاصله در سینی فر قرار دهید.

رومال کلوچه ها

وقتی همه کلوچه‌ها را آماده کردید، روی آنها را یک پارچه نخی تمیز بیندازید و ۱۵ دقیقه دیگر استراحت دهید تا کمی پف کنند. در این فاصله مواد رومال را آماده کنید. در یک کاسه زرده تخم مرغ را با شیر، روغن و زعفران دم کرده مخلوط کنید و با فرچه از مایه رومال، روی کلوچه‌ها بزنید تا کاملا سطح آن‌ها را بپوشاند.

در این مرحله از طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی، سینی را در فر بگذارید و درجه فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. در کنار سینی یک کاسه پر از آب قرار دهید تا با گرمای داخل فر، بخار شده و محیط داخل فر، مرطوب شود. اجازه دهید کلوچه‌ها به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزند تا آماده شوند. سپس آنها را از کاغذ روغنی جدا کرده و سرو کنید.

کلوچه کدو حلوایی کلوچه کدو حلوایی

طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی بدون فر

برای درست کردن کلوچه کدو حلوایی بدون فر، بعد از اینکه به روش بالا کلوچه‌ها را آماده و داخل آن را با مغز گردو پر کردید، یک قابلمه بزرگ را روی شعله گاز بگذارید و درب آن را بگذارید. کلوچه‌ها را در یک سینی فر، مانند روش قبل بگذارید.
کف قابلمه را یک پایه فلزی قرار دهید و سینی را روی پایه بگذارید. دوباره درب قابلمه را با دم‌کنی روی قابلمه بگذارید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید کلوچه‌ها به مدت ۳۰ دقیقه در قابلمه بپزند و تا مدت پخت، درب قابلمه را باز نکنید. بعد از پختن کلو‌چه‌ها آن‌ها را سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی

برای تهیه کلوچه کدو حلوایی با ماست، به جای شیر از ماست رقیق شده استفاده کنید.
می‌توانید به جای مغز گردو از شکلات استفاده کنید. برای طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی شکلاتی، می‌توانید از شکلات‌های چیپسی برای روی کلوچه‌ها استفاده کنید. یا داخل مواد کلوچه را به اندازه ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو اضافه کنید.
برای تهیه کلوچه کدو حلوایی بدون کره، کره را با روغن صاف قنادی جایگزین کنید.
کدو حلوایی یکی از میوه‌های خوشمزه و پرخاصیت پاییزی است که از آن در طرز تهیه مربای کدو حلوایی، خورش کدو حلوایی، کیک کدو حلوایی و تهیه انواع دسرها استفاده می‌شود.
برای پف‌دار شدن کلوچه‌های کدو حلوایی، خمیر کلوچه را زیاد ورز ندهید. اجازه دهید خمیر کاملا استراحت کند. درب فر را تا زمان پخت کلوچه‌ها باز نکنید.
به عنوان لایه میانی کلوچه کدو حلوایی، می‌توانید از مغزهای مختلف، شکلات و چاشنی‌هایی مثل دارچین، زنجبیل، هل و … استفاده کنید.
پیشنهاد می کنیم با طرز تهیه انواع خوراکها با کدو حلوایی نیز آشنا شوید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *