جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کتابخانه ملی کرمان

تاریخ بروزرسانی :
۱ آذر ۱۴۰۰

ساختمان اولیه کتابخانه ملی کرمان فعلی نزدیک به ۹۰ سال پیش، توسط عده ای از تجار کرمانی و یزدی، با عنوان کارخانه پشم ریسی و پنبه پاک کنی ساخته شد. حدود ۴۰ سال قبل این فعالیت ادامه داشت که با ورود کارکنان آن به فعالیتهای سیاسی، کارخانه عملا تعطیل و به یک ساختمان خالی تبدیل شد. در سال ۱۳۶۸ این ساختمان از وجود دستگاه ها خالی و بازسازی شده، مدتی با نام مرکز کرمان شناسی شروع به فعالیت کرد و دو سال بعد، همزمان با کنگره جهانی خواجوی کرمانی، با همکاری سازمان میراث فرهنگی به کتابخانه ملی تبدیل شد. تعداد کتابهای موجود در کتابخانه ۱۲۱ هزار جلد می باشد و بیش از ۳۰ نفر کتابدار در این کتابخانه فعالیت می کنند.

%name کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه ملی کرمان که با نام کتابخانه مرکزی کرمان نیز شناخته می‌شود، ساختمان یک طبقه‌‌ای است که در وسط محوطه‌ای زیبا قرار دارد. داخل محوطه، درخت‌های سرو و نیز حوض آب و آب‌نمایی به چشم می‌خورد که زیبایی دوچندانی به ساختمان داده است. درها و پنجره‌های آن هنوز سبک و سیاق اصلی خود را حفظ کرده‌اند و تزیینات آجرکاری آن بسیار زیبا و نفیس به نظر می‌رسند. این بنا علاوه بر کاشی‌های معرق دارای آجرتراش‌هایی است که بافت بسیار زیبایی در نما ایجاد کرده‌اند.

آنچه که در نگاه اول توجه هر شخصی را به خود جلب می‌کند شباهت سر در این بنا به سر در موزه صنعتی کرمان و نیز بیمارستان نوریه کرمان است. در واقع، شاهد دو بنایی هستید که تقریبا هم‌زمان ساخته شده‌اند و شباهت‌ زیادی در نوع مصالح ساختمانی و تزیینات وابسته به آن دارند.

بنای کتابخانه همانند سایر بناهای قدیمی کرمان و با توجه به اقلیم این شهر، گنبدی است. فضای داخلی کتابخانه، یک لابی ورودی دارد و سپس شاهد حوض آب و گیاهانی خواهید بود که فضایی آرام‌بخش ایجاد کرده‌اند.

%name کتابخانه ملی کرمان

وضعیت کنونی کتابخانه ملی کرمان

در حال حاضر، کتابخانه مرکزی کرمان از بخش‌های گوناگونی مانند پذیرش، خدمات فنی، امانت، مرجع، نسخه‌های خطی و چاپ سنگی، منابع دیداری-شنیداری، کرمان‌شناسی. نمایشگاه تازه‌های کتاب، کتابخانه نابینایان، کتابخانه کودک، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، بخش جستجوی کتاب و سالن‌های مطالعه تشکیل شده است.

نحوه دسترسی

آدرس : استان کرمان، کرمان، خیابان شهید رجایی، پارک ریاضیات

 

 

%name کتابخانه ملی کرمان

%name کتابخانه ملی کرمان

%name کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه ملی کرمان 6 کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه ملی کرمان 7 کتابخانه ملی کرمان

%name کتابخانه ملی کرمان

 

 

کتابخانه 3 کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه کتابخانه ملی کرمان

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد