رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ شهریور ۱۳۹۹

کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری

لینک این مطلب کپی شد!

کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری ، يكس از معتبرترين كتابخانه‌هاس مدارس دينس ايران كه به نام‌هاس «ناصريه»، «سپهسالار»، و «دانشكده معقول و منقول»، شهرت داشته است.ميرزا حسين ‌خان سپهسالار (۱۲۴۱- ۱۲۹۸ق / ۱۸۲۵-۱۸۸۱م) صدراعظم ناصرالدين شاه قاجار در ۱۲۹۶ق / ۱۸۷۹م در صدد ايجاد مسجد و مدرسه‌ای در ضلع جنوبی باغ منزل خود برآمد و در ۱۲۹۷ق / ۱۸۸۰م كتابخانه مدرسه را تأسيس كرد.

کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری

یک سال بعد با خريد كتابخانه شخصی اعتضاد‌السلطنه ، وزير علوم و معارف ناصرالدين شاه ، مجموعه‌ای ارزشمند از كتاب‌های خطی را به موقوفه‌های خود افزود. پس از درگذشت سپهسالار ، ناصرالدين شاه براساس وقف نامه مدرسه كه حاكم عصر را متولی آن قرار داده بود ، توليت مدرسه را بر عهده گرفت و يحيی خان مشيرالدوله را كه وزارت عدليه آن زمان را در دست داشت، مأمور تكميل بنا و تأسيس مدرسه كرد؛ اما او نيز قبل از پايان كار درگذشت.

کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری

در ۱۳۰۴-۱۳۰۵ش به دستور علی اصغر حكمت، وزير فرهنگ آن عصر، فهرستی از كتاب‌ها زير نظر بديع‌الزمان فروزانفر تهيه شد. از آن سال به بعد تا ۱۳۱۳ش ، ۲۹۴ نسخه خطی و چاپی مدرسه سعدالدوله يا «سعديه» ، ۲۱۹ نسخه خطی مدرسه صدر، و ۶۱۲ جلد كتاب مدرسه مشيرالدوله به اين كتابخانه منتقل شد.
در ۱۳۱۳ش مدرسه با عنوان «دانشكده معقول و منقول دانشگاه تهران» افتتاح شد و تنی چند از استادان و مدرسان آن زير نظر بديع‌الزمان فروزانفر به تهيه فهرستی از كتاب‌های آن همت گماشتند. در ۱۳۲۹ هجری شمسی كتابخانه از ساختمان پيشين به ساختمان مجاور آن در ضلع شرقی ميدان بهارستان و در جنب مجلس شورای اسلامی انتقال يافت.

کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری

در ۱۳۳۵ش «انجمن ايرانی فلسفه و علوم انسانی » در تهران تهيه ، چاپ و انتشار فهرستی از نسخ خطی كتابخانه را زير نظر علينقی منزوی و محمد تقی دانش‌پژوه در دستور كار خود قرار داد. از ۱۳۷۱ش گروهی از فارغ‌التحصيلان مدرسه به تصحيح اين فهرست‌ها پرداختند. نخستين رئيس كتابخانه ملا محمد ابراهيم ملاباشی لاريجانی بوده است.

کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری

كتابخانه زير نظر معاونت پژوهشی مدرسه اداره و بودجه آن از طريق كمک ‌های مردمی و موقوفات مدرسه تأمين می‌گردد.كتابخانه دارای شعبه‌هايی در شهرستان‌ های يزد ، مشهد ، و زاهدان و تعدادی كتابخانه تخصصی مانند كتابخانه كلام ، فلسفه ، و حقوق است. علاوه بر مجموعه كتاب‌هاي چاپی فارسی و عربی و لاتين دارای گنجينه‌ای گران ‌بها از كتاب‌های خطی نفيس و كمياب و نيز نسخه‌هايی ارزشمند از كتاب‌های چاپ سنگی در زمينه علوم و معارف اسلامی است.

نحوه دسترسی به کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری

آدرس : تهران – میدان بهارستان – مدرسه عالی شهید مطهری.
تخصص : فقه، فلسفه، معارف و حقوق

کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *