رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ مرداد ۱۳۹۹

مجموعه فرهنگی برنا چابهار

اشتراک گذاری

مجموعه فرهنگی برنا چابهار از جاذبه های گردشگری چابهار در استان سیستان و بلوچستان می باشد .ی دیدنی چابهار است که گردشگران زیادی برای خرید سوغاتی به آن مراجعه می‌کنند. این مجموعه فرهنگی تقریبا ۱۰ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است . برنا محصولات متنوع و زیبایی را گلچین کرده که در همه آن‌ها می توان عشق و سلیقه‌ای که پشت انتخابشان بوده به خوبی حس کرد؛ این حس خوب و انرژی مثبت شاید بزرگ‌ترین ویژگی برناست که آن را از محبوب‌ترین فروشگاه‌های چابهار کرده است.

مجموعه فرهنگی برنا

در این مکان می توان به کتابفروشی که کتاب‌هایی مربوط به تاریخ و فرهنگ بلوچستان یا صنایع دستی زیبا و هنرمندانه زنان بلوچ که بخش اعظمی از آن‌ها به پشتوانه مجموعه فرهنگی برنا تولید می‌شوند، اشاره کرد .فروشگاه برنا همواره حامی هنرمندان بومی نیز بوده و نه تنها محصولات هنری و صنایع‌دستی ساکنان استان را شناسایی و ارائه کرده ، بلکه موجب ایجاد اشتغال در این حوزه شده است.

مجموعه فرهنگی برنا

همچنین هدایای چاپی نظیر پیکسل، ماگ و کارت پستال‌هایی از شهر زیبای چابهار، تولید خود مجموعه فرهنگی برنا از دیگر محصولات آن هستند.در حقیقت اگر بخواهم چهره‌ای ملموس‌تر از این مجموعه پیش روی شما تصویر کنم، برنا شهرکتابی کوچک است در میانه بازارهای تجاری منطقه آزاد چابهار که در آن به زیبایی و با سلیقه محصولات را انتخاب کرده و کنار هم چیده‌اند.
مجموعه برنا همچنین تنها کتابفروشی غیردرسی در چابهار است که تاثیر به‌سزایی در افزایش فرهنگ کتابخوانی این شهر داشته است. وقتی پای در این مجموعه می‌گذارید، با مدیریت خوش‌برخوردی مواجه می‌شوید که با روی گشاده همه چیز را برای شما توضیح می‌دهد. کافیست بگویید چه نوع هدیه‌ای مدنظر شماست، تا شما را به یکی از بخش‌های کتاب‌های بومی، زیورالات سوزندوزی، زیورالات مدرن، اکسسوری‌های چوبی کار دست و… راهنمایی کند.

مجموعه فرهنگی برنا

دکور کتابفروشی و مجموعه فرهنگی برنا نیز همچون حس موجود در این فضا، لذت‌بخش و آرامش بخش است و بسیاری را به خود جذب می‌کند تا لحظه‌ای را با قدم زدن در آن و نگریستن به کتاب‌ها به آرامش بگذرانند.دورتادور کتابفروشی، کتابخانه‌هایی مملو از کتاب با دسته‌بندی‌هایی دقیق از کودک تا بزرگسال و بر اساس محتوا از داستانی تا تاریخی، فلسفه، جامعه‌شناسی، علمی، ادبی و… قرار دارد.

کتابفروشی و مجموعه هنری برنا همواره پیگیر شناسایی و معرفی نویسندگان استانی هم بوده و کتاب‌هایشان را در کتابفروشی و شبکه‌های اجتماعی خود معرفی می‌کند تا حامی کوچکی برای آن‌ها باشد. شما می‌توانید در یکی از قفسه‌های کتاب‌های برنا، کتاب این نویسندگان تازه‌کار را هم پیدا کنید.
کنار این فعالیت در حوزه کتاب، فروشگاه برنا همواره حامی هنرمندان بومی نیز بوده و نه تنها محصولات هنری و صنایع‌دستی ساکنان استان را شناسایی و ارائه کرده، بلکه موجب ایجاد اشتغال در این حوزه شده است. موسسان برنا چند سالی است که صنایع دستی زیبایی از قبیل سوزندوزی، گلدوزی، بافتنی، نقاشی، خطاطی و… را به هنرمندان ساکن چابهار سفارش می‌دهند تا موجب رشد و گسترش کار آن‌ها شوند.

مجموعه فرهنگی برنا

کارگاه پیکسلو در مجموعه هنری برنا

این حمایت هر روز رشد کرده تا اینکه در زمستان سال ۹۷ زمینه‌ساز تاسیس کارگاه و گروه هنری پیکسلو شد. گروه هنری پیکسلو که از موسسان برنا ریشه گرفته، گروهی است موفق در حوزه تولید محصولات چاپی، سوزندوزی و تلفیقی که موجب ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۰ خانواده شده است.هدف این گروه هنری کاربردی کردن هنر اصیل زنان بلوچستان و در اختیار قرار دادن این هنر اصیل برای همه ایرانی‌ها است.

پیکسلو در راستای برآوردن هدف خود، محصولات متنوعی را طراحی و تولید می‌کند؛ پیکسل، ماگ و تیشرت‌های چاپی با عکس‌های مناظر دیدنی چابهار که توسط عکاس مجموعه گرفته‌ می‌شوند، از محصولات این کارگاه هستند.

مجموعه فرهنگی برنا

کنار این محصولات چاپی، در کارگاه سوزندوزی پیکسلو، زنان هنرمند بلوچ در حال سوزندوزی محصولاتی هستند که برای اولین بار توسط پیکسلو طراحی شده‌اند.

پیکسل سوزندوزی اولین این محصولات است که باعث کسب رتبه چهارم پیکسلو در کمپین استانی نیک استارتر شده‌ است.به واسطه چنین ایده‌های نابی پیکسلو هم اکنون توانسته ۳۰ نمایندگی در کشور را به خود اختصاص دهد و هنر فاخر زنان بلوچ را با قیمت مناسب در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

پیکسل سوزندوزی نه تنها هنر اصیل بلوچستان را کاربردی و برای همه قابل دسترس کرده، بلکه حس زیبای دست کشیدن بر بافت پارجه و دوخت سوزندوزی‌های رنگارنگ را جایگزین طرح های‌چاپی معمول در پیکسل‌ها کرده است. پیکسلو در ادامه فعالیت‌ها و موفقیت‌های خود محصولات زیبای دیگری را هم برای نخستین بار طراحی یا ارائه کرده که از جمله آن می‌توان به جوراب‌ها، تیشرت‌ها، پیراهن‌های مردانه و از همه مهم‌تر تیشرت‌های تلفیقی چاپ و سوزندوزی اشاره کرد.

بسیار هیجان‌انگیز است که بانوان بلوچ صدها مربع، مستطیل و لوزی را یک اندازه می‌دوزند. اگر با پرگاری دقیق اندازه‌گیری کنید، اندازه‌ها سرمویی تفاوت ندارد و این اثر فاخر می‌شود جامه و زیوالاتشان.شما هم می‌تواند با خیر صنایع دستی سوزندوزی از کارگاه پیکسلو به رونق کسب‌وار این زنان هنرمندی کمک کنید.

نحوه دسترسی به مجموعه فرهنگی برنا

فروشگاه محصولات فرهنگی و هنری برنا در منطقه آزاد چابهار و در مجتمع ابریشم قرار دارد و همه روزه از ساعت ۵ عصر تا ۱۲ شب در خدمت مشتریان است.

مجموعه فرهنگی برنا

مجموعه فرهنگی برنا

مجموعه فرهنگی برنا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *