رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ خرداد ۱۳۹۴

کاوش باستان شناسی شهر کرج ابودلف در استان مرکزی آغاز شد

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۳/۱۷-اسماعیل شراهی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس مستندات تاریخی شهر کرج در حوزه جغرافیایی بین همدان و اصفهان قرار داشته و از کانون های زیستی مهم دوره باستان در ناحیه مرکزی ایران بوده که اطلاعات دقیق و موثری از آن در دست نیست.

وی گفت: این شهر در دوره ساسانیان آباد بوده که گفته شده در حمله اعراب به ایران خراب شده است اما در قرن دوم هجری (دوران حاکمیت هارون الرشید)به همت ابودلف عجلی بازسازی شده و تا قرن هفتم هجری به عنوان مرکز ولایتی با عنوان کرج ابودلف شهرت داشته است.

مدیر پژوهش و باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: از قرن هشتم در هیچ جای متون تاریخی ذکری از این شهر نشده و تنها اثر مستند در خصوص آن رساله محمدحسن خان اعتماد السلطنه در سال ۱۳۰۵ هجری قمری است که به دستور ناصرالدین شاه نوشته شده و مکان شهر کرج ابودلف را در ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی اراک در منطقه آستانه شازند عنوان کرده است.

شراهی اظهار کرد: با توجه به آثار و اشیای باستانی که در قالب ظروف سفالی و سنگ قبر و وسایل زیستی در چند دهه اخیر در آستانه کشف شده ، مردم این خطه معتقد هستند که شهر کرج ابودلف در این منطقه بوده است و گمانه زنی باستان شناسی مذکور نیز به منظور تشخیص علمی و تایید یا رد این مدعا است.

وی بیان کرد: در برنامه گمانه زنی باستان شناسی شهر کرج ابودلف که به مدت ۴۰ روز انجام می شود، یک گروه پنج نفره از متخصصان و کارشناسان باستان شناسی، مرمت و احیا، نقشه برداری و دیرینه شناسی در منطقه حضور دارند.

مدیر پژوهش و باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: در این برنامه با اقدامات سنداج و گمانه زنی بر اشیا و جنس خاک برای تعیین هویت شهر کرج باستانی اقدام خواهد شد.

شراهی توضیح داد: برنامه گمانه زنی شهر کرج ابودلف ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی دارد.

آستانه شهری گردشگری در بخش مرکزی شهرستان شازند از توابع استان مرکزی ایران است.

آرامگاه سه تن از نوادگان مستقیم علی بن ابی طالب با قدمتی بیش از هشتصد سال در این شهر قرار دارد

49 کاوش باستان شناسی شهر کرج ابودلف در استان مرکزی آغاز شد

50 کاوش باستان شناسی شهر کرج ابودلف در استان مرکزی آغاز شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *