رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ شهریور ۱۳۹۶

کاشی هفت رنگ شیراز

لینک این مطلب کپی شد!

کاشی هفت‌رنگ شیراز، از جمله صنایع‌دستی این شهر بوده که در ساخت مساجد، منازل و سایر بناها مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید بدانید که حدود ۸۰ درصد از کاشی‌های هفت‌رنگ بکار رفته در ساخت بقاع متبرکه و مساجد مناطق جنوب ایران به‌وسیله هنرمندان خوش‌ذوق و ماهر شیرازی تهیه شده است. کیفیت بالای این کاشی‌ها، آن‌ها را در ردیف اجناس مهم صادر شده به استان‌های کشور و همچنین کشورهای حوزه خلیج‌فارس قرار می‌دهد. از بهترین و در عین‌ حال زیباترین کاشی‌های هفت‌رنگ، می‌توان به کاشی‌های به کار گرفته شده در مسجد نصیرالملک شیراز اشاره کرد. در واقع، نظیر این کاشی‌ها را در هیچ بنایی نمی‌بینید.
متأسفانه تاریخچه طراحی و استفاده از این نوع کاشی مشخص نیست. البته طبق شواهد بدست آمده، در احداث بنای عظیم و باشکوه تخت جمشید و آثار ساخته شده در دوران هخامنشیان از کاشی هفت‌رنگ استفاده شده است. در دوره صفویه، کاشی‌کاری اهمیت بسیار زیادی در میان مردم و هنرمندان داشت. استفاده آسان‌تر و صرف هزینه کمتر برای تولید این صنعت بی‌بدیل آن را تبدیل به بهترین جایگزین برای کاشی معرق کرد. باید بگوییم که طرح‌های اسلیمی و موضوعات مذهبی و ملی نقوش اصلی این کاشی‌ها را تشکیل می‌دهند.

-هفت-رنگ-شیراز-1 کاشی هفت رنگ شیراز

-هفت-رنگ-شیراز-2 کاشی هفت رنگ شیراز

-هفت-رنگ-شیراز-3 کاشی هفت رنگ شیراز

-هفت-رنگ-شیراز-4 کاشی هفت رنگ شیراز

-هفت-رنگ-شیراز-5 کاشی هفت رنگ شیراز

-هفت-رنگ-شیراز-6 کاشی هفت رنگ شیراز

-هفت-رنگ-شیراز کاشی هفت رنگ شیراز

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    کاشی کاری یکی از هنر مردمان شیراز بوده، تو بیشتر مساجد و جاهای تاریخی دیده میشه ، واقعا هنر رنگهاست،مخصوصا مسجد نصیرالملک

    ۲۸ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *