رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ شهریور ۱۳۹۶

گلیم بافی شیراز

لینک این مطلب کپی شد!

گلیم بافی شیراز، از روزگاران گذشته در این شهر متداول بوده و اکنون نیز خوشبختانه ادامه دارد. گلیم را می‌توان کف‌پوش یا زیراندازی تعریف کرد که از موی بز، پشم گوسفند، ابریشم و یا چهارپایان اهلی و خانگی بافته می‌شود. از میان گلیم‌های بافته شده و منحصربه فرد شهر شیراز، می‌توان به گلیم سوزنی یا گل‌ برجسته اشاره کرد. این نوع گلیم را بیشتر اهالی ایل قشقایی علی‌الخصوص طایفه‌ای به نام کشکولی می‌بافند. در شهر شیراز، عمدتأ زنان و دختران ایل قشقایی کار بافت گلیم‌ها را انجام می‌دهند. این گلیم‌ها، به علت سبک بودن وزنشان، جهت استفاده به عنوان کف‌پوش چادرها، رختخواب پیچ و تزیین دیواره چادرهای عشایر استفاده می‌‌شوند.
جالب است بدانید که گلیم‌های بافته شده توسط ایل قشقایی عموماٌ رنگ‌هایی شاد و زیبا داشته و رنگ‌های زنده طبیعت را می‌توان به وضوح در آن‌ها دید. نقش‌های این نوع گلیم‌ها، اغلب هندسی می‌باشد. زنان هنرمند قشقایی، به جز این گلیم‌ها قشنگ‌ترین زین‌های اسب را برای اسب‌های شوهرانشان می‌بافند. باید بدانید که طرح‌های گلیم شیراز همه برخاسته از ذهن بوده و از هیچ نقشه‌ای برای بافت آن‌ها استفاده نمی‌شود. جهت رنگرزی نخ‌های پشمی مصرف شده در بافت گلیم‌ها، از رنگ شیمیایی یا گیاهی بهره گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که فیروزآباد، ممسنی و داراب از مهم‌ترین مراکز بافت گلیم در شیراز به شمار می‌روند.

-بافی-شیراز-1 گلیم بافی شیراز

-بافی-شیراز-2 گلیم بافی شیراز

-بافی-شیراز-3 گلیم بافی شیراز

-بافی-شیراز-4 گلیم بافی شیراز

-بافی-شیراز گلیم بافی شیراز

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    گلیم یکی از هنرها و سوغات شهر شیرازه، قدیم بیشتر ب دست عشایر ساخته میشد، برای خرید گلیم بهترین مکان بازار وکیل و بازارهای همجوارش هست

    ۲۸ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • داود اسحاقی

      با سلام و عرض ادب ، من گلیم با تعدادبالا لازم دارم از کجا میتونم تهیه کنم البته به قیمت مناسب

      ۲۰ اسفند, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *