رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ شهریور ۱۴۰۰

کاروانسرای قره بیل

لینک این مطلب کپی شد!

کاروانسرای قره ‌بیل یکی از کاروانسراهای تاریخی شهرستان جاجرم است که بر سر شاهراه جرجان (گرگان) در روستای رباط قره بیل ساخته شده است. روستای رباط قره بیل یکی از روستاهای استان خراسان شمالی می باشد که در همسایگی مسیر آسیایی مشهد- شمال با حد فاصل ۱۱۰ کیلومتر از غرب بجنورد و ۲۰ کیلومتری شرق زیر گذر گلستان قرار گرفته است.

کاروانسرای-قره-بیل کاروانسرای قره بیل

معماری بنا

این کاروانسرا بنایی است با پلان چهار گوش که دو حیاط بزرگ و کوچک دارد. در اطراف حیاط کوچک حجره‌هایی با ابعاد مختلف به صورت تو در تو احداث شده که پوشش سقف آن‌ها گنبدی است و زیر سقف با کاربندی‌های زیبای گچی تزئین شده است. دور تا دور بنا با یک دیوار سنگی که در تمام اضلاع آن برج‌های دیده‌بانی ساخته شده احاطه شده است.

این بنا به احتمال فراوان در قرن ۵-۴ هجری قمری ساخته شده و در متون تاریخی از آن به نام رباط املوتلو یاد شده است. در دوره تیموریان و در زمانی که شاهراه کهن گرگان- نیشابور برای دسترسی به مشهد احیا می‌شود، به دستور وزیر باتدبیر دربار تیموری؛ امیرعلیشیر نوایی، رباط (کاروانسرا)هایی در طول این مسیر ساخته شده یا مرمت می‌شوند. در این فرایند نیز کاروانسرای قره بیل توسعه یافته و بخش‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود. این بنا تا حدود ۱۰۰ سال پیش به عنوان کاروانسرا مورد استفاده بوده است.

کاروانسرای رباط قره بیل خراسان شمالی یکی از کاروانسراهای دوره تیموری است و در دوره‌ های بعد، به‌ ویژه دوره صفوی استفاده و مورد مرمت قرار گرفته است. در دوره تیموریان و در زمانی که شاهراه کهن گرگان- نیشابور برای دسترسی به مشهد احیاء می‌ شود، به دستور وزیر با تدبیر دربار تیموری، امیرعلی شیر نوایی، رباط (کاروانسرا)‌ هایی در طول این مسیر ساخته شده یا مرمت می‌ شوند.

کاروانسرای-قره-بیل2 کاروانسرای قره بیل

نحوه دسترسی

آدرس : استان خراسان شمالی، رُباط قَره بیل، گرمه، رباط قره بیل

کاروانسرای-قره-بیل3 کاروانسرای قره بیل

کاروانسرای-قره-بیل4 کاروانسرای قره بیل

کاروانسرای-قره-بیل5 کاروانسرای قره بیل

کاروانسرای-قره-بیل6 کاروانسرای قره بیل

کاروانسرای-قره-بیل7 کاروانسرای قره بیل

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *