جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاروانسرای امین آباد

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ مرداد ۱۴۰۰

کاروانسرای امین آباد، در شهرستان شهرضا استان اصفهان واقع شده است . ساخت این بنا به دوره صفویه بازمی ‌گردد. کاروا‌نسرای امین ‌آباد دارای بنایی هشت‌ ضلعی است که از ویژگی‌ های معماری آن است. وجود مسجد، حمام و آب‌ انبار بیانگر اهمیت این کاروانسرا در زمانهای گذشته است. این مکان در تاریخ ۱ دی ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای امین آباد2 800x533 کاروانسرای امین آباد

این کاروانسرا هم اکنون بعنوان هتل آماده پذیرایی از مسافران است. کاروانسرای امین‌ آباد از جاهای دیدنی شهرضا به شمار می ‌رود و در ۳۸ کیلومتری جنوب شهرضا واقع شده است. این ساختمان به زمان صفوی تعلق داشته و در دوره شاه عباس اول احداث شده است. شکل آن با کاروانسراهای متداول تفاوت دارد و نقشه آن هشت ضلعی است و آثار و دست نوشته‌ های بازرگانان بر روی دیواره ‌ها هنوز به جا مانده است، کنار این کاروانسرا آب انبار و حمام تاریخی وجود دارد.

کاروانسرای امین آباد کاروانسرای امین آباد

معماری بنا

در هشت گوشه خارجی بنا، ۸ برج تعبیه کرده‌ اند. این برج‌ ها، علاوه بر آنکه به نمای خارجی بنا استحکام بخشیده‌ اند، نقش مهمی در امنیت کاروانیان داشته‌ اند. تأسیسات دفاعی، از جمله برج‌ ها و محل‌ های تیراندازی بر بالای آنها و دیوارها، حکایت از آن دارد که امین‌ آباد منطقه ‌ای پرخطر بوده است. در حال حاضر، کنگره دیوار خارجی کاروانسرا وجود ندارد؛ اما جزئیات آن در تصویر ترسیمی «ژان باتیست تاورنیه» جهانگرد فرانسوی دیده می ‌شود.

بنای کاروا‌نسرا از جنس سنگ و آجر است و با سقف ‌های گنبدی ‌شکل نمایی تحسین‌ برانگیز دارد. وجود مسجد، آب ‌انبار و حمام در کنار این اثر تاریخی می ‌تواند سبب ایجاد نمونه ‌ای خاص از از یک اقامتگاه بین راهی شود. کاروانسرای امین‌ آباد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. امین ‌آباد، روستایی در دهستان اسفرجان بخش مرکزی شهرستان شهرضا استان اصفهان است. حمام شاه عباسی، آب انبار شاه عباسی و درخت توت قدیمی در این روستا مورد توجه گردشگران است.

کاروانسرای امین آباد10 کاروانسرای امین آباد

دوره ساخت کاروانسراها در ایران به دوره صفویه باز می ‌گردد. شاه عباس یکم که تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم گرفته بود، ساخت کاروانسراها را در دستور کار قرار داد و تا آنجا که ‌توانست برای احداث آنها معماران خبره را به کار گرفت، به طوری که یکی از شاهکارهای معماری ایران را کاروانسراهای آن و شکوه طاق‌ ها، حجره‌ ها و اندرونی‌ ها و بیرونی‌ های متعددش می ‌دانند و شاه عباس صفوی را بانی احداث کاروانسراها در ایران قلمداد می کنند.

کاروانسرای امین آباد1 800x533 کاروانسرای امین آباد

کاروانسرای امین آباد3 کاروانسرای امین آباد

کاروانسرای امین آباد4 800x533 کاروانسرای امین آباد

کاروانسرای امین آباد5 کاروانسرای امین آباد

کاروانسرای امین آباد6 800x636 کاروانسرای امین آباد

کاروانسرای امین آباد7 800x533 کاروانسرای امین آباد

کاروانسرای امین آباد8 کاروانسرای امین آباد

کاروانسرای امین آباد9 800x533 کاروانسرای امین آباد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • زهرا محمدپور

    کاروانسرای امین اباد چند ایوانی هستش؟

    ۳ آبان, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *