جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کارمند سازمان میراث فرهنگی اتاق دلار داشت

تاریخ بروزرسانی :
۸ شهریور ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۰۸ – به گزارش خبرنگار مهر، سایت های مجازی غارت اشیای تاریخی هر لحظه در حال به روز شدن هستند تا بتوانند مطالب بیشتری را در حوزه غارت اشیای تاریخی با عنوان پیدا کردن گنج در محوطه ها و بناهای تاریخی به کاربران خود ارائه کنند. تبلیغ آنها برای کارشان نیز پیدا کردن گنج و سکه و طلاست گویی سرتاسر سرزمین ایران و زیر خروارها خاک سکه و طلا پوشیده شده است و منتظرند تا حفاران و غارتگران به سراغ آنها رفته و این گنج های پنهان را از خاک بیرون بیاورند. آنها بدون نگرانی از برخورد قانونی اقدام به انتشار تصاویر و شماره تلفن های خود می کنند و همچنان به این کار غیرقانونی خود ادامه می دهند. جالب اینکه مدعی اند در ازای ارائه این مطالب به کاربران خود مبلغی دریافت نمی کنند مگر انکه کسی شخصا بخواهند از راهنمایی های آنها استفاده کنند در آن صورت شرط می کنند که درصدی از شی و یا گنج پنهان شده به این مشاوران داده شود.

قاچاقچیان و حفاران غیرمجاز نیز با خریداری دستگاههایی که اغلب به نام فلزیاب در سایت ها فروخته می شود، دست به تخریب محوطه ها و تپه های تاریخی و غیرتاریخی می زنند بی آنکه نتیجه مطلوبی دریافت کنند.

آقای “ف.ب” یکی از گردانندگان سایت های گنج یابی است که به تازگی در پایگاه اینترنتی خود از برگزاری تور علمی کاوش و گنج‌یابی در جنگل های شمالی کشور خبر داده است. او کاشفان گنج ها را افرادی می داند که مشکل مالی دارند و یا چند روز دیگر باید چک هایشان را پاس کنند. می گوید هر کسی که به من مراجعه می کند حتما می گویم هر قبر و هر دفینه ای گنج ندارد و شاید از هر میلیارد بار تفحص، فقط یک بار کسی به گنج برسد.

وی ادعا کرد: من سنگ میراث فرهنگی را به سینه می زنم به جای اینکه مسولان بگویند هرکسی هر منطقه و خاکی را برای یافتن گنج جستجو نکند من به آنها می گویم که چرا می روید و همه خاک های ایران را در هم می ریزید. پیدا کردن گنج کار آسانی نیست.

یکی دیگر از این افراد مدعی است که حافظ میراث فرهنگی ایران است ولی مسئول قاچاق آثار تاریخی ایران به خارج از کشور نیست. او در سایت اینترنتی خود دستگاه فلزیاب نیز می فروشد دستگاههایی که مشتریانش فقط برای استفاده در تپه های تاریخی از آن استفاده می کنند.

* شما در سایت تان به متخلفان آموزش غارت میراث ایران را می دهید و …

_ آقای “ع “: نه من توضیح داده ام که از تخریب آثار و علائم جلوگیری شود. میراث ایران را خراب نکنند و کارشان را به صورت اصولی انجام دهند.

* یعنی چه کاری انجام دهند؟ بروند دنبال طلا و آثار تاریخی؟

_ آقای “ع “: بله. خب مردم بیشتر دوست دارند طلا پیدا کنند ولی آثار تاریخی هم پیدا می کنند.

* شما آموزش می دهید اثر تاریخی پیدا کنند. قرار است چه اتفاقی برای آن اثر تاریخی بیفتد؟

_ آقای “ع “: آن را می فروشند و به سازمان میراث می دهند.

* مطمئن هستید؟

_ آقای “ع “: عده ای به سازمان میراث می دهند و عده ای قاچاق می کنند. من تا جایی که بتوانم از تخریب آثار جلوگیری می کنم. متاسفانه خیلی از افراد می روند یک نشانه کوچک می بینند و کل مجموعه را تخریب می کنند و در آخر چیزی به دست نمی آورند.

* و آن وقت شما وطیفه خود می دانید که آنها را به سمت آن شی تاریخی هدایت کنید تا زودتر به هدفشان برسند.

_ آقای “ع “: بله من با این کار از تخریب میراث فرهنگی جلوگیری می کنم.

* افرادی که به شما مراجعه می کنند مجوز ندارند و کارشان غیرقانونی است.

_ آقای “ع “: خیلی از افرادی که پیش من می آیند مجوز میراث را دارند.

* مجوز با امضای سازمان میراث فرهنگی؟

_ آقای “ع “: نمی دانم از مردم بپرسید. مگر من می روم حفاری انجام بدهم؟ من در خانه نشسته ام و کارم را انجام می دهم. به مردم یاد می دهم چطور حفاری کنند از آنهایی که مجوز دارند بپرسید از کجا گرفته اند و با آثار چه می کنند مسئولیت آن با من نیست.

* باید سهمی از این خدمتی که به آنها می دهید نصیب خودتان شود.

_ آقای “ع “: آموزشگاه ندارم که بخواهم پول بگیرم. وقت ندارم. فقط چیزی را که بلد هستم به مردم یاد می دهم.

* وقت ندارید؟ این همه مطلب در سایت تان نوشتید؟

_ آقای “ع “: کار من فروش فلزیاب و معدن یاب است. مجوز و شرکت هم داریم. بعضی ها آن را می خرند تا دفینه پیدا کنند بعضی ها هم برای استفاده در معدن می خرند. شما هم بخواهید می فروشم.

* به چه قیمتی!

_ آقای “ع “: از دو میلیون تا ۲۰ میلیون تومان. هر قدر قیمت دستگاه بیشتر باشد، قدرت بیشتری برای شناسایی دارد.

* با این دستگاه دفینه هم پیدا می کنند و به شما نشان می دهند؟

_ آقای “ع “: عده ای پیدا می کنند من نمی دانم.

* آموزش دفینه یابی را از کجا یاد گرفتید؟

_ آقای “ع “: در ترکیه دوره های زیادی همچون غاز نوردی، دفینه شناسی، صخره نوردی دیده ام. دوستان زیادی دارم یکی از آنها معروف ترین باستان شناسان ترکیه است.

* آموزش دیدید و آنها را در ایران پیاده کردید؟

_ آقای “ع “: من دیدم در ایران میراث تاریخی را خراب می کنند یک سایت راه انداختم تا آموزش بدهم چون هیچ مرجعی برای آشنایی مردم وجود نداشت. الان دیگر مردم کل مجموعه را خراب نمی کنند و درست میروند جایی که نشانه باشد. ولی کار سختی است. از هزار نفر شاید یک نفر بتواند اثری پیدا کند.

* خودتان هم آثاری پیدا کرده اید؟

_ آقای “ع “: کاوش هایم در ترکیه بوده و چند بار موفق شدم. در ایران کم کاوش کردم چون هر بار چیزی گیرم نیامد.

* به افرادی که به شما مراجعه می کنند هشداری برای دستگیری توسط نیروی انتظامی را هم می دهید؟

_ آقای “ع “: همه می دانند که اگر میراث بفهمد اذیت می کند. نیاز به توضیح نیست. کسی می رود به حفاری که پلیس نتواند او را بگیرد.

IMG17485489 کارمند سازمان میراث فرهنگی اتاق دلار داشت

آثار تاریخی اگر با راهنمایی این افراد پیدا شود، توسط قاچاقچیان اشیای عتیقه از ایران خارج خواهد شد چون در داخل ایران ریسک زیادی برای فروش آن وجود دارد ولی در خارج از کشور بابت فروش این آثار هزینه زیادی می پردازند. به همین علت است که هر از گاهی خبر از حراج این آثار تاریخی شنیده می شود.

یکی از حفاران غیرمجازی که دستی بر قاچاق اشیای تاریخی به خارج از کشور دارد، با یکی از شرکایش دچار اختلاف شد و برای اینکه بتواند جلوی کار وی را بگیرد به خبرگزای مهر آمد و درباره ارتباطش با وی که از کارمندان سازمان میراث فرهنگی است صحبت کرد.

آقای “م” به خبرنگار مهر گفت: یکی از کارکنان سازمان میراث فرهنگی به نام “آ. م. ت” مدتی پیش بازنشسته شد. شما اگر از طریق سیستم بازنشستگان این سازمان پیگیر شوید پی می برید که چنین فردی در بخش میراث فرهنگی وجود داشته است. ولی هیچ وقت کسی نتوانست اشکالی در کار او بگیرد. کارمند بودن او در سازمان میراث فرهنگی باعث می شد تا به راحتی بتواند با حفاران غیرمجاز در بیرون از این سازمان همکاری کند و هر کجا به مشکلی برخورد اعلام کند که کارمند سازمان میراث فرهنگی است.

IMG17485603 کارمند سازمان میراث فرهنگی اتاق دلار داشت

آثار تاریخی کشف شده توسط قاچاقچیان

آقای “م” گفت: مدتی با وی کار کرده ام و توانستم در برخی ازموارد شریک او در پیدا کردن آثار تاریخی و فروش آنها به دلالان اشیای عتیقه باشم. تا جایی که به منزل وی ورود پیدا کردم.

وی مدعی شد: می دانید اتاق دلار چیست؟ یک اتاق پر از بسته های دلار که از طریق فروش اشیای تاریخی به دلالان عتیقه در خارج از کشور به دست آمده و روی هم انبار شده است. این اتاق مخفی درون یکی از خانه های اوست. چنین ثروتی از طریق سالها همکاری با حفاران آثار تاریخی به دست آمده است ولی در معامله ای که چند وقت پیش با من انجام داد خیانت کرد و پولم را نداد. می دانم پای خودم هم بر سر این ماجرا گیر است ولی مهم نیست. می خواهم انتقامم را از این فرد بگیرم.

آقای “م” برای تایید گفته های خود تعدادی عکس از آثار تاریخی تازه کشف شده اش را نیز به خبرنگار نشان داد و گفت که این آثار در انتظار فروش و خارج شدن از کشور هستند.

آقای “م” چه راست بگوید چه دروغ، چندین بار به پلیس مراجعه کرده حتی پلیس دیپلمات. ولی کسی حرفش را باور نکرده جون حتی از او نخواستند شماره فرد مورد نظر را بدهد.

………….

گزارش از فاطیما کریمی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد