رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ فروردین ۱۴۰۲

کاخ مظفری تهران

لینک این مطلب کپی شد!

کاخ مظفری تهران ، از جمله جاذبه‌های تاریخی این شهر بوده که در محله‌ای نام‌آشنا به نام دارآباد قرار دارد. این کاخ زیبا، در دو طبقه و با الهام از سبک معماری فرانسوی ساخته شده است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این عمارت، تنها کاخ قاجاری با سقفی بیضی است. گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌های مشرف به آبنمای قرار گرفته است. در وسط حیاط، در نوع خود بی‌نظیر می‌باشند. همچنین، آبنمای آبی رنگ بسیار زیبایی به شکل کلاه خود جنگی در مقابل در ورودی ساختمان نظر شما را به خود جلب می‌کند.

کاخ مظفری تهران کاخ مظفری تهران

برای آشنایی بیشتر با شهر تهران پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در تهران را مطالعه بفرمایید.

معماری کاخ مظفری تهران

کاخ مظفری یا کاخ دارآباد در دو طبقه ساخته شده و دارای سبک معماری فرانسوی است. جالب است که بدانید این بنا تنها کاخ قاجاری با سقفی بیضی شکل است، همچنین آینه‌کاری‌ها و گچبری‌های کاخ که مشرف به آبنمای مستقر در مرکز حیاط است. از جذاب‌ترین معماری‌های ایرانی است. هنگام ورود به ساختمان آبنمای آبی رنگی به شکل کلاه‌خود جنگی نظر شما را به خود جلب خواهد کرد که به زیبایی باغ دارآباد افزوده است. هر طبقه از کاخ دیوارهایی با سرستون‌های پلکانی و گچبری‌های گلویی دارد. همچنین تزیینات چوبی که به صورت لمه کوبی در طبقه دوم و پنجره‌های طبقه پایین وجود دارند شما را شگفت‌زده می‌کنند.

کاخ مظفری تهران کاخ مظفری تهران

در طبقه دوم شومینه‌های از جنس مرمر قرار دارند که زیبایی منحصر به‌فردی به این بنا بخشیده‌اند. ستون‌هایی نیز در اطراف پلکان به چشم می‌خورند که به جذابیت فضا می‌افزایند. در طبقه دوم سقف چوبی پر نقش‌ونگاری وجود دارد که می‌تواند نمونه‌ای از معماری اصیل ایران باشد. با این حال نصرالله حدادی پژوهشگر تهران قدیم عقیده دارد که این کاخ در مقایسه با دیگر کاخ‌های مظفرالدین شاه ساده‌تر بوده و اتاق‌های کوچکی دارد، چرا که مظفرالدین شاه قرار بود به طور موقت در این کاخ سکونت کند.

کاخ مظفری تهران کاخ مظفری تهران

تزیینات بنا

از دیگر تزیینات این عمارت، می‌توان به سرستون‌های پلکانی گچ‌بری‌های گلویی دیوارهای هر طبقه و تزیینات چوبی اشاره کرد که به صورت لمه کوبی در طبقه دوم و پنجره‌های طبقه پایین به چشم می‌خورند. طبقه اول این ساختمان، کاربری اداری داشته و دیوارهای گچ بری شده هر اتاق که با هنرمندی تمام تزیین شده‌اند، شما را به حیرت وا می‌دارند. ستون‌های اطراف پلکان واقع در این عمارت، به اندازه‌ای زیبا هستند که با دیدن آن‌ها شگفت‌زده می‌شوید. همچنین، شومینه‌های ساخته شده از سنگ مرمر واقع در طبقه دوم، زیبایی خاصی به این بنا بخشیده است. سقف چوبی پر نقش و نگار طبقه دوم کاخ مظفری، از شاهکارهای بی بدیل معماری می‌باشد.

کاخ مظفری تهران کاخ مظفری تهران

 

تاریخچه کاخ مظفری تهران

 

در مورد تاریخچه کاخ مظفری تهران، باید بگوییم که در زمان مظفرالدین شاه این پادشاه قاجار به بیماری مهلک سل مبتلا شد. با توجه به عدم وجود دارویی برای درمان این مرض در آن روزگار، این شاه قاجار به توصیه پزشک معالجش برای سکونت به قریه دارآباد مهاجرت کرد. زیرا این منطقه از خوش آب و هواترین مناطق تهران بزرگ به شمار می‌رفت. بعد از فوت مظفرالدین شاه، این بنا به آسایشگاهی برای معلولین تبدیل و پس از تغییر حکومت، کاخ مظفری بلا استفاده ماند. تا این که، در دوران پهلوی دوم و در سال ۱۳۱۰ دکتر مسیح دانشوری اولین پزشک متخصص ریه ایران، به تأسیس مدرسه پرستاری در این محل اقدام کرد.

گفتنی است که در دهه بیست شمسی ساختمان‌های دیگری نیز در محوطه این کاخ احداث گردید. از جمله این بناها، می‌توان به ساختمان فخرالدوله اشاره کرد که به وسیله بانویی به همین نام ساخته شده است.توجه کنید که بهترین ساعات برای بازدید از این اثر خارق‌العاده، پس از ساعت اداری ارگان‌های دولتی می‌باشد. همچنین، برای دیدن این مکان نیاز به دریافت معرفی ‌نامه‌های معتبر و انجام هماهنگی‌هایی با روابط عمومی بیمارستان و حراست مجموعه دارید.

کاخ مظفری تهران کاخ مظفری تهران

نحوه دسترسی

نشانی: تهران، محله دارآباد، میدان باهنر، انتهای خیابان پورابتهاج (دارآباد)، بیمارستان مسیح دانشوری.

شماره تماس: ۲۶۱۰۶۰۰۰

دسترسی با وسیله نقلیه شخصی: کاخ مظفری یا کاخ دارآباد در محله دارآباد تهران، در میدان باهنر و در انتهای خیابان پور ابتهاج واقع است. این کاخ در داخل بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است. برای پارک وسیله نقلیه خود باید در حاشیه خیابان پور ابتهاج یا دارآباد و در مجاورت ورودی بیمارستان، وسیله نقلیه خود را پارک کنید.

دسترسی با مترو و اتوبوس: در صورتی‌که از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید با استفاده از خط یک مترو به این کاخ بروید. در آخرین ایستگاه خط یک مترو یعنی ایستگاه تجریش پیاده شوید، سپس با اتوبوس‌های خط ۲۹۸ می‌توانید در ایستگاه دارآباد پیاده شده و با کمی پیاده‌روی به بیمارستان مسیح دانشوری برسید، داخل این بیمارستان کاخ مظفری دارآباد قرار دارد. همچنین شما می‌توانید از تاکسی‌های خط تجریش – نیاوران – دارآباد استفاده کرده و در انتهای مسیر این خط پیاده شوید، سپس با کمی پیاده‌روی به بیمارستان مسیح دانشوری خواهید رسید.

 

کاخ مظفری تهران کاخ مظفری تهران

 

کاخ مظفری تهران کاخ مظفری تهران

 

کاخ مظفری تهران کاخ مظفری تهران

 

 

کاخ مظفری تهران کاخ مظفری تهران

بهترین زمان بازدید از کاخ مظفری چه زمانی است ؟

به دلیل اینکه این بنای تاریخی در حال حاضر کاربری اداری دارد باید پس از ساعت اداری ارگان‌های دولتی یعنی بعد از ساعت ۱۴ برای بازدید به این مکان مراجعه کنید. توجه داشته باشید که بازدید از این مکان تنها با استفاده از معرفی‌نامه‌ معتبر و هماهنگی‌های لازم با حراست و روابط عمومی بیمارستان امکان‌پذیر است. 

کاخ مظفری کجاست ؟

کاخ مظفری یا کاخ دارآباد در محله دارآباد تهران، در میدان باهنر و در انتهای خیابان پور ابتهاج واقع است. این کاخ در داخل بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است. 

ماجرای انتخاب محل مناسب برای کاخ مظفری چه بود ؟

یکی از نکات جالب درباره روش انتخاب بهترین و خوش‌ آب‌وهواترین مکان برای ساخت کاخ مظفری استفاده از گوشت بود. اطرافیان شاه چندین تکه گوشت را در اطراف تهران و مناطقی که از شلوغی کمتری برخوردار است قرار دادند و دیر فاسد شدن گوشت را معیاری برای انتخاب محل ساخت کاخ در نظر گرفتند. تکه گوشتی که در محله دارآباد قرار گرفته بود در مقایسه با دیگر گوشت‌ها سالم‌تر مانده بود، چرا که آب‌وهوای این محله سرد و پاک بود. بنابراین این محله به عنوان مکانی برای ساخت کاخ شاه انتخاب شد و شاه بیمار نیز به این کاخ نقل مکان کرد. ناگفته نماند که بعد از مدتی مظفرالدین شاه سلامتی خود را به دست آورد.
           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *