جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چشم‌اندازی از هورامانِ جهانی

تاریخ بروزرسانی :
۶ مرداد ۱۴۰۰

همزمان با ثبت چشم‌انداز فرهنگی هورامان/اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو، کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، چشم‌اندازی از این سرزمین را با یادآوری نمایشگاه عکس «اورامان؛ دامان آسمان» مرور کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی چکمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران یادآور شد: با همت بسیار خوب کارشناسان ایرانی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکاران ارجمند کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دفتر نمایندگی ایران در پاریس این اتفاق فرخنده به ثمر نشست. همچنین باید از مدیران و مسؤولان و هنرمندان استان‌های کردستان و کرمانشاه که در این راه تلاش‌های قابل توجهی کردند، تشکر کنم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران با بیان این‌که این پرونده از اهمیت بالایی برای کشورمان برخوردار بود، یادآور شد: هنرمندان ایرانی در این راه با همراهی در برپایی برنامه‌هایی از جمله نمایشگاه گروهی عکس «اورامان؛ دامان آسمان» نقشی پررنگ در این اتفاق داشتند که از همه آن‌ها تقدیر می‌کنم.

هورامان 1 2 چشم‌اندازی از هورامانِ جهانی

نمایشگاه گروهی عکس «اورامان؛ دامان آسمان» در مهر سال ۱۳۹۹ با حضور حجت حسام مهدی، ارزیاب مصری پرونده اورامانات از سوی سازمان ایکوموس (نهاد مشورتی یونسکو در خصوص نگهداری و پاسداری از میراث فرهنگی) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

این نمایشگاه دربرگیرنده ۷۰ عکس منتخب از ۳۵ عکاس ایرانی به‌ویژه عکاسان استان‌های کرمانشاه و کردستان بود که تصاویر بدیعی از طبیعت، معماری، زندگی روزانه مردم و آیین‌های منحصر به‌فردی چون «عروسی پیرشالیار» و «پالنگان» را به تصویر کشید.

در ادامه مجموعه برنامه‌های مربوط به پرونده ثبت جهانی چشم انداز فرهنگی اورامانات، مجموعه آثار برگزیده این نمایشگاه در ۱۰۵ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه توسط کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران منتشر شد.

هورامان یا اورامانات نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

هورامان 2 1 چشم‌اندازی از هورامانِ جهانی

معماری هورامان (اورامانات) به‌طور کامل با کوهستان انطباق یافته و متکی بر ساخت‌وساز با استفاده از سنگ و به‌شکل خشکه‌چین است و خانه‌ها در روستاهای منطقه با توجه به شیب تند دامنه‌های صخره‌ای به‌صورت پلکانی ساخته شده‌ است، خانه‌ها در اکثر موارد در دو طبقه ساخته شده و بر اساس معیشت، فضای خانه‌ها با یکدیگر متفاوت است و خانه‌های افراد باغ‌دار، کشاورز و دامدار کمابیش با هم متفاوت است. در بسیاری از موارد طبقه همکف به محل نگهداری گله و انبار اختصاص دارد. فضای اصلی مسکونی در طبقه بالاتر واقع است و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. ساکنان این منطقه نیز به گویش هورامی سخن می‌گویند.

کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، این موفقیت بزرگ را به مردم شریف ایران‌زمین و تمام همکاران محترم دخیل در این پرونده جهانی، تبریک می‌گوید.

پرونده «چشم‌انداز فرهنگی هورامان/ اورامانات» در نشست امروز چهل‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰) در شهر فوجو چین مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، به‌عنوان بیست‌وششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

هورامان 3 1 چشم‌اندازی از هورامانِ جهانی

ارمغان ثبت جهانی شدن برای اورامانات

ایسنا/کرمانشاه مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات گفت: ثبت جهانی شدن اورامانات ارمغان های زیادی را برای این منطقه به همراه دارد.پویا طالب نیا در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به جهانی شدن اورامانات، اظهارکرد: باتوجه به گستردگی محدوده عرصه و حریم این پرونده، فرآیند بررسی کارشناسی آن در کمیته میراث جهانی قابل توجه بود.وی تصریح کرد: پرونده منظر فرهنگی تاریخی اورامانات با ۱۰۶ هزار و ۳۰۷ متر عرصه و ۳۰۳ هزار و ۶۲۲ متر حریم پس از پنج سال تلاش شبانه روزی سرانجام امروز(۵ مرداد) به ثبت جهانی رسید.

مدیر پایگاه جهانی اورامانات گفت: منظر ثبت جهانی شده اورامانات شامل دو بخش استان کرمانشاه و کردستان است که در استان کرمانشاه چهار شهرستان روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی را در بر می گیرد.

وی در ادامه در خصوص مهمترین مزیت های ثبت جهانی شدن اورامانات هم گفت: با ثبت جهانی هورامان، حفظ فرهنگ و زبان هورامان به عنوان میراثی بشری تعهدی از سوی جامعه جهانی خواهد بود .

طالب نیا تاکید کرد: حفاظت از آثار ثبت جهانی شده در زمان جنگ ها به عنوان مکان‌های امن، معرفی حرفه‌ای و شایسته آنها به زبان‌های مختلف و تبدیل شدن به مقاصد گردشگری مهم دنیا از دیگر مزیت های مهم ثبت جهانی شدن است که در اقتصاد کشورها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با ثبت جهانی هورامان، این منظر به عنوان مکانی امن و آرام در تاریخ باقی خواهد ماند.

وی افزود: از دیگر مزایای ثبت جهانی شدن یک اثر و عضویت آن در کنوانسیون جهانی بویژه برای کشورهای در حال توسعه، دستیابی به صندوق میراث جهانی است که به منظور شناسایی، حفاظت و معرفی محوطه‌های میراث جهانی، سالانه اعتباری در اختیار این کشورهای عضو قرار می‌گیرد که در شرایط فعلی هورامان سخت به این کمک های مالی و اقتصادی نیازمند است.

طالب نیا ادامه داد: امروزه ثبت جهانی شدن یک اثر عاملی برای جذب کمک‌های بین‌المللی به شمار می‌روند و به همین سبب می‌توانند از منابع گوناگون، کمک‌های مالی متعلق به طرح‌های حفاظت از میراث جهانی دریافت کنند. هورامان و زبان و فرهنگ این دیار شاید با این کمک ها جانی تازه خواهد گرفت .

وی یادآورشد: همچنین محوطه‌هایی که در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند، از طراحی و اجرای برنامه‌های جامع مدیریتی سود می‌برند، برنامه‌هایی که اقدامات محافظتی و شیوه‌های نظارتی متناسبی را شامل می‌شود. به منظور حمایت از این طرح‌های جامع، متخصصان، آموزش‌های فنی لازم را به تیم‌های بومی مدیریت محوطه‌ ارائه می‌دهند.

مدیر پایگاه جهانی اورامانات اضافه کرد: ثبت محوطه در فهرست میراث جهانی سبب می‌شود افراد بیش‌تری آن را بشناسند و از ارزش‌های آن آگاهی پیدا کنند و بدنبال آن، فعالیت‌های گردشگری در محوطه نیز افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: زمانی که چنین فعالیت‌هایی با در نظر گرفتن اصول استوار گردشگری به‌خوبی برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شوند، می‌توانند منابع مالی مهمی را برای محوطه و نیز برای اقتصاد محلی به ارمغان آورند.

هورامان 6 چشم‌اندازی از هورامانِ جهانی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد