جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چشمه آب معدنی تاپ تاپان ، داروخانه ای طبیعی

تاریخ بروزرسانی :
۷ مرداد ۱۴۰۲

چشمه آب معدنی تاپ تاپان که در یک منطقه گردشگری واقع شده است، در ۳ کیلومتری جنوب غربی ‌آذرش‍‍ه‍ر قرار دارد. ‌آب‌ این چشمه ج‍وش‍‍ان‌ با فشار گ‍‍از‌ه‍‍ا‌یی که از ‌ا‌ع‍ماق‌ زم‍ی‍ن‌ به بیرون متصاعد می‌شوند، همراه است. در پ‍‍ای‍ی‍ن‌ دس‍ت‌ م‍ح‍ل‌ س‍رچ‍ش‍م‍ه‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌آب‌ م‍‍ع‍دن‍‍ی‌ ت‍‍اپ‌ ت‍‍اپ‍‍ان‌ ‌اس‍ت‍خ‍ر ن‍س‍ب‍ت‍‍اً کوچکی وجود دارد که در ف‍ص‍ل‌ ت‍‍اب‍س‍ت‍‍ان‌ گردشگران از طبیعت باصفا و‌ آب‌ ت‍ن‍‍ی‌ در آن رفع خستگی می‌کنند. آب‌ م‍‍ع‍دن‍‍ی‌ چشمه ت‍‍اپ‌ ت‍‍اپ‍‍ان‌ ق‍‍اب‍ل‌ آشامیدن‌ ن‍ی‍س‍ت‌ ول‍‍ی‌ ‌اس‍ت‍ف‍‍اده‌ ‌و تماس با ‌ای‍ن‌ ‌آب‌ م‍‍ع‍دن‍‍ی‌ ب‍ر‌ا‌ی ‌ال‍ت‍ی‍‍ام‌ ‌ام‍ر‌اض‌ پ‍وس‍ت‍‍ی‌، درد‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌ع‍ض‍لان‍‍ی‌ و مف‍ص‍ل‍‍ی‌ م‍ف‍ی‍د و ث‍م‍رب‍خ‍ش‌ ‌اس‍ت‌.

چشمه آب معدنی تاپ تاپان چشمه آب معدنی تاپ تاپان ، داروخانه ای طبیعی

شاید با خودتان بگویید در ایران چشمه کم نیست؛ اما چشمه تاپ تاپان آذرشهر در بین چشمه های ایران ویژگی‌برجسته‌ای دارد. آب این چشمه با فشار زیادِ گاز کربن‌دی‌اکسید از زمین بیرون می‌جهد و سروصدایی شبیه تاپ‌تاپ دارد. شاید به‌ همین‌ خاطر است که اسم آن را تاپ تاپان گذاشته‌اند.

این گازها فعل‌وانفعال‌های کوه آتش‌فشان سهند است. سهند در حال حاضر خاموش است. اما هنوز با بیرون‌دادن گازهایش از این چشمه نفس می‌کشد. می‌شود نتیجه گرفت چشمه آب‌درمانی تاپ‌تاپان با کوه آتش‌فشان سهند ارتباط مستقیمی دارد. متخصص‌ها با آزمایش مرتب آب این چشمه می‌توانند مراقب وضعیت آتش‌فشان باشند.

چشمه آب معدنی تاپ تاپان1 چشمه آب معدنی تاپ تاپان ، داروخانه ای طبیعی

موقعیت جغرافیایی

شهرستان آذرشهر به جهت واقع شدن در کنارگذر جاده ترانزیتی استان های غربی، از اهمیت ویژه ای برای مسافران برخوردار است. این شهرستان باغ ها و طبیعت دل انگیز دارد و از مناطق گردشگری استان آذربایجان شرقی محسوب میشود. در این میان چشمه تاپ تاپان که در پنج کیلومتری آذرشهر قرار دارد از اهمیت ویژه برخوردار است.
این چشمه که از ب‍‍الای ت‍پ‍ه ای ه‍م‍وار م‍ش‍رف ب‍ه اراض‍‍ی و طب‍ی‍‍ع‍ت ب‍ک‍ر شهرستان آذرشهر با فشار گاز از زمین به حالت جوشان خارج می‌ شود، خاصیت شگفت انگیز درمانی دارد که گردشگران زیادی را در فصول گرم سال به خود جلب می كند.

چشمه آب معدنی تاپ تاپان5 چشمه آب معدنی تاپ تاپان ، داروخانه ای طبیعی

ویژگی های چشمه آب معدنی تاپ تاپان

از نکات جالب توجه این چشمه این است که آب آن از چ‍ن‍د چ‍ش‍م‍ه صاف و زلال ت‍ش‍ک‍ی‍ل ش‍ده و درج‍ه ح‍رارت آن در ف‍ص‍ول س‍رد و گ‍رم سال ث‍‍اب‍ت و در م‍ح‍ل س‍رچ‍ش‍م‍ه تقریبا ۱۵ درج‍ه ب‍‍الای ص‍ف‍ر است و رس‍وب‍‍ات تراورتن و اکسید آهن نیز سبب شده رنگ آن مایل به ق‍‍ه‍وه ای باشد.
خروج گاز با فشار زیاد از زمین در داخل آب تصویری شگفت آور بوجود آورده است که تجربه ی دیدن آن از نزدیک برای یک بار می تواند شما را به شناگر ثابت این چشمه آب معدنی تبدیل کند.

این چشمه برای استفاده بصورت استخر سرپوشیده هنوز آماده نیست ولی در فصول گرم سال میتوانید از آن استفاده کنید.
‌از ل‍ح‍‍اظ زم‍ی‍ن‌ ش‍ن‍‍اس‍‍ی‌، ‌اطر‌اف‌ این چ‍ش‍م‍ه‌ ی‍ك‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ‌آ‌ه‍ك‍‍ی‌ ‌اس‍ت‌ و س‍ن‍گ‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌آن‌ ب‍ه‌ ص‍ورت‌ رس‍وب‍‍ی‌ ت‍ش‍ك‍ی‍ل‌ ش‍ده‌ ‌است.
چشمه های معدنی این منطقه با فعالیت های آتشفشانی در ارتباط هستند و این از رسوبات منطقه مشخص است بطوری که آب چشمه ها در مسیر خود رسوباتی بر جای می گذارند كه ضخامت زیادی از تراورتن را تشكیل می دهند.
زمین شناسان و جغرافیدانان نیز معتقدند که وجود مقادیر زیاد گاز کربن دی‌ اکسید در آب این چشمه نشان ‌دهنده منشاء عمیق آب و ارتباط آن با آتشفشان خاموس سهند است.

چشمه آب معدنی تاپ تاپان4 چشمه آب معدنی تاپ تاپان ، داروخانه ای طبیعی

بهترین زمان بازدید از چشمه

فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به آذرشهر و دیدن از آبگرم تاپ تاپان است. این منطقه کوهستانی در فصل‌های گرم سال، آب‌وهوای خنکی دارد. در پاییز و زمستان هوا رو به سردی می‌رود و مسیرها برفی است.

جاهای دیدنی اطراف چشمه آب معدنی تاپ تاپان

این منطقه علاوه بر چشمه تاپ تاپان مناظر دیدنی دیگری همچون فضای سبز و باغ های میوه دارد که خانواده ها می توانند ضمن آبدرمانی در این چشمه، از مناظر دیدنی و کوه های اطراف نیز لذت ببرند.
از دیگر مکانهای دیدنی و جذاب شهرستان آذرشهر که بسیاری از گردشگران را به خود جذب می کند. منطقه توریستی قیرمیزی گل، اطراف سد خاکی ینگجه، اطراف گورستان و مسجد باستانی روستای بادامیار. دربند الوانق و آب شور قزل داغی، مسجد سنگی روستای چراغیل، باغات روستاهای قاضی جهان. غله زار و طبیعت جذاب اطراف شهرهای آذرشهر، تیمورلو، گوگان و ممقان است.

چشمه آب معدنی تاپ تاپان2 چشمه آب معدنی تاپ تاپان ، داروخانه ای طبیعی

نحوه دسترسی

برای دیدن چشمه آب درمانی تاپ تاپان باید به آذربایجان شرقی بروید و مسیر را تا آذرشهر ادامه بدهید. شهرستان آذرشهر در ۶۰کیلومتری جنوب تبریز است. بعد از رسیدن به آذرشهر، فقط ۳ کیلومتر تا چشمه دارید. می‌توانید چشمه را در جنوب غربی شهر در جاده تبریز به مراغه پیدا کنید.

چشمه آب معدنی تاپ تاپان3 چشمه آب معدنی تاپ تاپان ، داروخانه ای طبیعی

چشمه آب معدنی تاپ تاپان6 چشمه آب معدنی تاپ تاپان ، داروخانه ای طبیعی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلي

    چشمه ی آب معدنی و شفا بخش تاپ تاپان یکی از ظرفیت های گردشگری آذربایجان شرقی است

    ۶ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *