جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چرا موسیقی قشقایی غم انگیز است !

تاریخ بروزرسانی :
۷ مهر ۱۳۹۷

این یک اصل کلی و مسلم است که موسیقی نماینده ذوق و احساسات و روحیات و طبایع مردم و یکی از آثار ملیت آن جامعه می باشد . و پاسخ این سوال که چرا موسیقی قشقایی غم انگیز است ! ریشه در احساسات ایل قشقایی دارد . موسیقی آثاری است که طی قرون متمادی از بشر به یادگار مانده و این خود دلیلی است روشن بر ذوق و علایق ملت ها زیرا هنرهای اصیل سینه به سینه منتقل و هیچ عاملی نمی تواند آن را نابود سازد .
موسیقی قشقایی ها با احساسات و عواطف و گذشته آنها هماهنگ است و این هنر ملی که معرف خواسته های قلبی و آرام کننده آلام درونی آنها است , سالها است از دستبرد حوادث و ایام تا حدی مصون مانده و با این موسیقی خو گرفتند هرجند که جنبه های غم و اندوه در آن وجود دارد . این آهنگ های محزون که از دل زحمت کشان ایل بیرون آمده , با نوع زندگی و حوادث و جریانات گذشته آنان در ارتباط است . همجنان که بعضی از سرودها شادی بخش و برخی مهیح اند تعدادی هم یادآور حزن و ملال و وقایع خونین گذشته است برای مثال بی گناه کشته شدن سیاوش به دست افراسیاب و کشته شدن ایرج -پسر فریدون – به دست برادران خود موجب پیدایش آهنگ های عم انگیز و ملال آور , کین سیاوش و کین ایرج شده . حال چرا غلب آهنگ های ایلات محزون و عم انگیز است می تواند دلایل زیادی داشته باشد :
۱- مهاجرت اجباری و تبعید و دور ماندن از دیار و زادگاه اولیه که خاطرات گذشته را به صورت ترانه های غم انگیز بیان می دارد و با یادآوری علایق از دست رفته بدین وسیله مرهمی بر جراحات درونی خود می نهند .
۲- مسایل و مشکلات زندگی کوچ نشینی و مصائبی که بر مردم گذشته و خشونت و درگیری هایی که موجب مرگ و میر و کشتارو قتل عام و غارت اموال آنها شده و خاطرات مرگ جوانان و عزیزانی که از دست داده اند .
۳- فقر اقتصادی و رکورد فکری و عقب ماندن از غافله گروه ها و احتماعات و ظلم و جور و ستم دست اندرکاران سیاست ها که گاه موجب بی خانمانی و نابودی گروه های بی شمار شده و جبر زمان که تبعید اجباری را بر آنها تحمیل نموده است .
۴-عدم دلبستگی به دنیای مادی و نبودن عاملی که بتواند تکیه گاه فکری آنان را در این جهان محکم و استوار سازد .
۵- و بالاخره جریانهای مذهبی و مصائبی که برخاندان نبوت گذشته و در افکار این شیعی مسلمان بی تاثیر نبوده است .
اینها و صدها دلیل دیگر گواه از موسیقی غم انگیز ایل قشقایی دارد .

موسیقی ایل قشقایی چرا موسیقی قشقایی غم انگیز است !

منبع : کتاب آشنایی با فرهنگ عامه و اقوام ایرانی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علی کاظمی قشقایی

    موسیقی ما ریشه در تاریخ ما دارد و تاریخ ما غم انگیز است 😔❤

    ۱۰ خرداد, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    واقعا سوز خاصی توش هست … با اینکه نمیفهمیم چی میگن ولی دل آدمو ب درد میارن

    ۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *