جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پیش‌بینی‌ تلگراف درباره بازار سفر ۲۰۱۷

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ دی ۱۳۹۵

با فرا رسیدن سال ۲۰۱۷ همانند سال‌های گذشته پیش‌بینی‌های مختلفی از وضعیت سال آینده جهان در نشریه‌های مختلف و معتبر ارائه شده است. روزنامه دیلی‌تلگراف نیز در این خصوص دست به انتشار برخی پیش‌بینی‌ها در مورد روند سفر و شهرهای برتر مقصد گردشگری در سال ۲۰۱۷ زده و به تغییر شکل سفرهای لوکس نیز در برخی کشورها اشاره کرده؛ مقاصدی که جای ایران در میان آنها خالی است.

دبیر بخش سفر این روزنامه با اشاره به پیش‌بینی‌های سال ۲۰۱۶ خود از وضعیت سفر می‌نویسد: «زمانی که ۱۲ ماه قبل، پیش‌بینی‌های سفر را برای سال ۲۰۱۶ می‌نوشتم، پوند استرلینگ (واحد پول انگلستان) در اوج هفت ساله خود در برابر یورو قرار داشت.» نیک ترند ادامه می‌دهد: «در آن زمان با خوشحالی اشاره کردم که هتل جذابی در بارسلون که قیمت آن ۲۰۰ یورو در شبانه روز بود، از ۱۹۲ پوند در سال ۲۰۰۹ به ۱۴۳ پوند کاهش یافته بود؛ درحالی‌که قیمت وعده غذایی دو نفره در «تراتوریای ونیز» نیز از ۷۷ پوند به ۵۷ پوند تنزل پیدا کرده بود. سپس برگزیت رخ داد و ارزش پوند کاهش یافت و ارزش یورو در برابر پوند به شدت بالا رفت.» وی در ادامه نوشته خود در مورد روند سفر در سال ۲۰۱۷ نیز چنین اشاره می‌کند: «برای اسکی‌بازها تفریحگاه‌های اتریش و ایتالیا در سال ۲۰۱۷ می‌توانند جایگزین فرانسه شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که بسیاری از افراد از مقاصد کلاسیک مانند رم یا ونیز صرف‌نظر و به جای آن مقاصدی ارزان نظیر بوداپست، کراکوف و لیسبون را انتخاب کنند.»

این روزنامه‌نگار همچنین با اشاره به مطرح شدن دوباره روسیه به عنوان یک مقصد گردشگری، معتقد است: روسیه بار دیگر در وضعیت خوبی قرار می‌گیرد. علاقه نسبت به بازدید از شهرهای مسکو و سن‌پترزبورگ افزایش یافته و ارزش پایین روبل روسیه نیز به این امر کمک کرده است. در کنار آن می‌توان به نزدیک بودن یکصد سالگی انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ نیز اشاره کرد. نیک ترند با اشاره به افزایش ارزش دلار و همچنین نفت خاطرنشان می‌کند: «علاوه‌بر این، بسیاری از خدمات سفر بین‌المللی مانند تورها، کشتی‌های کروز و از همه مهم‌تر نفت برحسب دلار ارزش‌گذاری می‌شوند که به روشنی بر هزینه تمامی انواع حمل و نقل، از پروازهای هوایی گرفته تا هزینه کشتی و رانندگی، اثر می‌گذارد. بنابراین افزایش قیمت بلیت‌های خطوط هوایی در نتیجه افزایش هزینه سوختشان قابل حدس است و تا پایان سال ۲۰۱۷ هزینه‌ آنها بالاتر می‌رود.» به گفته این روزنامه‌نگار، قیمت تنها عامل دردسرساز نیست. اطمینان جهانی پس از وقایعی نظیر برگزیت و انتخاب ترامپ شکسته شده است که این خود عاملی کلیدی و تاثیرگذار در کسب‌وکارهای مربوط به سفر است. مسافران بالقوه در مورد اقتصاد نامطمئن هستند و به‌طور کلی شغل‌ها و آینده آنان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی اضافه می‌کند: «این امر بر بازار تعطیلات و روند سفر تاثیرگذار است. وقتی افراد احساس نااطمینانی می‌کنند، ممکن است تعطیلاتشان را بیشتر از قبل ارزشمند و گران بدانند. به همین نحو، اگر افراد نگران از دست دادن شغل خود باشند، ممکن است نخواهند در یک تعطیلات گران‌قیمت شرکت کنند و این گونه مخارج را به تاخیر بیندازند.» به باور دبیر بخش سفر روزنامه دیلی‌تلگراف، همین مسائل ادامه حیات را برای شرکت‌های سفر دشوار می‌کند اما احتمال دارد برای برخی مصرف‌کنندگان در این بخش نیز مفید باشد زیرا تورگردانان، خطوط هوایی و آژانس‌های مسافرتی در جلب مشتری‌هایشان نومید خواهند بود و برخی مشتریان از این فرصت استفاده می‌کنند. مایک ترند ادامه می‌دهد: «منتظر مشوق‌های فراوان، پیشنهادها و تخفیف‌های زیادی در رزروهای سفر مربوط به سال ۲۰۱۷ باشید. این موارد به‌ویژه برای آن دسته از افرادی که بی‌جهت تحت تاثیر وضعیت اقتصادی و سیاسی قرار نگرفته‌اند، وسوسه کننده خواهد بود. اگر یک مستمری بازنشستگی ایمن یا مبلغی پول عاری از مالیات یکجا در حساب بانکی خود داشته باشید، می‌توانید از این وضعیت و چنین پیشنهادهایی سود ببرید.»

مایک ترند در چارچوب این پرسش که کدام مقاصد بیشترین ارزش را در سال ۲۰۱۷ به دست خواهند آورد، به وضعیت بی‌ثبات ترکیه اشاره می‌کند و با در نظر گرفتن ارزان شدن تورها و فرصت‌های سفر چنین پاسخ می‌دهد: «برای فصل تابستان در صورت آرام شدن وضعیت سیاسی، سواحل ترکیه هنوز هم مانند همیشه مهم است و چشم‌انداز جذابی دارد. صنعت گردشگری این کشور در سال ۲۰۱۶ به شدت آسیب دید و هتلداران و شرکت‌های مسافرتی مشتاق به جلوگیری از تکرار این وقایع هستند.» این روزنامه‌نگار در ادامه تصریح می‌کند: «کشورهایی که هزینه زندگی آنها نسبتا پایین است، بهترین انتخاب‌های سفر به نظر می‌رسند؛ سریلانکا بیش از مالدیو، آمریکای جنوبی بیش از آمریکای شمالی، کامبوج و ویتنام نیز بیش از سواحل کارائیب که وابسته به دلار هستند، برای سفر ترجیح داده خواهند شد و رشد خواهند کرد.» وی در پایان تاکید می‌کند: «در نهایت، بسیاری نیز فکر می‌کنند که سفر به بریتانیا ارزان‌تر خواهد بود؛ اما در کنار آن فراموش نکنید که شمال فرانسه هنوز هم ارزش بیشتری نسبت به سواحل بریتانیا در تعطیلات دارد، حتی اگر قیمت آن گران‌تر باشد.»

پیش‌بینی افزایش سفرهای لوکس

در بخش دیگری از پیش‌بینی‌های دیلی‌تلگراف از وضعیت سفر در سال آینده، جان اوسیلای به بررسی روند سفرهای لوکس پرداخته و در این خصوص نکاتی مطرح کرده است. وی در مطلب خود می‌نویسد: «پس از اینکه بسیاری از ما یک سال پرهیاهو را پشت سر گذاشتیم، تعطیلاتی که فرار کامل از این رویدادها را پیشنهاد دهند، در سال ۲۰۱۷ رونق خواهند گرفت. تورگردانانی مانند «بلک تومیتو» در حال سرمایه‌گذاری در روندهای جدید هستند؛ نقاط دور افتاده و بکر در سراسر جهان، سایت‌های منحصربه‌فردی برای برپایی کمپ‌های لوکس ارائه می‌کنند.»

از سوی دیگر به گفته او، ژاپن که به‌دلیل تجارب سفر با قطار بسیار باتجربه و عالی محسوب می‌شود، دو خدمات قطار استثنایی را در سال آینده به‌کار می‌گیرد. از بهار، قطار اکسپرس میزوکازه که ۱۰ واگن دارد و فقط ۳۰ مسافر را از غرب کشور حمل می‌کند، راه‌اندازی خواهد شد و هنر برازنده طراحی فضای داخلی آن قطارها، مسافران را حیرت زده خواهد کرد. در قطار دیگر نیز که نام آن «شیکی شیما» است، چیزهای مشابهی در انتظار مسافران خواهد بود. این قطارها در برنامه سفر خود در زیارتگاه‌های محلی، چشمه‌های آب گرم و بازارها توقف خواهند داشت. این روزنامه‌نگار اضافه می‌کند: «اما این ابوظبی است که با افتتاح موزه لوور ابوظبی با طراحی ژان نوول در جزیره سعدیات، در بین هیجان‌انگیزترین مقاصد فرهنگی در سال ۲۰۱۷ قرار می‌گیرد. این اولین مجموعه از موزه‌ها و گالری‌هایی است پس از مدت‌ها انتظار، توسط برنده جایزه پریتزکر معماری، به بهره‌برداری می‌رسد و مانند آن در خاورمیانه کمتر دیده شده است.»

از طرف دیگر او یادآور می‌شود که با مرگ فیدل کاسترو نیز انگیزه تازه‌ای برای بازدید از کوبا پدید آمده است که قبل از آن وجود نداشت. به باور جان اوسیلای، پس از جنجال و هیاهوی بسیار، شاید به مقاصدی با آرامش بیشتری نیاز باشد. آرامش در مجمع‌الجزایر نوزی آنکائوی ماداگاسکار تضمین شده است. تفریحگاه میاوانا با ویلاهایش که تنها از طریق هلی‌کوپتر و از ماه ژانویه قابل دسترسی است، وعده تنوع زیستی دریایی و زیبایی‌های طبیعی قابل توجهی را به گردشگران می‌دهد. او پیشنهاد می‌کند که گردشگران حتی در صورت تمایل به سفر انحصاری‌تر می‌توانند در «ووا»ی مالدیو لنگر بیندازند. این جزیره منحصر به استفاده خصوصی که چهار فصل است، دارای یک اسپا، سه استخر، ۲۸ خدمه و یک محیط خصوصی کامل است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، سال ۲۰۱۷ با اتفاقات جدید برای گردشگری در پیش است و باید دید این اتفاقات نیک هستند یا همچون حوادث تروریستی، اثرات مهلکی را برگردشگری دنیا خواهند گذاشت.

67b3e3d5 ed10 438f 84c2 53fcb4d8f9d817 01 پیش‌بینی‌ تلگراف درباره بازار سفر 2017

Tourist flock to the Mall after the Royal Wedding and in the sunshine on May Day Bank Holiday.
. REXMAILPIX.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *