جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پل چال فهره الیگودرز

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ مهر ۱۳۹۸

پل چال فهره، بزرگترین پل خرپایی کشور، در مرز لرستان و چهارمحال و بختیاری است. جایی که به دلیل دور افتادن از مراکز استانها در آنجا محرومیتی عمیق ریشه کرده و این همت است که چاره گشای این محرومیت شده است. پل چال فهره در روستای «چال فهره» از توابع بخش بشارت شهرستان الیگودرز احداث شده است. با احداث پل چال فهره بر روی رودخانه بختیاری علاوه بر حل مشکلات بیش از ۱۰۰ خانوار ساکن در منطقه ارتباط زمینی استانهای لرستان و چهار محال بختیاری نیز برقرار شده است. پل چال فهره با ۲۳۰ تن وزن بزرگترین پل خرپایی است که تاکنون در کشور ساخته شده است.
پل خرپایی بشارت با ۸۱ متر طول، ۲ برابر خرپاهای معمولی ارتفاع دارد و عرض آن ۵/۵ متر است که علاوه بر استفاده عابرین پیاده و احشام ، قابلیت عبور خودروها و محموله ها با وزن ۷۰ تن را نیز داراست. همچنین ارتفاع خط پروژه از کف رودخانه ۳۱ متر است. ساخت این پل با اعتباری بیش از ۱۴ میلیارد ریال از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است.

پل چال فهره 1 پل چال فهره الیگودرز

مرز لرستان (شهرستان الیگودرز) و چهارمحال و بختیاری را رودخانه ای به نام رودبار پیوند داده است. خاطرات تلخی از کابوس “گرگر” و روستاییانی که سالها مجبور بودند برای عبور از این رودخانه به آب بزنند یا جان را می دادند یا انگشتان دستشان را. ولی امروز این مشکل در این روستا رفع شده تا علاوه بر رفع مشکلات دو روستای “چال فهره” و “چین” استان های لرستان و چهارمحال و بختیاری به هم پیوند بخورد.
این پل علاوه بر استفاده عابرین پیاده و احشام، قابلیت عبور خودروها و محموله هایی با وزن ۷۰ تن را نیز داراست. بخش بشارت الیگودرز به مرکزیت دهستان بزنوید با ۱۱ هزار نفر جمعیت در ۱۰۰ کیلومتری شهر الیگودرز قرار دارد. این پل بخش بشارت شهرستان الیگودرز را به استان چهارمحال و بختیاری متصل کرده است .
در ساخت این پل با توجه به وزن زیاد و محدودیت میدان کار از روش مونتاژ و پیشروی خرپا از روی ریل استفاده شد که در نوع خود کم‌نظیر است. شش ماه مطالعات اجرایی این پل طول کشیده است که از نظر طراحی، ساخت و نحوه نصب از نمونه های شاخص پل سازی در ایران محسوب می شود. ساخت این پل موجب شده است تا مشکلات رفت و آمد بین ۲ روستای بزنوید و چال فهره که در حاشیه رودخانه رودبار قرار دارند رفع شود و همچنین ۲ استان لرستان و چهارمحال و بختیاری از طریق این پل به هم متصل شدند.

پل چال فهره 2 پل چال فهره الیگودرز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد