رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ آبان ۱۴۰۱

پل پنج چشمه بناب

لینک این مطلب کپی شد!

پل پنج چشمه بناب پلی است تاریخی به فاصله ۶۰۰ متر از ضلع شرقی جاده کمربندی شرق بناب بر روی رودخانه صوفی واقع شده است . عرض رودخانه در این قسمت به بیش از ۶۰ متر می رسد. پایه ها سنگی و طاقها جناقی و با آجر چهارگوش بنا شده است. کف پل سنگ فرش و در طرفین دارای دست انداز آجری (جان پناه) به ارتفاع یک متر است. تعمیرات پل شامل مرمت پایه های سنگی – طاقهای آجری – بدنه های طرفین پل – صندوقه کردن و کف سازی روی پل  به پایان رسیده است . این پل بعلت عبور کامیونهای سنگین آسیب دیده بود .

5cheshme پل پنج چشمه بناب

موقعیت پل

در نزدیکی شهر بناب رودخانه ای قرار دارد که از بلندای کوه سهند سرچشمه گرفته است. با عبور از چند روستا در نزدیکی بناب در نهایت به دریاچه ارومیه می ریزد. این رودخانه که صوفی نامیده می شود تقریبا جزو رودخانه های دائمی منطقه بناب محسوب می شود. در جنوب شهر بناب و بر فراز این رودخانه پلی زیبا و آجری قرار دارد که چندین سده است که محل عبور و مرور است.
از زمان ساخت این پل اطلاع دقیقی در دست نیست اما آنطور که به نظر می رسد پل در زمان صفویان ساخته شده است. برخی معتقدند که پل از قرن ها قبل و در دوران ساسانی ساخته شده اما در دوران صفویه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

معماری پل

این پل که در بناب به “بش گوزلی کورپی” شهره است به علت داشتن پنج دهنه در پایه پل، به پل پنج چشمه شهره است. طول پل ۵۰ متر و عرض آن ۸.۵ متر است . بیشترین ارتفاع آن از سطح رودخانه به ۵.۸ متر می رسد. به سان اغلب پل های این منطقه این پل نیز از جنس سنگ و آجر است و ملات آن ساروج است.

رنگ سرخ آجرهای پل هاله ای از رنگ سرخ را در سراسر پل ایجاد کرده است. پنج دهنه پل که به اصطلاح معماری طاق های جناغی هستند نه تنها سبب سبک شدن و مقاومت بیشتر پل می شده است. بلکه در مواقع پرآبی رودخانه و سیلاب سبب جلوگیری از شکستن پل می شد. هیچ سندی مبنی بر نام سازنده این پل نیز در دست نیست.

-پنج-چشمه-800x533 پل پنج چشمه بناب

به سبک اغلب پل های صفویه دو جان پناه از جنس آجر در دو طرف ورودی پل قرار دارد. این پل به دلیل قرار گرفتن در مسیر آذربایجان به عتبات و همچنین شاهراه قدیمی ابریشم از اهمیت بالا و استراتژیکی برخوردار بوده است. در روزگاران قدیم در اطراف این پل مشعل هایی تعبیه می شده تا مسافرین راه خود را پیدا کنند که متاسفانه امروزه اثری از آن باقی نمانده است. اطراف پل نیز به سبب وجود رودخانه صوفی پر از باغات میوه و تاکستان های انگور بوده و چشم انداز بسیار زیبایی داشته است.

در برخی از کتب تاریخی این پل به پل فردوس نیز شهره است.

نحوه دسترسی به پل پنج چشمه بناب

آدرس : استان آذربایجان شرقی، بناب، بخش مرکزی، روستای تاریخی صور

-پنج-چشمه-1-800x533 پل پنج چشمه بناب

-پنج-چشمه-2-800x533 پل پنج چشمه بناب

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    پلي محكم و البته زيبا ديدني كه ساليان سال است پا برجاست كه البته نياز به نگهداري و توجه دارد

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *