پل ورسک و سه خط طلا در دره ورسک در روستای ورسک، واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال قرار دارد. پل ورسک از شاهکارهای مهندسی زمان خویش به حساب می آمده است. این پل در زمان حکومت رضاشاه در ایران توسط آلمانیها به رهبری سرمهندس اتریشی خود یعنی والتر اینگر ساخته شد. حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی اصلی و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است. طول کلی پل ۸۶ متر است. عظمت این پل که در واقع دو کوه عظیم و سخت را به یکدیگر اتصال می دهد ستودنی است. این پل راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال جنوب بوده که با شگفتی تمام و با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده بود و در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است. این پل در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده میشد.
امروزه پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبههای سیاحتی کشور نیز محسوب میشود. پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب میشود و با شماره ۱۵۴۳ به ثبت ملی رسیده است. قطارهای مسافری تهران ـ ساری و تهران ـ گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز ۴ بار از روی آن میگذرد. قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن میگذرند.
گفته می شود رضاشاه شخصا برای افتتاح این پل به سوادکوه همان زادگاه خویش آمد و به دستور او سرمهندس اتریشی یعنی اینگر نیز موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار از روی پل زیر پل قرار گرفته تا در صورت تخریب این پل اولین شخص کشته شده از این حادثه خود او باشد.
این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است. به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است. هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰هزار تومان بوده است. برای ساخت این پل عظیم چند طرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید. پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب میشود و شماره ثبت تاریخی ملی آن ۱۵۳۴ می باشد. ورسک از جمله پلهای استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.
روستای ورسک در محدوده کوهستانی استقرار یافته و از سطح دریا ۲۱۴۰ متر ارتفاع دارد.
آب و هوای این روستا، تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، در زمستان ها سرد و در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است. دو رودخانه ورسک و گتو در کنار آبادی جریان دارند.
پل شاه عباسی از آثار تاریخی روستای ورسک است و قدمت آن به قرن دهم هـ . ق می رسد. احداث راه آهن شمال ـ تهران در سال ۱۳۱۴ هـ . ش و ساخت پل ورسک نام روستا را مشهور و به رونق آن افزود.
سه خط طلا :
اصطلاح سه خط طلای راهآهن شمال مربوط به دره ای در سه کیلومتری بعد از پل ورسک و بعد از روستای ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران – شمال مشاهده میباشد. طراحی این خطوط به جهت کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لوکوموتیوها در نظر گرفته شده است که برای ایرانیان ارزشی به مراتب بیشتر از طلا دارد. از این رو به این سه حط راه آهن که بالای یکدیگر قرار دارند به اصطلاح سه خط طلا می گویند.
دیدن پل ورسک و سه خط طلا نیازمند نگاه دقیق تری است که هم برای دیدن دقیق آن و هم عکس گرفتن از آن نیاز است تا شما در کنار جاده پارک نمایید و از آنجایی که نیازمند است تا در کنار جاده اصلی پارک نمایید لطفا مراقب پارک دقیق خود و کودکان خود باشید.
در زیر این پل رودخانه ای هست که به آبشاری می رسد شما می توانید از طریق همین سایت اطلاعات دقیق درباره آبشار ورسک را نیز مشاهده نمایید.
آدرس: زیرآب، ورسک
دیدگاه ها :
*اگر نظری دارید یا این مطلب نیاز به اصلاح دارد و یا عکس یا ویدئوی مرتبط با آن دارید لطفا اینجا برای ما ارسال کنید.
وقتی از نزدیک عظمت پل رو میبینی واقعا به بزرگی کاری که انجام شده پی میبری. خدا رحمت کنه بانی و سازنده این پل رو که البته تو مسیر تعداد این پل ها و تونل ها کم هم نیس
اگه میخواین چند ساعتی یه جای زیبارو ببینید و راهپیمایی هم بکنید و یه صبحانه خوشمزه بخورید میتونید تو مسیر شمال چند ساعتی رو اینجا توقف کنید. یه پارک کوچیک با یه سری خدمات رفاهی با سرویس بهداشتی هم زیر پل داره.
زیبا، باشکوه، مناسب برای عکاسی. دره ورسک هم برای یه پیاده روی و طبیعتگردی سبک مناسبه
پل وِرِسک از مهم ترین پل های راه آهن سراسری ایران است که در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد و راه آهن سراسری تهران شمال را به هم متصل می کند.
واقعا اين پل نظير نداره تو يه مستند مي گفت اصلا امكان نداشت كه اين پل ساخته بشه چون واقعا كار هر كسي نبود والبته بسيار زيبا ديدني است
یک شاهکار مهندسی و معماری از دوره رضا شاه که همچنان سرپا ایستاده و این پل اینقدر بزرگ و بالا ساخته شده که بلگراد میتونه از زیرش به راحتی رد بشه