جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پرسفونه، اولین ربات راهنمای گردشگری در یونان

تاریخ بروزرسانی :
۳ شهریور ۱۴۰۰

پرسفونه، اولین راهنمای گردشگری رباتیک در یک غار باستانی در یونان کارش را آغاز کرده است.پرسفونه که به عنوان اولین ربات راهنمای گردشگری جهان شناخته می‌شود، از اواسط ماه ژوئیه در غار آلیستراتی در شمال یونان، ۱۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تسالونیکی، پذیرای بازدیدکنندگان بوده است.

غار آلیستراتی ۳ میلیون سال قدمت دارد و اولین بار در سال ۱۹۷۴ توسط انجمن غارشناسی یونان و تیمی از غارشناسان اتریشی کشف شد و در سال ۱۹۹۸ در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفت.

طبق اساطیر یونان، پرسفونه نام معشوقه هادس، خدای دنیای مردگان است. طبق افسانه‌ها، هنگامی که پرسفونه برای گردش به مرغزارهای سیسیل رفته بود، هادس او را ربود. از آنجایی که غار آلیستراتی هم در عمق زمین قرار گرفته است، این نام برای ربات راهنمای گردشگری در نظر گرفته شده است.

پرسفونه پرسفونه، اولین ربات راهنمای گردشگری در یونان

این ربات چندزبانه کارِ راهنمایی ۱۵۰مترِ‌اول از غار آلیستراتی که ورود به آن برای عموم آزاد است را بر عهده دارد. در ۷۵۰ متر باقی مانده از غار، یک راهنمای انسانی کار را ادامه می‌دهد.

پرسفونه قادر است با اغلب بازدیدکنندگان بین‌المللی ارتباط کلامی برقرار کند، زیرا به ۳۳ زبان مختلف مسلط است. همچنین او می‌تواند به ۳۳ سوال گردشگران پاسخ دهد که در حال حاضر فقط به زبان یونانی امکان‌پذیر است.

پرسفونه به این صورت به گردشگران خوشامد می‌گوید: «نام من پرسفونه است. من دختر الهه دمتر و همسر پلوتون، خدای جهان زیرین هستم. من از شما در قلمرو پادشاهی خود، غار آلیستراتی، استقبال می‌کنم.»

نیکوس کارتالیس، مدیر بخش علمی آلیستراتی، هنگامی ایده ساخت این ربات به ذهنش رسید که در تلویزیون ربات راهنما را در یک گالری هنری دید که بازدیدکنندگان را راهنمایی می‌کرد. کارتالیس می‌گوید: «پس از هفده سال ما بودجه این کار را دریافت کردیم و در نهایت، رویای ربات راهنما به واقعیت تبدیل شد.»

این ربات توسط بنیاد ملی فناوری و تحقیقات ساخته شده و هزینه آن ۱۳۹ هزار دلار بوده است.

کارتالیس می‌گوید: «ما در حال حاضر نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش بازدید کننده داشته‌ایم؛ همچنین مردم نیز مشتاق هستند، به ویژه کودکان و افرادی که در گذشته به آنجا سفر کرده بودند، دوباره برای دیدن پرسفونه برمی‌گردند. این که گردشگران بتوانند از طریق گفت و گو با ربات به پاسخ سوالات خود برسند برای آن‌ها بی‌سابقه و شگفت‌آور است.»

پرسفونه، بدنه‌ای سفید، سر مشکی و دو چشم درخشان دارد و بازدیدکنندگان را به سه ایستگاه اول در طول مسیر پیاده‌روی راهنمایی می‌کند. او می‌تواند در دو ایستگاه دیگر نیز توقف کند اما سرعت کم او تور را کند می‌کند. به همین دلیل سازندگان پرسفونه در حال بررسی راه‌هایی برای افزایش سرعت او هستند.

پاتریک مارکس که از بازدیدکنندگان این غار است می‌گوید: «برای من تعجب‌آور بود. من هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده ام. صادقانه بگویم من یک راهنمای زنده را ترجیح می‌دهم اما این روش نیز بسیار جالب است. این ربات توضیحات جالبی ارائه می‌دهد و البته سرعت کمی دارد که به نظر من برای کسانی که می‌خواهند با دقت غار را ببینند خوب و مناسب است.»

ربات‌ها در آینده مشاغل زیادی را به عهده خواهند گرفت. اما بسیاری معتقدند که آن‌ها نمی‌توانند در همه جا جایگزین انسان‌ها شوند. بازدیدکنندگان می‌گویند: «ایده این ربات بسیار جالب بود اما نمی‌تواند جایگزین تماس انسانی با راهنما و مکالمه‌ای باشد که در راه بازگشت داریم.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *