جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پارک ۲۸ دی سنندج

تاریخ بروزرسانی :
۸ آذر ۱۳۹۹

پارک ۲۸ دی سنندج  یکی از جاهای دیدنی و پر طرفدار سنندج است که در تفرجگاه کوه آبیدر و یکی از قابل دسترس ترین و مناسب ترین تفرجگاهها با امکانات بیشتر و مناسب برای تفریح خانواده های می باشد . این باغ قدمت زیادی ندارد، بااین‌حال نسبت‌به سایر تفرجگاه‌های آبیدر امکانات رفاهی بیشتری دارد و از جاهای دیدنی کردستان است.مدت زمان زیادی نیست که این باغ ساخته شده ، این باغ پروزه عمرانی در دوران سازندگی می باشد . زمان استانداری محمدرضا رحیمی در استان کردستان، این باغ افتتاح و به‌یاد شهدای بمباران ۲۸ دی‌ماه شهر سنندج نام‌گذاری شد. ۲۸ دی یادآور بمباران وحشیانه صدام بر مردم بی‌پناه و مظلوم این شهر در سال ۱۳۶۵ است.

پارک 28 دی سنندج پارک 28 دی سنندج

ورودی باغ ۲۸ دی

در ابتدای جاده ورودی این باغ، تابلویی با نام آن به خط نستعلیق وجود دارد. با گذر از تابلو و پشت‌سرگذاشتن شیبی نسبتا تند که مسافت زیادی ندارد، به ساختمانی دوطبقه و کوتاه که نمای آن رنگ‌آمیزی جالبی دارد، خواهید رسید. از اینجا به‌بعد، فضای اصلی باغ آغاز می‌شود. محیط جلویی باغ، فضای زیادی برای پارک ماشین‌ها فراهم می‌کند. آنچه پیش روی خود خواهید دید، میدانی بزرگ و پوشیده از چمن است. در حاشیه میدان هم چندین درخت انبوه و‌ سرسبز خودنمایی می‌کنند. کمی آن‌طرف‌تر در سمت راست میدان، زمین آسفالته و بزرگی که با دیوارچینی از دامنه کوه جدا شده شده است، فضایی برای پارک ماشین‌ها مهیا کرده است.

سمت چپ، راه آسفالته دیگری وجود دارد. کنار راه و چسبیده به پشت همان ساختمان دوطبقه، آب‌سردکنی به ‌چشم می‌خورد که برای شروع، خبر از امکانات رفاهی قابل‌قبولی می‌دهد. این آب‌سردکن تقریبا در حاشیه میدان بزرگ قرار دارد. با کمی دقت بیشتر، با فاصله‌ای دورتر نسبت‌به آب‌سردکن و از میان درختان پرشاخ‌و‌برگ باغ، می‌توان سرویس بهداشتی را هم دید. برای فضاهایی که مناسب اقامت و سیاحت خانواده‌ها است چنین امکاناتی الزامی است.

 

موزه حیات‌ وحش

موزه حیات ‌وحش سنندج، ساختمانی با سقف شیروانی است که تقریبا ابتدای باغ قرار دارد و مشرف به میدان اصلی است. این ساختمان دو ردیف پله متلاقی بلند دارد که به‌راحتی آن را از سایر ساختمان‌ها متمایز می‌کند. موزه بیش از ۵۰۰ گونه جانوری تاکسیدرمی ‎شده و چهار بخش مجزای جانورشناسی، زمین‌شناسی، گیاه‌شاسی و آکواریوم دارد که بازدید از آن را حتی برای افراد عادی و غیرعلاقه‌مند هم جذاب خواهد کرد.دیدن انبوهی از جانوران که پشت ویترین‌ها خشکشان زده است، احساس عجیبی دارد. بازدید از این موزه زمان‌های متفاوتی دارد که به فراخور فصل و ماه بازدید، روی در ورودی آن نوشته خواهد شد. بازدید از این موزه در زمان اقامت مقطعی در باغ ۲۸ دی سرسبز، فرصت مناسبی است.

پارک 28 دی سنندج1 پارک 28 دی سنندج

 

فضای بازی کودکان

 

در پشت سنگ‌چین‌هایی که محیط آسفالته پارکینگ را از دامنه کوه جدا کرده‌اند، چندین وسیله بازی نه‌چندان مجلل مشرف به محیط خواهید دید. کشتی صبای کوچکی با طرح اژدها، در صف مقدم ایستاده است؛ به‌شکلی که صورت اژدها اولین چیزی است که توجه شما را به آن سمت جلب می‌کند. پشت این وسیله، چند وسیله دیگر هم هست که برای بالاوپایین‌ پریدن کودکان و تخلیه انرژی آن‌ها مناسب است. نباید انتظار زیادی از این فضا داشت اما برای سرگرم‌کردن کودکان در حد معقول مناسب است.

یک ردیف پله در درازا، تقریبا چهار سکوی وسیع و پلکانی پوشیده از چمن را قطع و از میان آن‌ها گذر می‌کند. این پله‌ها مستقیما شما را به بلندترین جای باغ ۲۸ دی در انتهای آن خواهند برد. بالارفتن از آن‌ها آنچنان که به ‌نظر می‌رسد ساده نیست به‌خصوص که شدت شیب دامنه افزایش پیدا می‌کند؛ اما اگر به انتهای آن‌ها برسید، منظره جذابی از کل باغ و شهر سنندج خواهید دید.

انتهای باغ به یکی از جاده‌های پارک جنگلی آبیدر می‌رسد. در واقع این پله‌ها جاده را به قلب باغ که میدانی است که به آن اشاره شد، می‌رساند. در اینجا چند سکوی وسیع سرسبز که به‌شکل قطاعی از دایره هستند و نسبت‌به هم تفاوت ارتفاع کمی دارند، خواهید دید.

 

تعداد زیادی درخت روی هر سکو کاشته شده‌اند که سایه آن‌ها نشستن بر چمن‌ها را به کار لذت‌بخشی تبدیل کرده است؛ از آنجا که ساختار پله‌ای شیب دامنه از بین رفته است، نشستن کاملا راحت شده است. در بین چمن‌ها هم چندین سکوی سنگی کوچک و گرد خواهید دید که جای خوبی برای پهن‌کردن زیرانداز و اقامتی بی‌دغدغه است و اگر قصد اقامتی بلندمدت‌تر هم داشته باشید، فضایی عالی برای برپاکردن چادر است. بوفه‌ای‌ کوچک هم تقریبا در میانه مسیر پله‌های مرکزی قرار دارد که محصولاتی در حد انتظار ارائه می‌دهد. غیر از محصولات فروشگاهی، در این بوفه می‌توانید جوجه‌کباب و سایر کباب‌ها را هم سفارش بدهید و میل کنید. در مجموع کیفیت غذاها متوسط است.

نحوه دسترسی به پارک ۲۸ دی

این باغ در دامنه کوه آبیدر قرار دارد. اگر از سمت میدان کوزه‌به‌شان به کمربندی آبیدر وارد شوید، پیش از آن که به ورودی پارک جنگلی برسید، تابلوی بزرگ آن را در گوشه سمت چپ جاده خواهید دید. اما اگر از سمت میدان شورا و میدان گاز به کمربندی آبیدر وارد شوید، باید ورودی اول و دوم را پشت سر بگذارید تا به این باغ که این بار در سمت راستتان خواهد بود برسید. در کل دسترسی به این باغ با ماشین شخصی کاملا ساده است و باتوجه به فضای وسیع آن برای پارک ماشین، به‌راحتی انجام خواهد شد. اگر این باغ را به‌عنوان بخشی از برنامه کوه‌نوردی یا پیاده‌روی خود در دامنه کوه قرار دهید هم جذاب است.

 

 

پارک 28 دی سنندج2 پارک 28 دی سنندج

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد