رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

هشدار ایمانی‌ خوشخو درباره بحران پیش‌ روی گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۴/۲/۱۰ – رییس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: مطلوب نیست کشوری با چنین تمدن و جاذبه‌های فرهنگی هنوز امکانات لازم مانند هتل برای گردشگران داخلی و خارجی را نداشته باشد و برای ورود آن‌ها به کشور پاسخ منفی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین ایمانی‌ خوشخو در نشست چشم‌انداز گردشگری جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴، یادآور شد: امروزه بحث گردشگری از چند منظر مورد توجه مسؤولان قرار گرفته است. دولت توسعه گردشگری را جزو سیاست‌های اصلی خود قرار داده است و همیشه در سخنرانی‌ها و جلسات، مسوولان مستقیم یا غیرمستقیم، گردشگری را مورد تایید و تاکید خود قرار داده‌اند.

رییس انجمن علمی گردشگری ایران ادامه داد: رویکرد جهانی نسبت به گردشگری ایران از منظر تصویری که از مقصد ایران داشته، تغییر کرده است به طوری‌که هم‌اکنون علاقه‌مندان بسیاری خواهان ورود به کشور ما شده‌اند. آمارها و ارقام از فزونی تقاضای گردشگران خارجی نشان دارد. شاید اگر ما امکانات بیشتری در شهرهای گردش‌پذیرمان فراهم می‌کردیم، پاسخگوی نیاز این افراد بودیم.

او با اشاره به ابراز تمایل بخش خصوصی خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران به دنبال حصول نتایج مذاکرات هسته‌ای و رویکرد مثبت آن،‌ اظهار کرد: موانع گذشته برای توسعه گردشگری ایران کمتر شده است. برنامه‌ریزان ما باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند و با فراهم کردن توسعه گردشگری در لایه‌های مختلف کشور، درآمد حاصل از این صنعت را به فعل تبدیل کنند.

ایمانی‌ خوشخو یادآور شد: یقینا تمام این کارها بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیست. امروزه خیز همه کشور برای توسعه گردشگری با مشارکت دستگاه‌های مختلف به تحقق پیوسته است. این سازمان به تنهایی نمی‌تواند برای توسعه گردشگری قدم‌های موثری بردارد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ اضافه کرد: ما هنوز مدیریت و برنامه‌ریزی مناسبی برای سیل گردش‌های داخلی خودمان در ایام تعطیلات بویژه عید و تابستان نداریم که این امر می‌تواند در بلندمدت ضربه‌ای سهمگین به پیکره جامعه وارد کند و باعث شود مردم سفر را کنار بگذارند. بنابراین لازم است بیش از گذشته برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه داشته باشیم.

او در ادامه گفت: خوشبختانه امروز کمتر دانشگاهی در کشور است که رشته گردشگری نداشته باشد، بنابراین به هیچ‌وجه قابل قبول نیست ما با فارغ‌التحصیل شدن سالانه ۷۰۰-۸۰۰ دانشجوی رشته گردشگری در مقاطع لیسانس، فوق‌ لیسانس و دکترا نگاه تخصصی به امر توسعه پایدار گردشگری نداشته باشیم.

ایمانی‌ خوشخو با اشاره به فزونی تقاضا و عرضه در بخش داخلی و بین‌المللی گردشگری، اظهار کرد: کشورهای دیگر در حوزه گردشگری به دنبال افزایش تقاضا و خلق تقاضا هستند، درحالی‌که این اتفاق برای ایران رخ داده است. امروزه ایران علاوه‌بر جاذبه‌های گردشگری خود، با توجه به شرایط منطقه، مقصد جایگزینی برای بسیاری از گردشگران خارجی شده است. فزونی تقاضا برای سفر به شهرهای گردش‌پذیر به حدی است که گفته می‌شود بیشتر هتل‌ها تا سال ۲۰۱۶ رزرو شده‌اند؛ مساله بحرانی‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. ما در گذشته چنین بحرانی را پیش‌بینی کرده و به مسؤولان هشدار داده بودیم.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این مشکلات، سهم عظیم سفرهای داخلی و آمار تلفات جاده‌ای در سال‌های اخیر به بحرانی جدی تبدیل شده است زیرا بیشتر این سفرها جابه‌جایی انگاشته می‌شوند. ما باید در این زمینه برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم. همه دستگاه‌های تبلیغاتی و مجری به همکاری در این زمینه موظف هستند. از سوی دیگر تحقق این امر یک‌شبه امکان‌پذیر نیست و به برنامه‌ای بلندمدت نیاز است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: اگر این بحران‌ها به نحو احسن مدیرت نشوند به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل می‌شوند که می‌تواند خطرات و خرابی‌های زیادی را به بار بیاورد.

ایمانی‌ خوشخو اظهار کرد: گردشگری می‌تواند در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های لازم نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی ایفا کند. من معتقدم اگر حتی درصدی از سرمایه‌گذاری انجام‌شده در دیگر بخش‌ها مانند کشاورزی و صنعت به گردشگری تعلق می‌گرفت، بازدهی ما در این زمینه چندین برابر می‌شد. هر چند این مسائل بازگو می‌شود، اما متاسفانه هنوز آن نیاز بخش اقتصادی به گردشگری احساس نشده است.
19-124 هشدار ایمانی‌ خوشخو درباره بحران پیش‌ روی گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *