رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ آذر ۱۳۹۷

هرمزگان مقصد گردشگری دریایی

لینک این مطلب کپی شد!

صنعت گردشگری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر هویت فرهنگی، اقتصاد و آداب و رسوم جوامع موثر بوده و موجب ایجاد پویایی و پیشرفت در بخش های مختلف می شود.هرساله شماری از هموطنان به نقاط مختلف کشور سفر و از دیدنی ها و امکانات آن ها بهره می برند که شاید بتوان این ها را از منظری گردشگر نامید.مسوولان در سال های اخیر تاکید فراوانی بر رونق دادن به گردشگری کشور داشته و آنها سیر و سفر را یکی از منابع توزیع عادلانه ثروت در جامعه معرفی کرده اند.

** هرمزگان، استانی با زیبایی هایی چشم نواز و آرامش بخش
ایران مهد فرهنگ ها و آداب مختلف است که در کنار هم زیست بوم کشور را شکل داده اند و هرمزگان را می توان پایتخت این فرهنگ ها و رسوم نامید که به واسطه اقلیم خود شاهد حضور همه قومیت ها در درون خود است.
طولانی ترین نوار ساحلی کشور با ۹۰۰ کیلومتر، وجود جنگل های رویده در دریا به نام حرا، جزایر زیبا که برخی پناهگاه حیات وحش اند، همسایگی کوهستان و دریا و دشت در این استان به همراه اشکال مختلف فرسایش های آبی و بادی هرمزگان را تبدیل به یکی از استان های خیال انگیز برای گردش و تفریح کرده است.
شاید فهرست وار هم نتوان جاذبه های متعدد و متنوع این استان را بیان کرد و اندک جاذبه هایی که شاخص شده اند مانند خاک سرخ جزیره هرمز، قلعه پرتقالی های این جزیره، ساحل خلیج فارس و جنگل های حرای آن به همراه شرایط اقتصادی آن سالانه چند میلیون مسافر و گردشگر را به این استان زیبا می کشاند.
انسان صنعت زده امروز با ورود به این استان و سفر به شهرستان های آن می تواند به لحظه ای از ساحل دریا به کوهستان های زیبا و از کوهستان به دشت های وسیع آن برود و خود را برای مدتی از پدیده های صنعتی برهاند.
حتی صنعت کشتیرانی، لنج سازی و حمل و نقل دریایی آن تا حصیر بافی و خانه های حصیری اش برای گروه های مختلف جاذبه دیدنی محسوب می شود، تنوع زندگی و معیشت مردم این دیار تا بازارهای بزرگ تجاری و مناطق آزاد کیش و قشم هم علاقه مندان خاص خود را دارد.
سواحل دریای عمان و خلیج فارس از آب کوهی، کِرِتی و ونک در شهرستان جاسک در شرق تا کوشکنار و روستای بنود پارسیان (گاوبندی) در غرب هرمزگان در این استان امتداد می یابد که بسیاری از مناطق آن بکر و دست نخورده است.
نیمه دوم هر سال به خصوص بهمن و اسفند و همچنین ماه های فروردین و اردیبهشت صدها هزار و حتی دو تا سه میلیون مسافر و گردشگر داخلی برای استفاده از این ظرفیت های گردشگری و موهبت های خدادادی به این استان سفر می کنند.
از ابتدای مهر تا اواسط اردیبهشت به واسطه آب و هوای متبوع و بهاری هرمزگان فصل گردشگری استان است و با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی و اقتصادی بسیاری از همایش های ملی در این استان برگزار می شود به گونه ای که این برهه از سال را بهار همایش می خوانند.
در ایام نوروز امسال افزون بر دو میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر و گردشگر وارد هرمزگان شدند که اگر آمار ورود مسافران از ابتدای مهر هم قابل سنجش بود این رقم افزایش قابل ملاحظه ای می یافت.
با توجه به اهمیت گردشگری و همچنین آغاز فصل سفر به این استان جنوبی و ساحلی ایرنا هرمزگان میزگردی با موضوع بررسی چالش ها و راهکارهای رونق گردشگری برگزار کرد.

** ظرفیت های متنوع برای جذب گردشگر در استان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان دراین میزگرد گفت: این استان ظرفیت های متنوعی برای جذب افراد به خود دارد که بارها و بارها از طریق رسانه ها و مسوولان مختلف بیان شده است.
رضا برومند افزود: جنگل های حرا، آثار و ابنیه تاریخی، سواحل طولانی و جزیره های متعدد، گویش های محلی، آداب و رسوم مردم و موارد بسیار دیگری را می توان به عنوان جاذبه های گردشگری هرمزگان نام برد.
وی ادامه داد: از وجود ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری باید در راستای اهداف و چشم اندازهایی که برای پیشرفت استان ترسیم شده استفاده کرد.
وی اشاره کرد: این با تاسیس مجتمع های گردشگری و سایر مراکز و دادن انواع خدمات به گردشگران محقق می شود به عنوان مثال منطقه ای به اسم خورشید و فلک ناز در بخش بیابان سیریک وجود دارد که می تواند بهترین مکان برای تاسیس مجتمع گردشگری باشد.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان نیز در این میزگرد گفت: هرمزگان ظرفیت های منحصر به فردی در هر ۴ سطح هوایی، زمینی، ریلی و دریایی برای جذب گردشگری دارد که می توان از خلیج فارس، سواحل طولانی و جزیره های استان به عنوان بخشی از آنها نام برد.
ریما رستمی ابراز داشت: این جاذبه ها را با کمک و بهره گیری از ظرفیت هرمزگانی هایی که در آن سوی مرز حضور دارند برای کمک به رونق گردشگری استان به مرحله اجرا رساند.

** تفاوت گردشگر و مسافر
مدرس گردشگری در خصوص تعریف و تمایز مسافر و گردشگر در این میزگرد گفت: بر اساس تعریف سازمان جهانی گردشگری، گردشگر کسی است که بیش از ۲۴ ساعت را در منطقه ای خارج از محل سکونت خود سپری کند، گردشگری می تواند مسافر هم باشد.
مهدی شیرخانی افزود: بنابراین فردی که صبح به جزیره هرمز سفر می کند و ظهر بازمی گردد تنها یک یک بازدید کننده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم در این خصوص اظهار داشت: تمایز و تفاوت بین مسافر و گردشگر یکی از دغدغه های مهم و چالش های پیش رو است و تفاوت بین مسافر، گردشگر و جهانگرد در هدف شان از سفر و نوع رویکردشان است.
برومند بیان کرد: وقتی کسی به سفر می رود می خواهد سختی بکشد، اما گردشگر بدنبال آسایش و آرامش است و جهانگرد با نگاه تطبیقی فرهنگ ها را مقایسه می کند که می خواهیم مرز اینها را شفاف تر کنیم تا بهتر بتوان پاسخگوی مسایل و مشکل ها شد.
وی ادامه داد: از هرکدام این ها توقع رفتاری خاص خود می رود، به عنوان مثال میزان وقتی که گردشگر بیش از مسافر برای دیدن جاذبه های گردشگری صرف می کند.
وی خاطر نشان کرد: باید رویکردها را تفکیک کرد و برای هرکدام خدمات مناسب داد که اینکار در بسیاری از کشورها انجام شده و حتی آنها پلیس گردشگر دارند.

**نگاه ها به سند آمایش هرمزگان است
مدرس گردشگری در خصوص طرح جامع گردشگری هرمزگان گفت: طرح گردشگری خوبی تهیه شده اما هنوز طرح آمایش استان به عنوان سند بالا دستی که کاربری ها را در نقطه نقطه ی هرمزگان مشخص کرده ابلاغ نشده است.
شیرخانی ادامه داد: آمایش هرمزگان به خوبی تهیه شده که باید آنرا پذیرفت و اجرا کرد و طرح گردشگری استان باید با سند آمایش بروز، هماهنگ، متناسب و همخوان شود، وجود این سند مدون، سلیقه مدیریتی را محدود کرده و با نشان دادن چشم انداز از مدیر می خواهد برای رسیدن به آن تلاش کند.
وی بیان کرد: مدیریت های کوتاه مدت ۲ و ۳ ساله از آسیب های کشور است که باعث شده مدیران از پرداختن به کارهای اصولی و اساسی بازمانده و به کارهای کوچک و زودبازده ای بپردازند تا کارنامه ای برای نشان دادن داشته باشند.
به گفته این مدرس دوره های تورگردی، اگر سند و چشم انداز آینده گردشگری وجود داشته باشد مدیر باید برای تحقق آن تلاش کند و گزارش اقدام های انجام شده برای رسیدن به هدف را برای مدیر بعدی بدهد.
وی افزود: به نظر می رسد مدل پیشرفت هرمزگان تحمیلی است در صورتی که پیشرفت باید با توجه به ظرفیت های محلی و آمادگی سرزمینی باشد که این ها بسیار مهم و پیش نیاز است و این نقش سند آمایش را نشان می دهد.
مدرس گردشگری خاطر نشان کرد: به عنوان مثال مردم جزیره هرمز که به بهشت زمین شناسان جهان معروف است به خاطر آسیب هایی که گردشگران به نظام فرهنگی آن وارد کرده اند معترض هستند.
وی اضافه کرد: هزینه بازدید از یک جزیره معمولی در کشور ترکیه بسیار بیشتر از جزیره هرمز است که دلیل آن به هدف گذاری و ارزش گذاری بلند مدت برای آن جزیره باز می گردد.
وی ابراز داشت: آیا استاندارد بازدیدی از جزیره هرمز و سایر مناطق و جاذبه های گردشگری هرمزگان مشخص است، تورها چه تعداد گردشگر را با لحاظ چه مواردی می توانند به مناطق گردشگری ببرند؟
شیرخانی بیان داشت: باید بررسی شود آیا با مدل پیشرفت کنونی توانسته ایم به گونه ای توان افزایی پایدار ایجاد کنیم که فرهنگ، جامعه و محیط زیست آسیب نبیند و اگر نتوانستیم دلیلی برای ادامه این مسیر وجود ندارد.
مدرس گردشگری خاطر نشان کرد: گردشگری تنها راه پیشرفت هرمزگان نیست که آن را به عنوان ستون اول و آخر پیشرفت بدانیم، این تنها یکی از راه پیشرفت هرمزگان است.
مدرس گردشگری در هرمزگان اظهار داشت: دولت ها و مدیران مختلف با رویکردهای گوناگون آمده اند و رفته اند که حاصل آن بدست آمدن تجربه های مختلف بوده و اکنون اقدام های انجام شده به آسیب شناسی نیاز دارد تا محل ایراد کار مشخص شود.
شیرخانی بیان داشت: مشکل از دستگاه های دولتی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یا زنجیره خدمات گردشگری است، خدمات و زنجیره گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده نمی شود، به عنوان مثال متولی بخش حمل و نقل بر عهده اداره دولتی دیگری است.
براساس سخنان وی، گردشگری بدون حمل و نقل معنا ندارد و شاید بهتر باشد بخش های مرتبط با حوزه گردشگری زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد تا قانون ها و مواردی مربوطه با تمرکز و دقت بیشتر اجرا شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال هتل داران نامه معافیت مالیاتی دارند ولی اداره مالیات استان به آن رسیدگی نمی کند یا شرکت توزیع برق به معافیت ۵۰ درصدی هتل ها بی توجه ای می کند، این قانون های کشور است که اجرا نمی شود.
شیرخانی افزود: اکنون شاهد چندگانگی و موازی کاری هستیم، به عنوان مثال بنیاد برکت مسوول پیشرفت جزیره هرمز است ولی اداره های دیگری هم در اینجا فعال هستند.
وی گفت: بر طبل گردشگری کوبیدن با لحاظ ملاحظه های پیشرفت، باید آن اندازه بلند نباشد که روستایی بی نیاز از تغییر شغل کار خود را رها کند یا تغییر دهد، این فرد با بازاریابی بوسیله ابزار شبکه های اجتماعی در جهان فناوری آشنا نیست.
شیرخانی اضافه کرد: کوبیدن بر طبل گردشگری باید همنوا و موزون و متوازن با ظرفیت و چشم اندازی مشخص شده در سند آمایش استان باشد، از آن صدا گوش خراش بلند نشود، اینجا موضوع آمادگی سرزمینی مطرح می شود که با وجود ان کار بهتر و با آسیب کمتری پیش می رود و می تواند زیرساخت ها و ظرفیت مردمی را هم همراه کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم گفت: ظرف مدت یک ماه گذشته که کار خود را در اداره کل آغاز کرده ام سند مدونی که مسیر و چشم انداز را نشان دهد ندیده ام، کارهایی انجام شده ولی کامل و پاسخگوی نیازها، چشم اندازهای آینده و مطلوب نیست.
برومند ادامه داد: همچنین گاهی سند تدوین شده آن اندازه مشمول گذر زمان می شود که دیگر کارایی و کاربردی خود را از دست می دهد.
وی افزود: در سند آمایش هرمزگان ۳۰۰ صفحه به گردشگری اختصاص یافته که پس از بررسی و تایید آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور می تواند به عنوان سند بالا دستی و مبنا قرار گیرد و معتقدم تمرکز بر بخش گردشگری سند آمایش استان بسیار موثرتر است.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از بسترهای لازم برای رونق گردشگری در استان هنوز فراهم و آماده نشده و بسیاری از اقدام هایی که باید انجام می شده بر روی زمین مانده است.

تبلیغات در حوزه گردشگری جدی گرفته شود
رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان اظهار داشت: موضوع تبلیغات باید جدی تر گرفته شود و قبل از آغاز فصل گردشگر در هرمزگان ( از ابتدای مهر تا اواسط اردیبهشت ) تبلیغات موثری برای ورود گردشگر به استان انجام شود.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان افزود: این تبلیغات می تواند با استفاده از پایگاه های اینترنتی، شبکه های اجتماعی، رسانه های ارتباط جمعی یا با بکارگیری شیوه های دیگر انجام شود.
وی اشاره کرد: هرمزگان به وسایل نقلیه مناسب گردشگری مانند اتوبوس و ون های ویژه نیاز دارد که از این وسایل هم می توان به عنوان وسایل تبلیغاتی استفاده کرد.
وی اظهار داشت: برپایی نمایشگاه ها و جشنواره ها برای جذب گردشگر منطبق با سنت و بر آداب و رسوم هر استان و منطقه در هرمزگان و دعوت از کنسولگری ها و سفارت خانه برای برگزاری هفته ملی کشور خود راه تبلیغی مناسبی برای جذب گردشگر به استان است.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان اظهار داشت: لازمه جذب گردشگر شناخت استان توسط ساکنان آن است و هنوز بسیاری از بومی ها قشم و هرمز را ندیده اند.
ریما رستمی ابراز داشت: وقتی بدانیم چه ظرفیت ها و جاذبه هایی در هرمزگان داریم بهتر می توانیم افراد و گردشگران را به استان دعوت کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم بیان داشت: تبلیغات بخش مهمی از کار است و درحال حاضر پایگاه اینترنتی این اداره کل به ۲ زبان فارسی و انگلسی طراحی شده و در درسترس است و بتدریج تکمیل تر می شود.
برومند اشاره کرد: علاوه بر این تقویم گردشگری هرمزگان هم در حال تدوین است و اجرای کارهای دیگری مانند برگزاری شب های فرهنگی شهرستان ها برنامه ریزی شده است و ظرفیت های دیگری وجود دارد که از آنها بهره خواهیم گرفت.
وی یاد آور شد: اگر بتوانیم کارهای مد خود را تا پایان سال انجام دهیم حرکت رو به جلویی در زمینه گردشگری صورت گرفته است.

** تدوین سه کتاب میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در ادامه سخنان خود گفت: برای معرفی بیشتر هرمزگان سه کتاب جاذب های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی هرمزگان به زبان فارسی و انگلیسی تدوین می شود که تا پایان سال جاری رونمایی خواهند شد که این ها هم اکنون در مرحله جمع آوری اطلاعات قرار دارند.
وی اضافه کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد کار تهیه و تدوین کتاب میراث فرهنگی هرمزگان انجام شده است و تهیه این کتاب ها و همچنین مستند نگاری تمام جابه های گردشگری استان برای بدست آوردن شناخت مناسب از وضعیت موجود است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطر نشان کرد: تا زمانی که ندانیم کجا ایستاده ایم نمی توانیم کارها را به درستی پیش ببریم.
وی یادآور شد: بسیاری از کارها که به نتیجه نرسیده را نمی توان بیان کرد ولی در هر ماه گزارش های خوبی از اتفاق هایی که رخ خواهد داد منتشر می شود.

**ضرورت در چارچوب قرار گرفتن افراد بدون مجوز در صنعت گردشگری
رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان گفت: فعالیت افراد بدون مجوز و برگزاری تورهای گردشگری توسط آنان موجب بیکار شدن فعالان گردشگری دارای مجوز به خصوص راهنمایان می شود.
رستمی افزود: برخی در کنار بندر شهید حقانی، راه آهن و سایر پایانه های مسافری برای جذب مسافر و گردشگر می ایستند که باید از فعالیت این افراد جلو گیری شود.
وی ادامه داد: این کار آنان چهره نامناسبی از استان در هرمزگان در منظر مسافر و گردشگر ورودی به استان ایجاد می کند و شاید بتوان آنرا فعالیتی منفی و ضد تبلغی برای صنعت گردشگری استان قلمداد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: معتقدم هر پدیده ای بر اساس نیاز شکل می گیرد و ایجاد خانه های مسافر و خانه های مبله را هم بر همین مبنا می توان تعریف کرد.
برومند افزود: بهترین راه ترسیم مدل و الگویی است که خانه های مبله در قالب آن و با نظارت موثر به فعالیت بپردازند و نشستی با مجموعه هتلداران در این زمینه مبله برگزار شد و حتی ایده فعالیت این خانه ها زیر نظر هتل ها مطرح است.
وی بیان داشت: به عنوان مثال هتل ها در زمانی که ظرفیت اشغال شان تکمیل است می توانند افراد را به خانه های مبله معرفی کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: باید امکانات و شرایط را به نحوی مهیا ساخت که افراد بدون مجوز مشغول فعالیت، برای در چارچوب قرار گرفتن مشتاق شوند می توان این کار را با دادن وام بانکی و رونق بخشیدن به کارشان انجام داد.
برومند گفت: البته احتمال سوء استفاده از این خانه ها وجود دارد اما به مزایای آن هم باید توجه داشت، کسی که انتخاب می کند باید هزینه انتخاب خود را بپردازد.
وی ابراز داشت: اگر نسبت به فعالیت خانه های مبله و مسافر بی توجه بود به هتل ها تعطیل و اشتغال زیان می بیند و چنانچه تمام این ها تعطیل شود بخش زیادی از گردشگری استان راکد شده و به مشاغلی مختلف آسیب وارد می شود.

**بازگشت فعالیت های گردشگری به سازمان میراث فرهنگی
مدرس گردشگری اظهار داشت: افزایش گردشگر به شرطی منجر به بهبود معیشت ساکنان محلی می شود که راه های تامین آن توسط متولیان پیش بینی و فراهم شود و بدون وجود کلوب های ساحلی و عرضه خدمات به مسافران و گردشگران چیزی عاید مردم نمی شود.
شیرخانی گفت: سالانه هزاران نفر برای تماشای ساحل هرمزگان و بهره گیری از سایر زیبایی ها منطقه وارد استان می شوند ولی برای اینکه به معیشت مردم کمک کرد باید این جاذبه ها تبدیل به ارزش افزوده شود.
مدرس گردشگری گفت: هرچند افزایش تعداد گردشگرمی تواند موجب افزایش درآمد شود ولی همیشه اینگونه نیست و ممکن است گردشگر همه لوازم و ملزوم ها را همراه بیاورد و تنها زباله اش اینجا بریزد و برود.
شیرخانی ابراز داشت: اگر می خواهیم جوامع محلی از حضور گردشگران منتفقع شوند باید خدمات و امکانات مناسب، بهینه و با کیفیت برای گردشگر فراهم کرد.
مدرس گردشگری ادامه داد: میزان پیشرفت گردشگری را بر مبنای افزایش تعداد گردشگر و افراد ورودی به استان و هتل اندازه می گیرند که این براساس برخی مولفه ها می تواند ضد پیشرفت باشد.
وی اضافه کرد: راهکار بسیار دقیق، بازگشت امور وابسته و زیر مجموعه گردشگری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، هرچند در این حوزه و بسیاری از حوزه ها کار به نام گردشگری است ولی اداره های دیگر آنها را به عنوان حوزه فعالیت خود در اختیار گرفته اند، به عنوان مثال مباحث گردشگری و برگزاری اردو باید زیر نظر این سازمان انجام شود.
شیرخانی مثال زد: وزارت خارجه هیات های خارجی فراوانی به هرمزگان می آورد ولی یک راهنمای گردشگر که درباره جنگل های حرا برای هیات توضیح دهد به همراه ندارد و کارشناسان خود وزارت خارجه با اشتباه فراوان درباره این جنگل ها توضیح می دهند.

**آموزش فعالان گردشگری

رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان گفت: آموزش به فعالان گردشگری در جذب گردشگر بسیار موثر است این آموزش ها نباید به یک گروه خاص خلاصه شود و باید همه فعالان این عرصه را در برگیرد به عنوان مثال با آموزش می توان ظرف ۶ ماه راهنمای خوب تربیت کرد.
رستمی بیان کرد: موضوع آموزش باید جدی تر گرفته شده و به افراد هنگام اعطای مجوز فعالیت به خصوص در زمینه خانه های بوم گردی آموزش های لازم داده شود و بر روی نظافت به خصوص تمییزی سرویس های بهداشتی نظارت وجود داشته باشد.
نتیجه این ها در نتایج و بازخوردهایی که گردشگران از سفر به هرمزگان انجام دارند نمود می یابد و می تواند بر تاثیر تبلیغات بیفزاید.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان گفت: اجزا صنعت گردشگری مانند یک زنجیره به هم متصل بوده و موجب رشد و پیشرفت همدیگر می شوند و اگر منطقه ای در این زمینه به سوددهی رسید تمام ساکنان آن بهره مند می شوند.
رستمی اشاره کرد: پیشرفت گردشگری با همت راهنمایان به عنوان یکی از موثر ترین فعالان صنعت گردشگری سرعت می گیرد و یک راهنما باید نسبت به جغرافیا، تاریخ و محیط زیست اطراف خود اشراف کامل داشته باشد، این انجمن کار خود را سه سال قبل با ۵۰ عضو آغاز کرد و هرمزگان برای برای رونق گردشگری خود به راهنمایان مجرب و آموزش دیده نیاز دارد.
این فعال گردشگری خاطر نشان کرد: در این میان راهنمایان گردشگری سفیران و بازوی میراث فرهنگی هستند که می توانند ضمن شناساندن بخش های زیرمجموعه گردشگری مانند رستوران ها، اقامتگاه ها، اماکن تاریخی و فرهنگی، صنایع دستی، آداب و رسوم و سنت های هر منطقه از پراکندگی جلوگیری کنند.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان افزود: معتقدم گردشگری تنها راه برای خروج کشور از رکود اقتصادی است و باید در اولویت های سیاست گذاری های مسوولان قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگات گفت: بدنبال فعال تر کردن بخش خصوصی در صنعت گردشگری هرمزگان هستیم که آموزش یکی از این راه هاست.
برومند بیان داشت: مسوولیت آموزش زبان های خارجی در کشور های بسیاری بر عهده هتل هاست که هنوز از این ظرفیت استفاده نکرده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: در این ماه (آذر) نشست های مختلفی با تشکل های فعال برگزار و کار به آنها واگذار می شود و از آنان کمک خواهیم گرفت.
بنا به اظهار برومند، معاونان هر سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکل های زیر مجموعه خود را شناسایی و رصد کرده و آنان را فعال تر خواهند کرد.

** برخی جزیره ها و نقاط باید دست نخورده باقی بمانند
رییس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هرمزگان هم ابراز داشت: نباید برای برخی جزیره های استان امکانات و تاسیسات گردشگر ایجاد کرد زیرا گردشگر قبل از ورود شرایط محیطی آنجا را پذیرفته است.
وی ادامه داد: عده ای برای دیدن محیط طبیعی بکر و دست نخورده به جزایر سفر می کنند و بردن امکانات و تاسیسات گردشگری به آنجا ممکن است بر محیط اثر نامطلوب برجای گذارد.
مدرس گردشگری هم گفت: همه اجازه ندارند به برخی جزایر ژاپن که دارای حساسیت اکوسیستمی هستند سفر کنند و همه جزایر کشور ایران هم برای گردشگری قابل بهره برداری نیست.
شیرخانی افزود: مناطقی مانند پناهگاه های حیات وحش استاندارد بازدیدی خود را دارد و تعداد بازدید کننده ها هم مشخص با حضور محیط بان و در فصل خاصی می توانند از این مناطق بازدید کنند.

**چاره ای جز رفتن راه های نرفته وجود ندارد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان داشت: در زمینه گردشگری راه های نرفته بسیاری وجود دارد و چاره ای هم جز پیمودن آنها نیست، یکی از راه های پیش رو بهره گیری از بخش خصوصی و خلاقیت است.
برومند افزود: خلاقیت نکته بسیار حائز اهمیت بوده و گاهی یک فرد با خلاقیت خود می تواند فرصت های جدیدی ایجاد کند، باید زمینه های شکوفایی این خلاقیت ها را فراهم کرد.
وی یاد آور شد: در ایران ۲ هزار و ۵۰۰ عنوان شغلی و در جهان ۱۲ هزار و ۵۰۰ شغلی وجود دارد که این نشان دهنده عقب بودن ۱۰ هزار عنوان شغلی در کشور است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان داشت: برای هرمز برنامه هایی ویژه ای وجود دارد که اقدام هایی در حال انجام بوده و موانع و مشکل هایی مانند رقابت های بخشی هم هست.
برومند ابراز داشت: اگر بتوان چشم انداز زیبایی درست کرد مخالف هم دنبال همراه و همگام می شود و اتفاق های بسیار خوبی بوقوع خواهد پیوست.
وی اشاره کرد: استاندار هرمزگان از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در زمنیه گردشگری جلوتر است که بهر گیری از دیدگاه های وی مسلتزم اصلاح ساختارهاست و حرکت هایی برای این منظور آغاز شده است.

**۵۰ اقدام برای رونق گردشگری انجام می شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: لیستی از ۵۰ اقدامی که باید در زمینه گردشگری انجام شود تهیه شده است که امید می رود برخی از آنها در سال جاری به نتیجه برسد.
برومند افزود: یکی از این اقدام ها اختصاص بخشی از بندر شهید حقانی به گردشگران است، که با این اقدام گردشگران به قسمت خاص خود هدایت و سوار بر شناورهایی که برای این منظور در نظر گرفته شده می شوند.
وی ادامه داد: هم اکنون چهار شناور برای گردشگران در نظر گرفته شده که گردشگران از آنها برای گردش در خلیج فارس و سفر به جزایر استفاده خواهند کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان ابراز داشت: چنانچه اسکله گردشگری وجود داشته باشد گردشگر با مراجعه به آن خدمات مناسب خود را دریافت می کند که در حال پیگری برای تحقق این اسکله هستیم.
برومند اضافه کرد: همچنین ظرفیت های درون سازمانی و برون سازمانی برای رونق و پیشرفت گردشگری وجود دارد که در زمینه ظرفیت های درون سازمانی چاره ای جز پیوند زدن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با یکدیگر نداریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی یکی از ظرفیت های مغفول مانده است که اگر این ها را به هم متصل باشند می توانند همدیگر را حمایت کنند.
وی اظهار داشت: درحال حاضر از میراث فرهنگی برای رونق و پیشرفت صنایع دستی استفاده می شود، یعنی تولید، عرضه و فروش برخی صنایع دستی در محل بناهای تاریخی انجام می شود، همچنین برخی اماکن باید برای رونق و جذب گردشگر واگذار شود که برخی از آنها درحال واگذار است.
بنا به گفته برومند، درخصوص ظرفیت های برون سازمانی هم می توان به ظرفیت های سایر اداره های دولتی اشاره کرد، به عنوان مثال با شیلات استان برای حضور گردشگران در مزارع پرورش ماهی و میگو مذاکره شده است.
برومند گفت : بر این اساس گردشگران یک هفته در طول سال در مزارع حضور می یابند و علاوه بر این از آیین ها و سنت های محلی که برگزار می شود بهره می برند و می توانند خرید هم داشته باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: در حال حاضر سه نقطه در شهرستان های بندرلنگه، قشم و سیریک برای این منظور در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: همچنین مدرسه های بدون استفاده مانند مدرسه ای در بنگلایان و مدرسه شریعتی در جزیره هرمز با هماهنگی اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان به مرکز بوم گردی و نمایشگاه صنایع دستی تبدیل می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان داشت: همچنین ایجاد و رونق بخشیدن به گردشگری دریایی و بهره گیری افزون تر از ظرفیت ساحل و ورزش های ساحلی در برنامه های این اداره کل قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: برنامه ای هم برای بهره گیری از فضاهای کنار سدها برای ایجاد تاسیسات گردشگری وجود دارد که برای این منظور با آب منطقه ای هرمزگان مذاکره هایی انجام شده است.

** اجرای سند جامع گردشگری هرمزگان
استان هرمزگان با همه ظرفیت هایی که از آن یاد شده امروز نیازمند اجرای سند جامع گردشگری است که به عنوان پیوست فرهنگی درطرحها وبرنامه های توسعه ای استان دیده شود.
بسیاری از جاذبه های تاریخی هرمزگان اعم از خشکی و دریا بدلیل نبود سند جامع آمایش گردشگری درحال تغییر کاربری بوده و ازآن سو برداشت شده که بازیافت آن غیر ممکن است.
وقتی به جنگل های حرا نگاه می کنید این طبیعت خدا دادی با این زیبایی در داخل دریا علاوه بر محل رشد و نمو لارو آبزیان در لابه لای ریشه درختان به عنوان منطقه سر سبز ودیدنی برای گردشگری بوده اما بدلیل محافظت نکردن علاوه بر شکستن شاخ و برگ آنها محلی برای مخفیگاه قاچاقچیان سوخت شده است.
نمونه دیگر آن برخی از جزیره های استان زیستی مثل فارور و شیدور محیط زیستی بوده که دستخوش تغییر شده و با ورود انسان به این محل از حالت طبیعی خارج شده درحالیکه اینگونه جزیره ها مخصوص گردشگری با همان طبیعت بکر و دست نخورده است که نباید تخریب شود.
امروز دربیشترجزیره استان ازجمله کیش وقشم به اسم سرمایه گذاری وجذب گردشگر بخشی از ساحل طبیعی استان تغییر کاربردی داده شده و شباحتی به یک جزیره ندارند درحالیکه این طبیعت خدا دادی نباید درآن ویلا وهتل و پارکینگ های بزرگ ساحلی ساخته شود.

هرمزگان  هرمزگان مقصد گردشگری دریایی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *