جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هتل کریاس اصفهان ، خانه قدیمی نظام الاسلام

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ فروردین ۱۳۹۹

هتل کریاس اصفهان  عمارتی سفید رنگ، بازسازی شده از یادگار معماری سالیان دور است. این عمارت در اصل خانه قدیمی نظام الاسلام است که دارای معماری بسیار زیبای اصفهان است .قدمت ساختمان نظام الاسلام به۱۵۰ سال پیش یعنی اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد. مالک اصلی این بنا نظام الاسلام میرزامحمد ملقب به میرزا محمد معلم بوده که در اواسط دوران قاجار و در جنبش¬های مشروطه -خواهی اصفهان نقش تعیین کننده ای داشته است،. که اکنون قبر این بزرگوار در تکیه کازرونی است.

%name هتل کریاس اصفهان ، خانه قدیمی نظام الاسلام

پسر اول ایشان مجد‌الاسلام است که خانه به صورت ارث به ایشان می رسد.این بنا در میراث به نام مجد العلما ثبت شده، در صورتی که مجد العلما لقب پسر آقای نجفی برادر آقا نورالله صاحب خانه مشروطیت بوده که اشتباها این خانه به جای مجدالاسلام به مجدالعلما ثبت شده است.خانه مجد در تاریخ ۱۸/۶/۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. خانه نظام الاسلام در آن زمان یکی از پایگاه های اصلی مشروطه خواهان بوده است. این خانه چیزی در حدود ۱۵۰ سال قدمت داشته، بیشتر با نام خانه تاریخی مجد شناخته می شود.
این خانه تاریخی درست در نزدیکی مسجد جامع عباسی و در خیابان استانداری قرار دارد.خانه به سبک تمام بناهای قاجاری با هشتی آغاز می شود. هشتی دارای سه مسیر است. یکی از مسیرها به سمت طبقه بالا، دیگری به سمت حیاط عمارت و مسیر دیگر به سمت انبار و آذوقه خانه منتهی می¬شود. با ورود به داخل حیاط بنایی دو طبقه را می¬بینید که دور تا دور حیاط شکل گرفته است. یک حوض نسبتا بزرگ مستطیل شکل نیز در مرکز حیاط قرار گرفته است. آنچه که بیشتر در نمای خانه توجهتان را جلب می¬کند تعداد زیاد درب ها و پنجره های بناست. طبقه اول حوضخانه نامیده می شود که مورد استفاده اهالی اندرونی بوده است.

%name هتل کریاس اصفهان ، خانه قدیمی نظام الاسلام

فضایی با یک حوض در میان و اتاق هایی در اطراف که در هوای گرم اصفهان اندکی گرمی هوا را تخفیف می داده است. اتاق‌هایی با مبلمان چوبی، ترکیب رنگی فوق‌العاده‌ای از پارچه‌های سفید و آبی فیروزه‌ای و گلیم‌های سنتی که گرما بخش محیط هستند. اتاق های ۵ دری، سه دری و دو دری در این طبقه به چشم می خورند. طبقه دوم عمارت شامل اتاق های ۵ دری، ۳ دری و همچنین اتاق شاه نشین است و برای پذیرایی از میهمانان مورد استفاده قرار می گرفته است. در ایوان این طبقه چند ستون گچبری شده ساده قرار گرفته و اندکی هم از تزییناتی همچون آیینه کاری استفاده شده است. این بنا از تزیینات آنچنانی برخوردار نیست ولی چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

گنبد زیبای مسجد شاه عباس، در زاویه‌ای از این میدان خودنمایی می‌کند. همچنین در پشتی مدرسه سلیمانیه و جذابیت رنگی حاشیه این در، در میان دیوارهای خشت و گلی محوطه توجه را چنان جلب می‌کند که ناخودآگاه پیاده‌روهایی که به قصد کنکاش، پشت میدان آمده‌اند، راغب به لمس این دیوار و پیمایش مسیر پیش روی در می‌شوند.

هتل کریاس اصفهان؛ خانه قدیمی نظام الاسلام5 هتل کریاس اصفهان ، خانه قدیمی نظام الاسلام

راه سنگ فرش‌های آجری را که به سمت ورود این هتل بپیمایید، پرسپکتیوی زیبا از دالانی سفید رنگ به چشم می‌خورد. این اشتیاق به طی کردن این راهرو، بیننده را از توجه به دو اتاق کنار در ورودی غافل می‌کند. در همین مسیر، ناگهان زیبایی دیگری آدم را تسخیر می‌کند؛ پلکانی قدیمی، در سرسرایی محصور شده با مطبخ و اتاق چسبیده به راهروی ورودی. حوض آبی در میان این سرسرا و گلدان‌های شمعدانی به دور آن، بهترین تصویری است که می‌تواند شما را از حضور در این مکان راضی کند.
خانه نظام الاسلام هم اکنون پس از مرمت و بازسازی کلی به عنوان یک هتل سنتی چهار ستاره مورد استفاده قرار می گیرد. هتل سنتی کریاس، هتلی با ۱۵ اتاق و از امکانات خوبی برای اقامت برخوردار است. یکی از مزیت های این هتل نزدیکی آن به میدان نقش جهان و آثار تاریخی پرشمار آن است.

نحوه دسترسی به هتل کریاس

آدرس :اصفهان، خیابان استانداری ، کوچه شهید عمرانی، سمت راست پارکینگ پشت مطبخ، پلاک ۳۹

هتل کریاس اصفهان؛ خانه قدیمی نظام الاسلام1111 هتل کریاس اصفهان ، خانه قدیمی نظام الاسلام

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد