رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ دی ۱۳۹۸

نکا سرزمین گل گاوزبان

اشتراک گذاری

سرزمین نکا و هزارجریب در استان مازندران به دلیل داشتن آب و هوای معتدل تر با اندکی تاثیرات کوهستانی و جنگل های شکوهمند و ییلاقاتی سرسبز محلی مناسب برای کاشت و برداشت گل گاو زبان در ایران است . هزارجریب منطقه ای پر از روستاهای زیبا، غارها، آبشارها، چشمه سارها و انبوه درختان ممرز، افرا، شمشاد، بلوط، انجیلی، بارانک و گل هایی همانند شقایق و بنفشه است. هزار جریب نکا اما در سال های اخیر یکی از مناطق مطرح مازندران در زمینه پرورش گیاهان دارویی است که علاوه بر فواید درمانی بسیار، چشم-اندازهای بسیار رویایی را در ترکیب با جنگل های سرسبز و کوه های مرتفع به نمایش می گذارد.

گل گاو زبان نکا  نکا سرزمین گل گاوزبان

زمان برداشت گل گاوزبان

زمانیکه به  نیمه های اردیبهشت در فصل بهار نزدی می شویم ، هوایی بهشتی تمام نکا را همانند نقطه نقطه مازندران فرا می گیرد. در میان طبیعتی سرسبز که هوای بهاری حسابی از خواب زمستانی بیدارش کرده و زمینی که کم کم جان گرفته، دامنه های کوهستانی نکا به سرعت برق و باد به بار می نشینند. عطر دل انگیزی در اغلب روستاها و زمین ها و مزارع هزارجریب به مشام می رسد که سال هاست برای اهالی هزارجریب نکا آشناست. نکا سرزمینی است که در بین شهرهای مازندران کسوت کوهستانی بودن را دارد و همین کوهستانی بودن سبب شده تا اغلب زمین ها و روستاها بر روی زمین های شیب دار واقع شده باشد.

گل گاو زبان نکا  نکا سرزمین گل گاوزبان

کوهستانی بودن هزارجریب نکا و داشتن زمین های شیب دار، در کنار بارش های مطلوب و آب و هوایی مناسب سبب شده تا این منطقه به یک داروخانه گیاهان دارویی خدادادی و عظیم تبدیل شود. از هشت هزار نوع گیاه دارویی که تاکنون شناسایی شده است چیزی در حدود ۲۰۰۰ گونه آن در سرزمین شفابخش مازندران قرار دارد و جالب است بدانید که از این ۲۰۰۰ گونه گیاه دارویی نیمی از آن نیز در شهرستان نکا قرار دارد. به هر نقطه از این دیار که قدم بگذارید بوی سرمست کننده عطر گیاهان و گل های هزار رنگ دارویی هوش از سرتان خواهد پراند. در این میان اما گل گاو زبان هزار جریب نکا قصه دیگری دارد.

گل گاو زبان نکا  نکا سرزمین گل گاوزبان

در روستاها و مزارع این بخش پای ثابت کشت و کار مردمان زحمت کش این دیار کشت گل گاو زبان است، آن هم در مقیاسی وسیع و نیمی از گل گاو زبان مازندران در نکا کشت می شود. در نیمه های اردیبهشت که گل گاوزبان ها قد کشیده و دشت را یکسره با گل هایی زیبا به رنگ بنفش و سرخابی آراسته اند، این منطقه به بهشتی بی بدیل می ماند. بوته های سرسبز و تقریبا بلند گل گاو زبان ها در هم می لولند و به هرجا که نگاه کنید عطر خوش گل گاو زبان های زیبا را خواهید شنید. با گل دادن گل گاو زبان ها اهالی روستا و صاحبان باغ ها و مزارع دسته دسته راهی مزارع و زمین هایشان شده و با دست هایشان به همان شیوه آبا و اجدادی با ظرافت تمام شروع به چیدن گل گاو زبان ها می کنند. این گیاه دارویی باارزش اما بعد از چیده شده به انبارهای خاصی انتقال داده می شود تا مراحل خشک شدن را پشت سر بگذارد. مرد و زن، پیر و جوان، فرقی نمی کند تمامی اهالی خانه در این مراسم سالانه شرکت می کنند و سالانه چیزی در حدود ۱۵۰ تن گل گاو زبان را از منطقه هزار جریب نکا برداشت می کنند، کشت این گیاه دارویی سالیان درازی است که محل درآمد بسیاری از روستاییان هزارجریب نکاست. برداشت این محصول باارزش و دارویی و البته بسیار پرخاصیت از ۳۰۰ هکتار اراضی کوهستانی هزارجریب نکا چیزی در حدود ۴۰ روز زمان می برد و تا انتهای خرداد ادامه پیدا می کند.

گل گاو زبان نکا  نکا سرزمین گل گاوزبان

گل گاو زبان تنها گیاه دارویی منطقه نکا نیست بلکه در هزارجریب چشمتان به جال گل های خوش عطر محمدی نیز روشن خواهد شد که در دامنه های سرسبز نکا بیشتر به یک بهشت می ماند. علاوه بر کشت گل محمدی و گل گاو زبان در این منطقه زوفا، بادرنجبویه، آویشن، نعنا فلفلی، به لیمو و مریم گلی نیز کشت می شود. کشت این گیاهان دارویی نه تنها سبب اشتغالزایی اهالی شده و بر زیبایی چشم اندازهای شکوهمند البرز افزوده است بلکه سبب شده تا زمین های بایر و به اصلاحی درست تر کم بازده نیز به کار بیاید و از ظرفیتشان استفاده شود. کشت این گیاهان حتی جلوی فرسایش خاک را گرفته و از به راه افتادن سیلاب ها نیز جلوگیری می کند. حالا دیگر اهالی روستاها و کشاورزان به جای مهاجرت به شهرها در همین دامنه های زیبا و آبا و اجدادیشان مشغول به کشت گیاهان دارویی شده اند و تولیداتشان به عینه در قدم اول سبب رونق بخشیدن به عطاری های مازندران شده است.

خواص گل گاو زبان

یک لیوان دم نوش گل گاو زبان با لیمو و عسل نسخه چند صد ساله ای است که از بزرگترهایمان به یادگار برده ایم و حالا چندین سال است که گاهی آشفتگی هایمان را با این ترکیب شفابخش تسلی می دهیم. گل گاو زبان گیاهی است که اغلب در زمین های بایر به راحتی می روید و به گل می نشیند. این گیاه دارویی که اغلب چیزی در حدود ۴۰ الی ۷۰ سانت قد می کشد در طب سنتی ایرانی گیاهی با طبیعت گرم است که آثار نشاط آور فراوانی دارد و به آرام کننده اعصاب شهره است. اگر به دنبال خواص درمانی این گیاه جادویی باشید از شنیدن لیست بلندبالای خواص آن شگفت زده خواهید شد. تصفیه کننده خون، آرام کننده اعصاب، تقویت کلیه ها، تقویت مو، پوست و ناخن، موثر در درمان برونشیت، سرخک مخملک و بسیاری از خواص درمانی دیگر گل گاو زبان را به نگینی ارزشمند در دنیای گیاهان دارویی تبدیل کرده است. این گیاه جادویی اما سرشار از ویتامین سی و همچنین املاحی همچون منیزیم است و در اغلب داروها و لوازم آرایشی به کار برده می شود و در دامنه های البرز به وفور به چشم می خورد.

گل گاوزبان  نکا سرزمین گل گاوزبان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *