رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی

اشتراک گذاری

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی را در این مطلب آورده ایم تا اگر شما هم خواستید با این روش هیجان انگیز سفر کنید، با آمادگی کامل به این سفر بروید . یکی از راههای ارزان و پر طرفدار در گردشگری کوله گردی یا بک پکینگ است . این روش ترکیبی از پیاده روی و کمپینگ می باشد و فردی که به این روش سفر می کند ، تقریباً همه موارد ضروری مورد نیاز در سفرش را به همراه دارد. برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، مهم‌ترین نکته داشتن کوله‌پشتی مناسب است. بعد از تهیه کوله‌پشتی مناسب جهت کوله گردی، نوبت به کفش، چادر، لباس مناسب و … می‌رسد که بسیار مهم هستند. نکات و وسایل لازم برای کوله گردی

مزایای کوله گردی

تجربیات و مهارت هایی که در سفر با کوله گردی یا بک پکینپ یاد می گیرید شاید تا به حال در زندگیتان حتی به آنها توجه هم نمی کردید. افزایش اعتماد به نفس از مهمترین مزایای این نوع از سفر کردن است. باور بیشتری به توانایی ها و شایستگی ها از دیگر مزایای کوله گردی است.با این نوع از سفر کردن شما یاد می گیرید با مشکلات رو به رو شده و خودتان آنها را مدیریت کنید. راه حل های خلاقانه بیابید و از حل یک مشکل به تنهایی لذت ببرید. شما با رفتن به سفرهای بک پکینک صبورتر خواهید شد و آمادگی بیشتری برای مقابله با اتفاقات غیرقابل پیش بینی پیدا می کنید.

همچنین یکی از جذاب ترین بخش های سفرهای کوله گردی، آشنایی با افراد مختلف و افزایش ارتباطات میان فردی است. در سفرتان قرار است با آدم های غریبه زیادی برخورد کرده و از آنها چیزهای مختلفی یاد بگیرید.پس مطمئن باشید کوله گردی تنها انتخاب سبکی متفاوت از سفر کردن نیست، این شیوه از سفر قرار است نگاه شما را به زندگی عوض کرده، تجربیات تازه بسیاری را در اختیارتان قرار داده و تحولات بسیاری را در زندگیتان ایجاد کند.

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی

تجهیزات لازم برای سفرهای کوله گردی

کوله پشتی مناسب

اولین و مهمترین اصل برای این نوع از سفر، انتخاب کوله پشتی مناسب و خوب است. شما قرار است زندگیتان را در این کوله قرار داده و با تکیه بر آن راهی سفری شاید طولانی مدت شوید. پس باید در انتخاب کوله پشتی مناسب بسیار زیاد دقت کرد. این کوله پشتی در مدتی که در حال سفر هستید دیگر خانه شما خواهد بود. کوله پشتی ها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به کوله پشتی های کوهنوردی، پیاده روی، مسافرتی، کوله دوچرخه سواری و … اشاره کرد. پس با توجعه به مسیری که قرار است طی کنید باید به نوع کوله پشتی تان دقت کنید.

همچنین باید با توجه به نوع سفری که به آن می روید، حجم و میزان ظرفیت کوله ای که انتخاب می کنید را هم در نظر داشته باشید. لیتر، واحد اندازه گیری ظرفیت کوله شماست و برحسب سفری که به آن می روید می توانید از کوله پشتی های ۳۰ تا بیش از ۷۰ لیتری استفاده کنید.کوله‌پشتی انتخابی شما باید کاملاً با ابعاد بدنی‌تان متناسب باشد.درنهایت این که بهتر است کوله‌پشتی‌ای را انتخاب کنید که توانایی تحمل وزنی در حدود ۱۳ کیلوگرم را داشته باشد.

سعی کنید کوله ای را انتخاب کنید که بتوان آن را قفل کرد، اینگونه با خیال راحت تری به سفر خود ادامه می دهید. گفتیم کوله پشتی که برای سفر انتخاب می کنید، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و احتمالا در ابتدای کار هزینه زیادی را هم برای خرید این کوله صرف خواهید کرد، پس تا جایی که می توانید از کوله پشتی تان مراقبت کنید.

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی

کفش مناسب کوله گردی

یک نکته مهم برای انتخاب لباس جهت کوله گردی وجود دارد و لازم نیست خودتان را خیلی برایش اذیت کنید. آن نکته، مقصدی است که برای سفر انتخاب کرده‌اید. درنتیجه باید به کارکرد لباس و همچنین وزنی که دارد توجه کنید. ویژگی‌های مختلفی وجود دارد که اگر لباستان آن‌ها را داشته باشد می‌تواند گزینه مناسبی جهت کوله گردی باشد. از این ویژگی‌ها می‌توان به تعدادی جیب، زیپ، خصوصیاتی همچون آنتی باکتریال بودن، حفاظت از بدن در برابر حشرات و … اشاره کرد. بسته به شرایط جوی، هر مدل جورابی که انتخاب کردید در هنگام سفر هر چند ساعت یک بار پایتان را در هوای آزاد بگذارید تا آسیب نبیند.

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، کوله گردی تلفیقی است از پیاده‌روی و کمپینگ. درنتیجه شما نیاز به کفشی دارید که برای پیاده‌روی مناسب باشد. پا در کوله گردی از جمله اعضای مهمی است که باید برایش اهمیت ویژه‌ای قائل شوید. از آنجایی که مسیر پیش رویتان در کوله گردی غیر قابل پیش‌بینی است، سعی کنید کفشی انتخاب کنید که مسیرهای سخت را نیز بتوانید عبور کند. کف کفش شما باید کاملاً مقاوم باشد تا آب و سنگ و نیش حشرات به آن کارساز نباشد. در انتها به این نکته توجه کنید که ساختار کفشتان باید طوری باشد که احتمال پیچ‌خوردگی در آن وجود نداشته باشد.

چادر مناسب کوله گردی

این قسمت برای آن دسته از کوله گردانی است که شب‌ها را ترجیح می‌دهند در طبیعت بمانند. مهم‌ترین گزینه در انتخاب چادر مناسب برای این افراد، وزن آن است چرا که وزن بالا می‌تواند کوله گرد را در طولانی مدت بسیار خسته کند و کیفیت سفرش را از بین ببرد. از جمله لوازمی که برای برپا کردن چادر نیاز دارید می‌توان به میخ چوبی، لنگر چادر، لوازم تعمیر چادر، لوازم دوخت درز، طناب محکم و فن تهویه که با باتری کار می‌کند اشاره کرد.
سفر کوله گردی شما اگر بیش از چند روز طول بکشد، شب‌ها باید برای اقامت جایی داشته باشید و بهترین انتخابی که پیش روی شما است، مهمان‌سرا، کاروانسرا، مسافرخانه یا بنا کردن چادر است.

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی

لباس‌های مخصوص کوله گردی

لباس‌هایی را انتخاب کنید که زود خشک می‌شود. از بردن لباس‌های کتان خودداری کنید، چراکه وقتی خیس شدند، به‌مدت زمان زیادی برای خشک شدن نیاز خواهند داشت. حساب لباس‌هایتان از سایر لوازم بک پکینگ شما جداست؛ برای آماده کردن آنها موارد زیر را در نظر بگیرید:

زیرپوش‌ها: در دماهای خنک تا سرد اهمیت زیادی دارند؛
لباس‌های پیاده‌روی:شلوارهای نایلونی (حتما زیپ داشته باشند)، تی‌شرت، عرق‌گیر و کلاه لبه‌دار؛
لباس‌های عایق:ژاکت پف‌دار، پلیور پشمی سبک، کلاه و دست‌کش گرم؛
لباس‌های ضد آب برای هوای بارانی: حتما همراه خود ژاکت ضدآب بیاورید؛ اینکه شلوار ضدآب هم همراه بیاورید به پیش‌بینی هواشناسی بستگی دارد (لباس‌های ضدآب همچنین برای جلوگیری از نیش پشه مفید هستند)؛
لباس‌های خواب: برای خواب یک جفت جوراب و زیرانداز تمیز داشته باشید.

بالش

یک بالش خوب، که داخل آن به خوبی عایق‌بندی شده، برای داشتن خوابی آسوده ضروری است. اگر می‌خواهید بالش بخرید، سه نوع بالش را می‌توانید انتخاب کنید: بالش ساخته شده از فوم سلول بسته، بالش‌هایی که خودشان باد می‌شوند و بالش‌های هوایی. برای اینکه ببینید چه نوع بالشی برای‌تان مناسب است، اندازه‌ی بسته‌بندی‌شده و وزن عایق بالش را بررسی کنید (عایق بالش در تابستان بسیار اهمیت دارد).

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی

غذا

بسیاری از کوله‌گردان برای اینکه وزن کوله‌‌ی خود را سبک نگه دارند، غذا را به‌صورت فریز‌ شده و خشک همراه خود می‌آورند تا فقط با افزودن آب جوش از آنها استفاده کنند. اگر وزن زیادی برای‌تان مسئله‌ای نیست، می‌توانید مواد اولیه‌ را برای طبخ غذا همراه خود بیاورید. اسنک‌هایی با کالری و پروتئین زیاد همراه خود بیاورید تا سطح انرژی‌تان در طول مسیر بالا بماند.

اجاق گاز:‌ یک اجاق گاز فشرده، آب را زودتر به جوش می‌آورد و برای تهیه‌ی غذا برای یک گروه کوله‌گرد عالی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آب جوش را به غذاهای فریزشده‌ اضافه کنید و ده دقیقه منتظر بمانید. اگر گروه شما بیشتر از سه نفر است، دو تا اجاق گاز بیاورید. این‌گونه کسی برای جوش آمدن ظرف غذا، در گرسنگی انتظار نمی‌کشد.

تصفیه‌ی آب: برخی از کوله‌گردان آب موردنیاز چند روز خود را همراه خود می‌برند و البته کوله‌ی خود را خیلی سنگین می‌کنند، اما می‌توان با همراه بردن فیلتر تصفیه‌ی آب، آب رودخانه‌ها و برکه‌ها را تصفیه کرد تا کوله سنگین نشود. بسته به نوع فیلتری که استفاده می‌کنید، احتمالا باید بطری‌های آب یا مخزن آب، همراه با لوله‌های نوشیدن را همراه خود بیاورید.

لوازم پخت‌و‌پز: اگر از سیستم اجاق منسجم استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به کتری ندارید چراکه کتری در این اجاق‌ها تعبیه شده ‌است. در غیراین‌صورت، حداقل به یک کتری یا ظرف برای جوشاندن آب نیاز خواهید داشت. هر نفر به یک ماگ، ظرف و قاشق و چنگال نیاز خواهد داشت. می‌توانید یک ظرف بسازید که تمام لوازم ضروری را داشته باشد: یک اسپاتول (یا قاشقک آزمایشگاهی ابزاری کوچک با دراختیار داشتن یک تیغه‌ی انعطاف‌پذیر، هموار و گسترده است که به‌منظور مخلوط کردن، پخش کردن و بلند کردن مواد به‌کار گرفته می‌شود.) برای سرخ کردن کتلت و پن‌کیک و نظیر آنها، یک چاقو، نمک و فلفل و سایر ادویه‌جات در بسته‌ها یا بطری‌های کوچک، یک لگن، مایع ظرف‌شویی و اسفنج هم برای شستن ظرف‌ها به دور از رودخانه و کمپ همراه داشته باشید.

کیسه‌‌خواب

حتما یک کیسه خواب سبک و قابل تا کردن همراه خود داشته باشید. البته می‌توانید آن را قرض هم بگیرید. اما اگر می‌خواهید کیسه‌خواب بخرید، خوب تحقیق کنید و مزایا و محاسن کیسه‌خواب‌های مختلف را، به ویژه در آب‌و‌هوا و دماهای مختلف جاده بررسی کنید.

ایمنی و سلامت شخصی

برای حفظ ایمنی و سلامت، فقط به آوردن جعبه کمک‌های اولیه بسنده نکنید. بخشی از حفظ ایمنی و سلامت خود در طول مسیر، تمیز نگه‌داشتن دست‌ها هنگام دست زدن به مواد غذایی است. حداقل می‌توانید یک ژل ضدعفونی‌کننده (یا دستمال‌کاغذی‌های مرطوب و تمیز‌کننده) همراه خود داشته باشید تا بعد از قضای حاجت و قبل از غذا خوردن از آنها استفاده کنید.خانم‌های کوله‌گرد هم به لوازم بهداشتی مختص خود نیاز خواهند داشت. اگر درحال قاعدگی به کوله گردی می‌روند، باید نوار بهداشتی همراه خود داشته باشند و به‌طور کارآمد از آن‌ استفاده کنند.

دقت داشته باشید مدارک شناسایی را همیشه نزدیک به خود نگاه داشته و حتما علاوه بر مطالعه نقدهای اینترنتی، با رسیدن به یک محل، شرایط را حضوری جویا شوید. همچنین، تا می‌توانید از بار سفر بکاهید و کوله را کوچک انتخاب کنید.

کوله گردی همراه با بچه‌‌ها و سگ‌ها

بچه‌ها: اگر همراه خود بچه‌های قد و نیم‌قد می‌برید، تجربه‌ی منحصر‌به‌فردی برای آنها فراهم کرده‌اید. به این ترتیب هم بچه‌ها با کوله گردی عاشق طبیعت می‌شوند و هم شما از تجهیزات و لوازم مورد نیاز بچه‌ها برای کوله گردی آگاه می‌شوید.

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی

مسیر کوتاهی را انتخاب کنید (مثل سه کیلومتر) و بعد از آن بایستید و به گل‌ها، صخره‌ها، حیوانات و… نگاه کنید.
با دادن کوله به بچه، خوداتکایی را به او بیاموزید.
چند اسباب‌بازی که در کوله جا می‌شوند، برای بازی بچه‌ها بیاورید.

 

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی
سگ‌: اگر سگ دارید می‌توانید او را هم به کوله گردی ببرید. سگ در این مسیرها هم یار باوفایی است. ولی قبل از اینکه او را همراه خود ببرید، ببینید مسیر موردنظر، اجازه‌ی همراه‌آوردن سگ‌ها را می‌دهد یا نه. فقط یادتان باشد که اگر سگ بخواهد از چادر بیرون برود، هر لحظه امکان این وجود دارد که پنجه‌هایش به در مشبک چادر بگیرد و آن را پاره کند.

در یک کوله‌ی مجزا، آب و غذای سگ خود را تعبیه کنید و بگذارید خودش کوله را حمل کند؛
هر از چند گاهی برای صرف آب و غذا توقف کنید؛
مدفوع سگ را در طول مسیر دفن کنید.

برنامه ریزی قبل از سفر

قبل از سفر حتما برنامه ریزی کنید و تمام این مراحل را مشخص کنید تا در سفر کمتر با مشکل روبرو شوید

مرحله‌ی اول: یک همسفر باتجربه پیدا کنید

اگر در جمع دوستان خود چند نفر تجربه‌ی کوله‌گردی دارند، خیلی خوب است. از آنها بخواهید شما را در یک کوله گردی کوتاه یکی‌دو روزه همراهی کنند. آنها احتمالا از راهنمایی‌ دادن به شما خوشحال می‌شوند و می‌توانند به شما بگویند که چه چیزهایی همراه‌تان ببرید. از این گذشته می‌توانند لوازم ضروری را هم همراه خودشان بیاورند.اگر هیچ کوله گردی را نمی‌شناسید، یک نفر را پیدا کنید تا حاضر باشد با شما به کوله‌گردی بیاید یا در یک کلاس کوله گردی ثبت‌نام کند. اگر بتوانید در اولین سفر کوله‌ گردی خود یک همسفر خوب داشته باشید، به‌مراتب لذت بیشتری خواهید برد.

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی

مرحله دوم : انتخاب مسیر

انتخاب مسیر کوله گردی به چند عامل بستگی دارد. ازجمله:

میزان زمانی‌که در اختیار دارید: ممکن است فقط آخر هفته‌ها بتوانید به کوله‌گردی بروید؛ این مقدار زمان البته برای اولین سفرتان کافی است.
سطح آمادگی جسمانی‌تان: تناسب اندام و آمادگی بدنی خودتان را ارزیابی کنید و قبل از کوله گردی حتما تمرین کنید.
فاصله: ببینید طی یک روز چند کیلومتر و چند ساعت می‌توانید بک پکینگ کنید؛ به‌ویژه وقتی کوله‌ای سنگین‌تر از حد معمول بر دوش‌تان است. اگر تازه‌کار هستید، برای شروع بین پنج تا دوازده کیلومتر خوب است (اگر همراه بچه‌ها به کوله گردی می‌پردازید یا کوله‌تان سنگین است، مسافت‌های کوتاه‌تر را انتخاب کنید).
بلندی و ارتفاع جاده: تا چه حد می‌توانید سنگینی کوله را روی شیب جاده‌ها تحمل کنید؟ اگر قبلا کوله گردی کرده‌اید، حتما این را می‌دانید. فقط یادتان باشد که اگر وزنی زیادتر از معمول را در جاده‌های پرفرازونشیب بر دوش بکشید، سرعت‌تان کند می‌شود. اگر هم تجربه‌ی کوله گردی ندارید بهتر است مسیر مسطحی را انتخاب کنید.
فصل و آب‌و‌هوا: اگر در زمانی از سال، مثل پاییز، به کوله گردی می‌پردازید که خورشید زود غروب می‌کند از قبل مسیر را تعین کنید یا قبل از غروب راه بیفتید که در تاریکی نمانید. همیشه قبل از راه‌افتادن وضعیت آب‌و‌هوا را بررسی کنید و اگر طوفانی در راه بود حتما سفرتان را به روز دیگری موکول کنید.
لجستیک: حتما مشخص کنید که چه مسیری را می‌خواهید طی کنید، و آیا قرار است مقداری از این مسیر را بروید و دوباره به نقطه‌ی شروع برگردید؟ یا دوست دارید به‌صورت نقطه‌به‌نقطه مسیر را طی کنید؛ بدین معنی که مقداری از راه را کوله‌گردی کرده، کمی استراحت کنید و دوباره به راه ادامه دهید. اگر روش نقطه‌به‌نقطه را انتخاب کنید، می‌بایست برای رفتن به نقاط شروع و پایان ماشین بگیرید. همچنین باید زمانی که صرف رفتن به نقطه‌ی شروع مسیر می‌شود را درنظر داشته باشید تا قبل از تاریکی در آنجا چادر بزنید.
حمل و نقل:شکل حمل و نقل را بهتر است بسته به مقصد و سفری که در پیش دارید انتخاب کنید. بهتر است اتومبیل شخصی‌تان را جایی نبرید و به جای آن از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. از اهداف کوله گردی می‌توان به کمک به حفظ محیط زیست نیز اشاره کرد.

موارد ضروری برای سفر به خارج از کشور

واکسیناسیون کنید. با پزشک خود مشورت کنید و از او در مورد واکسن‌هایی که برای مقصدتان نیاز دارید بپرسید. اگر به مناطقی سفر می‌کنید که مالاریا در آنجا معمول است، احتمالا به قرص‌های ضد مالاریا نیز نیاز خواهید داشت.

برای ویزا اقدام کنید و در مورد اینکه به بلیتی برای خروج از کشور مقصد نیاز خواهید داشت، نیز جویا شوید. من این اشتباه را چندین بار مرتکب شده‌ام زیرا که من تنها با بلیت‌های تک مسیر مسافرت می‌کنم. بنابراین به من گفته شده که بدون داشتن بلیت برای خروج از مقصد امکان سوار شدن به هواپیما میسر نیست. سپس، پیرامون فرودگاه به دنبال wifi می‌رفتم تا بتوانم ارزان‌ترین پرواز ممکن برای خروج از کشور مقصد را رزرو کنم. قبل از رفتن بررسی‌های لازم را انجام دهید.

بلیت پروازتان را بخرید

از وب‌سایت‌های مقایسه شرکت‌های هواپیمایی مثل موموندو (Momondo)، کایاک (Kayak) و اسکای اسکنر (Skyscanner) کمک بگیرید. هرچه زودتر بلیت تهیه کنید، پروازتان ارزان‌تر خواهد بود. بایستی اقرار کنم که هرگز این کار را نکردم. من معمولا بلیتم را چند روز قبل می‌گیرم. می‌توانید به سکرت فلایینگ (Secret Flying) نیز مراجعه کرده و چک کنید که از کجا می‌توانید به‌واسطه اشتباهات خطوط هوایی جا کرایه کنید تا پرواز فوق‌العاده ارزانی داشته باشید.

در برنامه‌ریزی افراط نکنید

نیازی نیست که همه چیز را از قبل رزرو کنید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید. فقط سوار هواپیما شده و ماجراجویی‌تان را آغاز کنید. اگر بیش از حد برنامه‌ریزی کنید با این کار خود را محدود می‌کنید زیرا که شما با افراد زیادی ملاقات خواهید کرد و برنامه سفر شما تغییر خواهد کرد و نهایتا سر از جایی در خواهید آورد که تصورش را هم نمی‌کردید و جذابیت کوله گردی در همین است، همراه با جریان حرکت می‌کنید و از چیزی که پیش رو دارید اطلاعی ندارید.

کوله گردی در ایران

شمال ایران، سرلیست بهترین جاهای ایران برای کوله گردی

سه استان شمالی ایران با نام‌های گلستان، مازندران و گیلان باهم رقابت زیبایی دارند و سخت می‌شود از بین آن‌ها یکی را انتخاب کرد. استان‌هایی پر شده با جنگل، ساحل، آبشار، کوه، مه، رود، چشمه، مرداب، دریاچه و خلاصه هرچه که فکرش را بکنید. اما انتخاب شمال ایران به عنوان اولین مکان برای کوله‌گردی دلایل بسیار دیگری دارد که در این قسمت به طور مختصر آنها را شرح می‌دهیم.

فاصله شهرهای شمال از هم کم است، در نتیجه با رسیدن به یک آبادی، به سادگی در کنار جاده از شهری به شهر دیگر می‌روید؛
در هر سه استان شمال پارک‌های جنگلی که امکان کمپ و طبیعتگردی را فراهم می‌کنند فراوان است؛
فاصله اکثر مناطق بکر از شهر و آبادی زیاد نیست و اگر خرید وسیله یا امکاناتی را فراموش کرده باشید به راحتی جبران می‌شود؛
انتخاب‌های شما برای کمپ کردن فراوان است و در مدت زمانی کم، تجربه کمپ ساحلی، جنگلی و جاده‌گردی را به دست می‌آورید.
جاهای دیدنی شمال که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید

آبشار شیطان کوه، جواهردشت، چشمه های باداب سورت، دریاچه چورت، باغ گلبن، پارک جنگلی قرن آباد، جنگل توسکستان، دریاچه توشن، پارک جنگلی النگدره، آبشار رنگو، آبشار کبودوال، دهکده جهان نما، پارک جنگلی سیسنگان، فیلبند، دشت دریاسر، روستای جواهرده، غار آبی دانیال، مرداب هسل و غیره.

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی

انتخاب دوم؛ خط ساحلی جنوب

اگر پیش از این در شمال ایران ماجراجویی کرده‌اید یا اینکه این گزینه با برنامه فعلی شما همخوانی ندارد؛ باید مقصد خود را در جنوب این گربه بیابید.

جای خرمشهر را روی نقشه پیدا کنید و آن را تا گواتر امتداد دهید. دو هزار کیلومتری که بین این دو شهر وجود دارد پر است از جاذبه‌هایی که امکان کوله گردی و کمپ را در اختیار شما قرار می‌دهند.

اروندرود، جزیره خارک، سیراف، قلعه پرتغالی ‌ها، جنگل حرا و روستای بریس می‌توانند مقاصد جذابی برای شما باشند. همانند شمال، انتخاب خط ساحلی جنوب به عنوان یکی از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی، علاوه بر دیدنی‌های طبیعی، دلایل دیگری نیز دارد که در بندهای زیر مختصر به آنها اشاره شده است.

مردم جنوب فوق العاده خونگرم هستند؛ در نتیجه فاکتور انسانی در کوله‌گردی شما امن و بی‌مشکل خواهد بود؛
اگر خود را به یکی از آبادی‌ها واقع در خط ساحلی جنوب برسانید، از آنجا به بعد فاصله آبادی‌ها نهایتا بین دویست تا سیصد کیلومتر خواهد بود، این یعنی کوله‌گردی متنوع و رنگارنگی خواهید داشت؛
با حضور در جنوب ایران، امکان بازدید از جزایر زیبای کیش، قشم و به ویژه هرمز فراهم می‌شود. در نتیجه شما علاوه بر ملاقات با خلیج فارس و آب‌های آزاد، لنج‌سواری و کمپ در ساحل اقیانوس را نیز تجربه خواهید کرد؛
در آخر باید به تنوع غذایی بی‌نظیر جنوب اشاره کنیم. انواع ماهی و میگو در بهترین کیفیت و بالاترین تنوع (به اضافه گزینه‌هایی دیگر) در اختیار شما است؛ از آنها لذت ببرید.
جاهای دیدنی جنوب که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید
بندر لنگه، موزه نادعلیان، جزیره هرمز، جزیره هنگام، روستای لافت قشم، بندر سیراف، بندر گناوه، دیلم، فلافل سرای اکبر برزیلی، باغ خان شوشتر، نهر داریون شوشتر، چغازنبیل و غیره.

انتخاب سوم؛ کوله گردی در شیراز

در فهرست بهترین جاهای ایران برای کوله گردی شیراز نیز جایگاه بالایی دارد. این ویژگی به طور عمده ریشه در موقعیت جغرافیایی مناسب، امکانات بالای شهری، پربودن شهر از جاذبه‌های طبیعی و وجود انبوه جاذبه‌های تاریخی دارد.

شیراز به معنای واقعی کلمه همانند یک ماشین زمان، تاریخ ایران را نمایش می‌دهد. با طی چند کیلومتر به بیرون شهر، سر از دوره هخامنشیان و ایران باستان در می‌آورید، در مرکز شهر سری به حافظ و سعدی می‌زنید و پس از آن در پارک، موزه و مساجد دیگر، یادگارهای شاهان قاجار، صفوی و دوره زندیه را مشاهده می‌کنید. دلایل معرفی شیراز به عنوان یکی گزینه‌های مهم کوله‌گردی به طور دقیق در بندهای زیر تشریح شده است:

حضور انبوه مسافران داخلی و گردشگران خارجی که مانند شما با کوله سفر می‌کنند: دوست‌های جدید پیدا می‌کنید و تجارب ارزشمندی می‌آموزید؛
وفور اقامتگاه‌های مناسب برای کوله‌گردان در سطح شهر؛
فشرده بودن دیدنی‌های داخل شهر که امکان بازدید یک یا دو روزه را در اختیار یک کوله گرد می‌گذارد؛
تنوع فضاهای طبیعی و تاریخی (بی‌مانند در تمام ایران).

جاهای دیدنی شیراز که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید
پاسارگاد، تخت جمشید، حافظیه و سعدیه، ارگ کریمخانی، نقش رستم، عمارت شاپوری، باغ جهان‌نما، رصدخانه ابوریحان، دریاچه مهارلو، باغ ارم، مسجد نصیرالملک، بازار وکیل، بهشت گمشده، تنگه رغز و غیره.

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی

مقصد چهارم، خوزستان

خوزستان دیگر استانی است که به واسطه تاریخ غنی، طبیعت بکر، زیرساخت‌های قدرتمند ناشی از وجود منابع نفتی که متاسفانه متوازن تقسیم نشده، مردم مهمان‌نواز و خونگرم و بسیاری دیگر، موقعیت‌های طبیعت‌گردی قابل توجهی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

از اهواز و آبادان تا شوش و خرمشهر، به هر گوشه خوزستان که سر بزنید شهر زنده است و هر امکانی را بخواهید در دسترس قرار دارد. اما ورای این‌ها، مجموعه دلایل دیگری هستند که خوزستان را به یکی از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی تبدیل کرد‌ه‌اند. مهمترین آنها عبارتند از:

خوزستان از نظر وسعت یکی از بزرگترین استان‌های ایران است. اما برخلاف بسیاری دیگر نظیر خراسان، کرمان یا سیستان و بلوچستان، فاصله آبادی‌های آن از هم زیاد نیست و شما می‌توانید در یک استان به پهنای ۶۵ هزار کیلومتر مربع، وجب به وجب را بدون مشکل با یک کوله کشف کنید؛
قرارگیری روی دشت و همسایگی کامل با خلیج فارس طبیعت منحصر به فردی در خوزستان ایجاد کرده است که نظیر آن در استان دیگری مشاهده نمی‌شود؛ این مطلب کوله گردی شما را رنگ و بویی خاص می‌بخشد؛
استان شمالی خوزستان لرستان است، در راه برگشت می‌توانید سری به این بهشت زیبا هم بزنید؛
در آخر اینکه فضاهای موجود در خود شهر و امکان کمپ در پارک‌ها برگ برنده‌ای است که نام خوزستان را برای بک پکرها محبوب و خاص کرده است.

جاهای دیدنی خوزستان که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید
آبشار شیون، رود کارون، بازار امیری و ته لنجی‌ها، پل کابلی اهواز، سد کارون، پل سیاه، پل سفید، آبشار پل هفتم، اسکله تفریحی، کلیسای سورت مسروپ، مجموعه تاریخی شوش (قلعه دمورگان، کاخ آپادانا و غیره)، سازه‌های آبی شوشتر، قلعه فلک و افلاک (در لرستان) و غیره.

تهران هم یکی از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی است!

اگر ساکن تهران هستید اصلا نیازی نیست از استان خارج شوید، جاهای دیدنی اطراف تهران جان می‌دهند برای کوله گردی و علاوه بر این، خود شهر نیز با توجه به وسعت و میزبانی از انبوهی دیدنی می‌تواند کوله گردی‌های شهری را پشتیبانی کند. به ویژه برای افرادی که تازه راه در این شیوه سفر می‌گذارند، به دلایل زیر، تهران یکی از قوی‌ترین پیشنهادات این نوشته است.

تهران پایتخت ایران است و حتی روستاهای اطراف آن نیز امکانات بالایی دارند، در نتیجه کوله گردی تا حد امکان با چالش‌های سخت مواجه نمی‌شود؛
قوی‌ترین جمع‌های گردشگری و کوله گردی در تهران قرار دارند، در نتیجه می‌توان سفرهای اول را در قالب آنها تجربه کرد؛
چه از نظر طبیعی (در اطراف) و چه از نظر تاریخی (به جا مانده از دوره قاجار) تهران غنی است؛
در آخر اینکه، برای افرادی با مشغله بالا، تهران امکان کوله‌گردی‌های یک روزه را فراهم می‌آورد.

جاهای دیدنی تهران که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید: لفور، افجه، زرین دشت، خور، کرکبود، وردیج، تنگه واشی، برج آزادی، کاخ موزه سعدآباد، بازار تهران، دربند و درکه، کاخ نیاوران، پل طبیعت و غیره.

همه کویرهای ایران، از مرنجاب تا مصر

آخرین دسته از بهترین جاهای ایران برای کوله گردی کویرها هستند. البته، همین ابتدا تاکید می‌کنیم برای لذت بردن از کوله گردی در کویر باید تجربه کافی را اندوخته باشید و پیش از حضور به طور دقیق منطقه را مورد مطالعه قرار دهید.

اگر این نکات را در نظر گرفتید، پس از حضور در کویر، معنی واژه‌های سکوت، ستاره، مهتاب، آرامش و غروب به کلی برای شما تغییر خواهد کرد. اگر قصد این تجربه را داشتید، حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

اگر در فواصل مختلف کویرنوردی در اقامتگاه‌های رسمی یا منزل افراد می‌مانید، در هر ایستگاه یک لیتر آب بنوشید. این کار برای سالم ماندن در کویرنوردی‌های طولانی ضروری است؛
صبح زود گردش خود را آغاز کنید؛
بین ساعات یک تا چهار بعد از ظهر کمپ کنید و در سایه قرار بگیرید؛
هر یک یا دو ساعت استراحت داشته باشید؛
تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید (فیلترهای تصفیه آب، لباس گرم برای شب و لباس مناسب برای روز، کرم برای پوست و غیره)؛
برای سفر برنامه داشته باشید و در هر ایستگاه، مقصد بعدی را بشناسید.
کویرهای دیدنی ایران که می‌توانید در کوله گردی خود بگنجانید
کویر مصر، کویر مرنجاب، کویر خور و بیابانک، کمپ کویری متین آباد، کویر زردگاه، کلوت‌های بیابان لوت، کویر ریگ زرین، کویر کاراکال، کویر حلوان، نمکزار سیرجان و البته، ساحل کویری دریای درک.

کوله گردی در کویر

چرا باید کوله‌گردی کنیم؟

در ابتدا و پیش از معرفی گزینه‌های کوله گردی، در حالی که بیشتر روی نکات چالشی تاکید کردیم، مقدمات سفر را گفتیم تا کسی بدون آگاهی کامل پا در اینگونه ماجراجویی‌ها نگذارد. اما حالا که نوشته رو به انتهاست و شما تا اینجا پایین آمده‌اید، به این معنی است که تصمیم خود را ساخته‌اید و عزم سفر به بهترین جاهای ایران برای کوله گردی دارید. ماهم برای دلگرمی و قرص کردن خاطرتان، دلایل و مزایای کوله گردی را معرفی می‌کنیم تا با خاطری آسوده کوله را ببندید و راهی شوید.

شما برای چند روز هم که شده، طعم آزادی را می‌چشید. کوله‌بار شما همه آن‌چیزی است که نیاز دارید و دنیایی نادیده پیش رو قرار دارد؛
هر روز یک تجربه جدید است و مانند سایر شیوه‌های سفر، اوضاع طبق یک برنامه تدوین شده، قابل‌پیشینی و کسل کننده نخواهد بود؛
به دلیل قرارگیری در شرایط جدید، جنبه‌های متفاوتی از شخصیت خود را کشف می‌کنید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و در خودشناسی به مراتب بالاتری می‌رسید؛
بهترین دوستان زندگی خود را پیدا می‌کنید. زیرا آشنایی شما در شرایط و موقعیت‌های خاص روی داده و آنها امتحان خود را پس داده‌اند؛
با دیدن شیوه‌های جدید زندگی، آدم‌های جدید و مکان‌های ناشناخته، در انتهای سفر به مراتب ذهن بازتری خواهید داشت؛
البته اینکه، تمام این ویژگی‌ها را در کمترین هزینه ممکن ریالی به دست آورده‌اید.

نکات و وسایل لازم برای کوله گردی

           
 

نظر کاربران :

  • محمدرضا مهدوی

    یکی از بهترین مقاله هایی که تا به حال خوندم خیلی کمکم کرد ممنونم ?

    ۱۶ فروردین, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *