رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ تیر ۱۳۹۸

نوشیدن آب در مناطق کویری و بیابانی

اشتراک گذاری

آب کافی باید مهمترین همراه شما در کویر و بیابان باشد حتی در شرایطی که تشنگی بسیار شدید نیست می تواند باعث کند شدن فعالیت مغزی شما گردد، بنابراین اولین قدم در شرایط بحرانی برنامه ریزی برای تهیه آب می باشد ختی در شرایطی که شم مطمئن هستید نیاز مبرمی به آب ندارید. اگر آب در دسترس دارید در نوشیدن آب صرفه جوئی نکنید زیرا نرسیدن آب کافی به بدن می تواند باعث گیجی، کند شدن ذهن، وغلظت خون گردد همچنین کم آبی بدن می تواند باعث افزایش ترس و سرد شدن بدن گردد پس در شرایط بحران هرچند که آب کافی در اختیار نداشته باشید در نوشیدن آب صرفه جوئی نکنید.

یک انسان معمولی می تواند برای مدت معینی بون آب به زندگی ادامه دهد.مهمترین عامل از پای درآمدن انسان آب نیست بلکه روحیه فرد و عوامل روانی می باشد. مدت زمان زنده ماندن بستگی مستقیم به دمای محیط و میزان تعرق دارد از این روی در شرایط بحران هرگز در زمان تابش خورشید حرکت نکنید و به استراحت بپردازید، زمانی که تابش خورشید به حداقل می رسد بهترین زمان برای فعالیت است. برای مثال در مناطق کویری ایران در تابستان و در دمای ۴۹ درجه و بون مصرف آب حداکثر زمانی که یک فرد زنده می ماند چیزی در حدود ۲ الی ۳ ساعت می باشد. در صورتیکه همین فرد در زمان تابش در زیر سایه استراحت کند و در شب به ادمه مسیر بپردازد در حدود ۵/۲ روز می تواند بدون مصرف آب به زندگی ادامه دهد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که برای هر روز زنده ماندن در دمای ۴۹ درجه ( با احتساب استراحت در روز و حرکت در شب ) به مقدار ۲لیتر آب نیازاست.

در شرایط بحران نکات زیر را در هنگام نوشیدن آب رعایت کنید:
در هنگامی که تشنه هستید آب بنوشید، آب را قورت ندهید بلکه آن را در دهان مزه مزه کنید و به آرامی بنوشید،از فعالیت های غیر ضروری پرهیز کنید و پناهگاهی برای در امان ماندن از تابش خورشید بیابید، در صورتی که هیچ سایه ای نیافتید بدن خود را در شن ها دفن کنید و تکه پارچه ای بر روی سر خود بکشید تا از تابش مستقیم در امان بمانید، هرگز در گرما تمامی لباس های خود را در نیاورید این کار باعث شدت تعرق شما خواهد شد هرچند که احساس گرمای کمتری کنید، حتی صورت خود را نیز بپوشانید، در هنگای که آب محدود در اختیار دارید مصرف غذا و نمک را کاهش دهید و در هنگامی که هیچ آبی در اختیار ندارید به هیچ عنوان غذا نخورید. بدن شما قادر است تا ۱۰ روز بدون مصرف غذا در شرایط سخت به زندگی ادامه دهد.
به منظور خنک کردن آبی که همراه دارید پارچه ای نمناک به دور ظرف حاوی آب بپیچید به گونه ای که کاملا آن را بپوشاند، رطوبت پارچه در هنگام تبخیر حرارت آب درون ظرف را می گیرد و دمای آب را کاهش می دهد. این روشی بوده است که گذشتگان برای خنک نگاه داشتن آب از آن استفاده می کرده اند. پس از خشک شدن پارچه مجدادا آن را مرطوب کنید. برای مرطوب نگهداشتن پارچه می توانید از آب شور باتلاق ها نیز استفاده کنید.

آب در بیابان  نوشیدن آب در مناطق کویری و بیابانی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *