جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ندوشن و ورزنه دروازه های ورود به یزد و اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ مرداد ۱۳۹۹

شهرهای ندوشن و ورزنه قرار گرفته در مسیر جاده ابریشم و میان شهرهای یزد و اصفهان، دو استان یاد شده را به هم متصل می کند و به عنوان دروازده های ورود به آنها محسوب می شود.به گزارش ایرنا، جاده ندوشن – ورزنه مسیری که احداث آن از سال ۸۷ آغاز شده است و با توجه به مزایای این راه ارتباطی برای دو استان ، تسریع در تکمیل و راه اندازی آن ضروری است.

ندوشن ندوشن و ورزنه دروازه های ورود به یزد و اصفهان

راهی که می تواند مسیر ارتباطی جدیدی را به دروازه های دو استان بگشاید و راهی که به لحاظ مبادلات تجاری و اقتصادی برای هر دو منطقه حیاتی است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با احداث این راه، ضمن احیای جاده ابریشم،ندوشن و مناطق در حاشیه جاده نیز از بن بست خارج می شود و باتلاق گاوخونی، قلعه خرگوشی و بافت تاریخی ندوشن به عنوان آثار طبیعی و گردشگری رونق می گیرد .

کوتاه شدن مسیر اصفهان – یزد با احیای جاده اصلی ابریشم به مسافت حدود ۷۰ کیلومتر از طریق ( یزد – نیوک – علویه – ندوشن – مزرعه علی شفیع – قلعه خرگوشی – تالاب گاوخونی – ورزنه – اصفهان ) از مزایای راه اندازی پروژه راه ملی ندوشن _ ورزنه است.

حذف گردنه ملااحمد و عبور از مسیری با کمترین عوارض طبیعی و کاهش هزینه ها، دسترسی به منطقه و گردشگری تالاب گاوخونی، احیای رباط شاه عباسی ( قلعه خرگوشی ) و توسعه آن به عنوان منطقه گردشگری ، از بن بست خارج شدن ندوشن و احیای بافت قدیم این شهر از دیگر مزایای احداث این راه ارتباطی است.

همچنین با احداث این راه ۲ قطب کشاورزی و دامداری ( ورزنه – ندوشن ) به هم وصل شده و تبادل و خرید و فروش محصولات به سهولت انجام می شود.

با احداث محور ورزنه به ندوشن مسیر شرق اصفهان به یزد کوتاه می‌شود و ۲ قطب بزرگ صنعتی یعنی فولاد یزد و ذوب آهن اصفهان به هم متصل می شود.

این پروژه به طول ۷۵ کیلومتر با همکاری اداره های راه و شهرسازی استان اصفهان و یزد در حال اجراست د که ۳۵ کیلومتر آن در حوزه استان اصفهان تکمیل و از ۴۰ کیلومتر حوزه استان یزد حدود ۲۰ کیلومتر در حال ساخت ابنیه فنی و پل و زیرسازی است و بقیه نیز آماده آسفالت است.

به گفته صاحب نظران این جاده نقش سازنده ای در رونق بخشی صنایع و معادن منطقه دارد و چنانچه تکمیل و راه اندازی شود، تحول عظیمی در اقتصاد منطقه اتفاق می افتد و و شکوفا می شود.

به دنبال درخواست ها و پیگیری های مردمی برای احداث این جاده، مسوولان استان در بازدید از این پروژه بر تسریع و تکمیل هرچه زودتر طرح تاکید کردند.

فرزین خادمی معاون عمرانی فرمانداری میبد از پیگیری مستمر برای تکمیل این راه خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث این راه اختصاص یافت.

وی اظهار کرد: با توجه به درخواست ها و پیگیری های مردم و مسوولان محلی امیدواریم این طرح هر چه زودتر به بهره برداری برسد و مردم بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند.

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد چندی قبل در بازدید از این محور گفت: جاده ندوشن – ورزنه ارتباط یزد را به اصفهان فراهم می کند و به طور قطع احداث این جاده می تواند به تقویت صنعت گردشگری استان و رونق اقتصادی منطقه ندوشن و ورزنه کمک کند.

محسن صادقیان گفت: برای اتمام راه ندوشن ورزنه بین استان ، ۲ قرارداد شامل تکمیل آسفالت ۱۹ کیلومتر احداث شده در سال های گذشته و احداث زیرسازی ابنیه فنی ۲۰ کیلومتر باقی مانده مسیر از قلعه خرگوشی به سمت ندوشن، توسط اداره کل راه و شهرسازی استان منعقد شده است.

وی بر تسریع در احداث و تکمیل این راه تاکید کرد و اظهار داشت: لازم است این پروژه با سرعت بیشتری احداث شود.

شهر تاریخی ندوشن از توابع شهرستان میبد با بیش از پنج هزار نفر جمعیت در کنار جاده باستانی یزد _ اصفهان واقع شده‌است و فاصله آن تا شهرستان تاریخی ورزنه (اصفهان) ۹۵ کیلومتر است.

شغل اغلب مردم ندوشن و ورزنه دامداری و کشاوری است و این دو شهر به عنوان مکمل در تولید فراورده های دامی و کشاورزی عمل می کند و مراوده تجاری این دو شهر از گذشته دور بین مردم رواج داشته است و هنوز هم وجود دارد.

کاروانسرای خرگوشی یکی از ۹۹۹ کاروانسرا در ایران است که به دستور شاه عباس صفوی در مسیر جاده ندوشن – ورزنه ساخته شد و بازرگانان ندوشن که مرتب با ورزنه و اصفهان از آن استفاده می کردند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *