جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نخل و نخلستان بوشهر

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ شهریور ۱۳۹۸

نخل و نخلستان از مشهورترین و جذاب ترین جاذبه های طبیعی بوشهر برای مسافران است. از بین نیز شهرهای آب پخش و دشتستان دارای بیشترین تعداد نخل و نخلستان در استان بوشهر هستند. نخل و نخلستان های سرسبز و سر به فلک کشیده ای که خاص ترین ورودی را برای شهر به وجود آورده اند. علاوه بر این کانال های پر آب در دو طرف ورودی شهر آب پخش جلوه و نشاط ویژه ای را به شهر هدیه داده و دل علاقه مندان طبیعت را به حیرت وا می دارد. جالب است بدانید امکان پرورش و کاشت میوه هایی مانند مرکبات، انار و لیمو نیز در این شهر وجود دارد.
استان بوشهر دارای ۳۹ هزار هکتار جنگل نخل و شش میلیون اصله نخل است.جاده‌های گردشگری بین مزارع، کلبه‌های سنتی(کپر)، صنایع دستی، آیین خرما چینی سنتی جامعه محلی و آب روانی که در مسیر نخلستان‌ها همیشه جاری است از جمله جاذبه‌های گردشگری نخیلات است.روستاهای زیبایی که در درون این نخلستان‌ها وجود دارد که با معماری منحصر به فرد و آیین‌ها و سنن مردم محلی این روستاها تنها بخش کوچکی از جاذبه نخلستان‌های این استان است.

وجود نخلستان‌ها در استان بوشهر و به ویژه منطقه آب‌پخش، علاوه بر اینکه در زمینه تولید خرما، اشتغال و درآمدزایی دارای اهمیت باشد، دارای زیبایی‌های فراوانی است که می‌تواند به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری مورد توجه قرار بگیرد. ورودی شهر آب‌پخش از دو طرف در محاصره نخل‌های سر به فلک کشیده است و وجود این نخل‌ها زیبایی‌های خاصی به این مسیر بخشیده است و البته این تنها بخشی از زیبایی‌های نخیلات آب‌پخش و انبوهی از نخیلات در پش نخیلات لب جاده وجود دارد.

نخیلاتی که شانه به شانه هم قد کشیده‌اند و دارای وسعتی در حدود ۲۹ هزار هکتار هستند که به گفته برخی از محققین، این میزان سطح زیر کشت نخیلات در یک منطقه، در سطح جهان بی‌نظیر است. از گذشته تاکنون فقط خرمای نخیلات معرفی شده است و آن هم نه به گونه‌ای شایسته؛ امروز می‌بایست دیگر ظرفیت‌های نخلستان‌های آب‌پخش به ویژه ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی نیز معرفی شود. نخلداران هر ساله خرمای خود را در اواخر شهریور تا مهرماه می‌فروشند و منتظر می‌مانند تا سال آینده که نخل‌ها دوباره خرما دهند و بار دیگر درآمد سالانه خود را از نخلستانشان کسب کنند؛ نخل‌هایی که می‌تواند در دیگر فصول سال نیز درآمدزا باشند.

 

نخل و نخلستان 1 نخل و نخلستان بوشهر

از نخلستان‌های اطراف این شهر انواع مختلفی از خرما برداشت می‌شود. از مهمترین نمونه‌های محصول خرما می‌توان به کبکاب، برهی، بریمی، شیخالی، محبوبی، حاج باقری، قندی، شکری و گنتار اشاره کرد. هر چند محصول عمده منطقه آب‌پخش خرما است ولی از دیگر محصولات این منطقه می‌توان انواع مرکبات خصوصا لیموترش، لیموشیرین، انار، انجیر، انگور و … را نام برد.در قسمت‌های زیادی از زمین‌های آب‌پخش، محصول گندم، هندوانه، طالبی به صورت دیم و آبی کاشته می‌شود.
در میانه تنه نخل مغز ترد و شیری‌رنگی وجود دارد که شیرین و گس است و «پنیر نخل» نامیده می‌شود و بسیار مقوی و گران‌قیمت است. در ابتدای بهار که نخل شکوفه می‌زند، شکوفه‌ها را که تارونه نام دارد، می‌چینند و از آن عرق تارونه می‌گیرند که مانند بقیه عرقیجات مفید و درمان‌گر دردهای معده است. عرق تارونه مقوی، گرم و برای قلب مفید است. «پنیر نخل» سوغات لذیذی که از دل نخل بیرون می آید و بسیار مقوی است. مسافران در کنار نخل های بلند و سرسبز آبپخش توقف می کنند تا هم استراحتی کنند و هم سوغات زمستانی آبپخش را خریده باشند.
پنیر میانه تاج نخل مغز ترد و شیرین و لذیذ است که به لحاظ رنگ سفید آن «پنیر نخل» گفته می‌شود. پنیر نخل بسیار مقوی و عامل رشد و نمو و تولید برگ و میوه جدید است. مریستم که یکی از حساس‌ترین بخش‌های گیاهی بوده در صورت آسیب دیدن باعث مرگ گیاه می‌شود.از لیف خرما هم که انواع حصیر، پرده، جارو، کیف، سبد، بادبزن و… می‌بافند. در گذشته به طور سنتی خرماها را در قسمتی از حیاط خانه جمع می‌کردند، سپس بعد از گذشت چند روز شیره خرما از آن جدا می‌شد و از طریق یک کانال کوچک در حوضچه‌ای جمع می‌شد، اما امروزه در کارخانه به وسیله دستگاه، شیره خرما گرفته و در قوطی بسته‌بندی می‌کنند. البته در همان کارخانه از شیره خرما، قند و عسل خرما هم تهیه می‌کنند.همچنین از خرماهای نامرغوب برای درست کردن سرکه استفاده می‌کنند که طرفداران خاص خود را دارد. سرکه خرما طعم خوبی دارد و برای بعضی ترشی‌ها فوق‌العاده است.از دیگر فرآورده‌های خرما، تهیه اسانس خرما برای صنایع نوشابه‌سازی و رنگ‌های شیمیایی خوراکی است و حالا دیگر محصولاتی چون شکلات خرمایی، خامه خرما، انواع کیک و کلوچه‌های مغز خرمایی و… آن‌قدر معروف هستند که نیازی به توضیح ندارند.

نخل و نخلستان 2 نخل و نخلستان بوشهر
نخل و نخلستان 3 نخل و نخلستان بوشهر

منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-خبرگزاری میزان-خبرگزاری مهر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد