رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ مرداد ۱۳۹۸

موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه

اشتراک گذاری

موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه که در محل تکیه معاون الملک واقع است، یکی از مکان های فرهنگی شهر کرمانشاه محسوب می شود که همه ساله به خصوص در نوروز و تابستان گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه در سال ۱۳۸۳ تاسیس گردید و دارای غرفه های متعددی است که هر یک از آنها پوشاک یکی از نواحی استان کرمانشاه را به نمایش می گذارد. موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه در قسمت جنوبی تکیه معاون الملک در تالاری به وسعت دویست متر مربع قرار دارد و شامل هشت غرفه پوشاک سنتی است.
تکیه «معاون‌الملک» از جمله آثار زیبا و باشکوه دوره قاجاریه در کرمانشاه که این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۹۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تکیه در سال ۱۲۸۲ خورشیدی به بهره‌ برداری رسید که در آن زمان به منظور برگزاری آیین‌ها و مراسم‌های مذهبی و رفع اختلافات قومی و عشایری به کار می‌رفت.

موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه

این بنا از سه قسمت حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده. امتیاز قابل ملاحظه و استثنایی این بنا در کاشی کاری آن است. به گفته کارشناسان میراث فرهنگی کرمانشاه کاشی‌های برجسته و نیمه برجسته با نقوش بسیار زیبا و رنگ‌های صددرصد طبیعی که در این بنا به کار رفته در جهان بی‌ همتاست. تصاویری که بر روی کاشی‌ها حک شده شامل صحنه‌هایی از غزوات محمد(ص)، نبردهای حضرت علی، حوادث کربلا، تصاویر سلاطین باستانی ایران از جمله پادشاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید است که در نوع خود بی نظیر هستند. معماری این نبا را حسن خان معاون الملک در ابتدا به حسین نقاش تهرانی و سید ابوالقاسم مانی واگذار می‌کند که پس از چندی حسین کاشی پز تهرانی میناچی را نیز برای بازسازی بنا به کرمانشاه دعوت کرد.
در قسمت عباسیه‌ی این بنا، دو موزه فرهنگی با نام‌های موزه مردم‌شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیور آلات قرار دارد. در موزه پوشاک و زیورآلات، لباس‌های محلی شهرهای مختلف استان کرمانشاه به نمایش گذاشته شده است.
درباره پوشاک مردمان کرمانشاه، ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که به دلیل کوهستانی بودن شهرستان کرمانشاه، مردمان و زنان و ساکنان کرمانشاهی دارای پوشاک سنتی خاص هستند. در گذشته مردان اغلب پیراهن های سفید می پوشیدند که دکمه یقه آن به شانه چپ بسته می شد و شلوارهای بلند و گشاد می پوشیدند که در ناحیه مچ پا تنگ بوده و گیوه در انواع آجیده، ملکی و زیر لاستیکی از پاپوش های رایج مردان بوده است. زنان این دیار نیز در گذشته پیراهن های بلند و گشادی از جنس مخمل یا پارچه های زری می پوشیدند. آن ها سربند به سر می بستند و به فراخور وضع مالی خود از انواع پاپوش از جمله گیوه و کفش های چرمی استفاده می کردند. به مرور زمان این گونه پوشش ها تا حدود زیادی از بین رفته و تنها در برخی از روستاهای دور افتاده می توان از آن پوشش ها را دید. در موزه پوشاک می توان نمونه های قدیم و جلوه هایی از پوشش مردم کرمانشاه را مشاهده کرد.

موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه
موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه

منابع:ایران تورینگ-خبرگزاری ایسنا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *