جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه بانک ملی بجنورد

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ مرداد ۱۳۹۸

یکی از خانه های دوره پهلوی در شهر بجنورد خانه بانک ملی می باشد. این خانه قبل از انقلاب محل سکونت یکی از وکلای سابق بجنورد بوده که پس از انقلاب به بانک ملی واگذار شد. معماری این بنا تلفیقی از معماری سنتی و معماری اروپایی امی باشد .سقف شیروانی معروف به کلاه فرنگی ، سرستون های کورنتی و چند ویژگی دیگر از معماری اروپایی قرض گرفته شده است. این ساختمان دارای چهار ستون می باشد که به صورت قرینه در دو ایوان جداگانه قرار داده شده است . تنه این ستون ها استوانه ای شکل و سر ستون های آن تزئیناتی را دارامی باشد همچنین این بنا با آیینه کاری،گچ بری گل و گیاه و نیز منبت کاری بر روی در ها و پنجره ها و قاب هایی از کاشی های هفت رنگ می باشد تزئین شده است.
همزمان با تأسیس اداره امور شعب استان خراسان شمالی در سال ۱۳۸۳ عمارت خانه بانک ملی، به عنوان بخشی از ساختمان اداری این اداره امور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.خانه بانک ملی بجنورد در سال ۱۳۸۵، به شماره ۱۴۱۵۰ در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است..
خانه‌ی بانک ملی یکی از خانه‌های دوره پهلوی در شهر بجنورد است که با تلفیق معماری سنتی و اروپایی ساخته شده است. پنجره‌ها و برخی ورودی‌های بنا با قوس کمانی پوشش یافته و بر بالای آنها قاب­‌های کاشی‌کاری شده‌ای ایجاد شده است. پلان بنا، سقف شیروانی معروف به کلاه فرنگی، سرستون­‌ها کورنتی و بسیاری ویژگی‌های دیگر این بنا از معماری اروپایی در سده های ۱۹ و ۱۸ میلادی اقتباس شده است.

آدرس : بجنورد – خیابان امیریه جنوبی

خانه بانک ملی خانه بانک ملی بجنورد

خانه بانک ملی 1 خانه بانک ملی بجنورد

خانه بانک ملی 2 خانه بانک ملی بجنورد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *