جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه و آرامگاه میرزا احمد نی ریزی

تاریخ بروزرسانی :
۶ بهمن ۱۳۹۸

میرزا احمد نی ریزی را بزرگترین خوش نویس خط نسخ و کاتب قرآن در دوره صفوی می دانند.این خطاط که امروزه در کنار نسخه های دیگر قرآن، نسخه هایی با خط ایشان در دسترس است در آرامگاه خود در شهرستان نی ریز استان فارس که معماری منحصر به فردی نیز دارد، آسوده است.خط نسخ ابتکاری میرزا احمد، پس از عرضه برای اولین بار پسوند نسخ ایرانی را به ارمغان آورد و مورد استقبال گسترده هنرمندان و خطاطان قرار گرفت.

آرامگاه میرزا احمد نی ریزی موزه و آرامگاه میرزا احمد نی ریزی
در برخی از نسخه های دستی به جا مانده از استاد میرزا احمد نیریزی ، امضاء به اسم ” سلطانی ” آمده است ، به همین واسطه ایشان را ملقب به همین نام می دانند .شهرت میرزا احمد نیریزی و آثارش در طول زمان زندگی و حتی پس از درگذشتش باعث شده است که بسیاری از آثار قدیم یا جدید را که کتابت اساتید دیگر بوده به نام او امضاء کرده و عرضه کنند. بدین سبب خطوط اصلی میرزای نیریزی کم یاب و بسیار ارزشمند است.از این کاتب بزرگ ایرانی حدود ۹۹ جلد قرآن ، ۷۷ جلد صحیفه و بسیاری دیگر از ادعیه به جا مانده است که برخی از آن ها در کتابخانه آستان قدس رضوی و برخی در موزه هم جوار آرامگاه نگه داری می شود.

وی به واسطه هنر کم نظیر خود به اصفهان فرا خوانده شد و در آنجا تحفه ها و درآمد زیادی از جانب پادشاه و دیگر مردمان به دست آورد، اما علی رغم این ثروت بزرگ زنگی ساده ای در پیش گرفت و به انفاق و کمک به دیگران پرداخت .همواره دیدن آرامگاه بزرگان در سنت ایرانی نماد قدردانی و تجلی افتخار ملی بوده است ، نیک است که مسافران و گردشگران استان فارس پس از سعدی و حافظ ، دیدار و پاسداشت چون احمد نیریزی هایی را فراموش نکنند.

آرامگاه میرزا احمد نی ریزی1 موزه و آرامگاه میرزا احمد نی ریزی

معماری چشم نواز آرامگاه …

در کنار معماری منحصر به فرد آرامگاه که از آجر ساخته شده و به شایستگی و به نحوی شکیل از معماری اصیل ایرانی وام گرفته شده است، از سال ۹۴ موزه ای برای نگه داری آثار و کتابت های میرزا احمد نی ریزی احداث شد که امکان بازدید از آن در ساعات کاری روز برای گردشگران و علاقمندان فراهم گردیده است.

آرامگاه میرزا احمد نی ریزی33 موزه و آرامگاه میرزا احمد نی ریزی

” سلطانی ” کجا آرمیده است ؟
موزه و آرامگاه میرزا احمد نی ریزی ملقب به سلطانی در قلب شهرستان نی ریز از توابع استان فارس واقع شده است.در جوار این آرامگاه ، فضای سبز و کاه گلی کوچه باغ های شهر همچنان باقیست و فرصت قدم زدنی در وادی گذشته و لذت بردن از حال و هوای آن روزگار را همچون معماری بنای آرامگاه ، در دل معماری نوین به ارمغان آورده است.

چند بیت از اشعار که استاد بسیار نوشته و خوانده اند :

بدین امید نوشتم کلام حضرت دوست        که روز حشر به دستم جز این سخن ندهند
کفر و ایمان را هم اندر تیرگی هم در صفا نیست دارالملک جز رخسار وزلف مصطفی

آرامگاه میرزا احمد نی ریزی2 موزه و آرامگاه میرزا احمد نی ریزی

آرامگاه میرزا احمد نی ریزی4 موزه و آرامگاه میرزا احمد نی ریزی

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *