جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه هنرهای تزیینی اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۱ دی ۱۳۹۸

موزه هنرهای تزئینی اصفهان در عمارت رکیب خانه اصفهان در خیابان استانداری شهر اصفهان واقع شده است . علت نامگذاری این بنا به رکیب خانه این است که در دوره صفوی، جایگاهی برای قرار دادن لوازم و اشیاء اصطبل سلطنتی بود.بیش از ۳۰۰۰ شی تاریخی متعلق به دوران صفویه و قاجاریه در موزه هنرهای تزئینی اصفهان به چشم می خورد. این اشیا در غالب غرفه هایی زیبا با چینشی منظم در معرض دید عموم گردشگران قرار گردیده است.هم چنین موزه هنرهای تزئینی دارای کتابخانه مخصوص و تخصصی بوده که مورد استفاده دانشجویان می باشد.

موزه هنرهای تزیینی اصفهان10 موزه هنرهای تزیینی اصفهان

در اوایل قرن یازدهم هـ.ق حدود ۴۰۰ سال پیش مقارن با سلطنت شاه عباس اول، احداث و جهت نگهداری لوازم سوارکاری و یراق آلات و مرکب های سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت . عمارت رکیب خانه با انقراض حکومت صفویه متروک شد و بعدها در دوران قاجار به دستور میرزا ظل السلطان (فرزند ناصرالدین شاه قاجار) پس از انجام الحاقات و تعمیراتی به سبک و سیاق روز، به عنوان اندرونی اختصاصی «ظل السطان» مورد استفاده قرار گرفت .

در دوران پهلوی این ساختمان به اداره آمار و ثبت احوال اختصاص یافت و بار دیگر تغییراتی خصوصا در جبهه غربی آن صورت گرفت.

در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، پیرو مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، سازمان میراث فرهنگی کشور درصدد برآمد تا عمارت تاریخی «رکیب خانه » را مرمت و بازسازی نماید و از آن به عنوان یک مجموعه فرهنگی استفاده کند، لذا با صرف بیش از دو سال وقت و هزینه قریب به یک میلیارد ریال و با انتقال حدود چهار هزار اثر فرهنگی- هنری از موزه هنرهایی تزیینی سابق تهران و سایر موزه های سازمان با تاییدات خداوند « موزه هنرهای تزیینی ایران » در ۲۹ مردادماه ۱۳۷۵ شمسی گشایش یافت و رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

موزه هنرهای تزیینی اصفهان موزه هنرهای تزیینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی ایران با فضایی به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع و حدود ۱۲۰۰ متر فضای مفید نمایشگاه با در برگرفتن هفت بخش دایمی و با نگارخانه جانبی، هم اکنون صدها اثر نفیس هنری را جهت بازدید عموم علاقمندان عرضه نموده است.

حیاط دلنشینی در این عمارت رکیب خانه در اصفهان قابل رویت بوده که با داشتن فضای خرم با درختانی سرسبز در میانه ساختمان به زیبایی اش افزوده است. هم چنین در اطراف حیاط تالارها و اتاق هایی وجود دارد. عمارت رکیب خانه دارای طبقات فوقانی نیز بوده و در سمت راست آن برجی دیده می شود که علاوه بر کاربرد کلاه فرنگی، کاربردهای دیگری نیز داشته است.دفتر موزه هنرهای تزیینی اصفهان در بخش شاه نشین قرار داشته و از معماری و طراحی بسیار دلپذیری برخوردار است. طبقات بالایی موزه مربوط به بخش اداری می باشد.

موزه هنرهای تزیینی اصفهان4 موزه هنرهای تزیینی اصفهان

بخش های هفت گانه موزه هنرهای تزیینی در اصفهان عبارتند از:

خط و کتابت در موزه هنرهای تزئینی اصفهان
: در اوایل بخش موزه ی هنرهای تزئینی اصفهان، هنرهایی از اوراق و مجلدات قرآن کریم، کتب ادعیه و احادیث و … قرار گرفته است. هم چنین انواع جلدهای چرمی به شیوه های متعدد نیز وجود دارد.
آثار لاکی و روغنی در موزه هنرهای تزئینی اصفهان : از آثار این بخش می توان به اشیاء لاکی، جعبه، قلمدان، ترازو، جای طومار، جلد آلبوم، سرچسبدان، قاب آیینه و … اشاره کرد. هم چنین آثار ارزشمند از بزرگان با نقوش زیبا رویت می گردد.
دست بافته های سنتی در موزه هنرهای تزئینی اصفهان : در این بخش منسوجات متنوع وکم نظیر دوران قاجار قابل مشاهده است. این آثار مربوط به بافندگی های شهرهای مرکزی ایران می باشد که به شیوه های مختلفی زینت داده شده اند. در این بخش آثار قلمکاری اصفهان نیز قرار گرفته است.
آبگینه در موزه هنرهای تزئینی اصفهان : در این مجموعه آثار هنری زیبا از کریستال های تراش دار و انواع عطردان و پیاله شیشه ای که متعلق به قرن های ۳ تا ۶ هجری قمری است قابل رویت می باشد.
نگارگری در موزه هنرهای تزئینی اصفهان : در این بخش آثار نگارگری ایرانی در سبک های گوناگون وجود دارد که از جمله با ارزش ترین آن ها می توان به تابلوی مذهب تشعیری اشاره نمود.
آثار چوبی در موزه هنرهای تزئینی اصفهان : در این قسمت آثار نفیس صنایع هنری بر چوب مانند منبت کاری، خاتم سازی، معرق و مشبک در نمونه های انواع قاب آیینه، ملاقه های دوغ خوری، رحل و جعبه قرآن و … قابل مشاهده است.
آثار فلزی در موزه هنرهای تزئینی اصفهان : در این مجموعه آثار فلزی شامل زیورآلات طلا و نقره، کمربند، انواع قوطی، قفل و قلمدان، خنجر، چاقو، قیچی، سرقلیان و … با شیوه های ساخت و تزئین گوناگون مشاهده می گردد.

موزه هنرهای تزیینی اصفهان9 موزه هنرهای تزیینی اصفهان

نحوه دسترسی

آدرس : خیابان استانداری اصفهان – روبروی دانشگاه پردیس
ساعات بازدید:شنبه تا چهارشنبه ۸ الی ۱۳بعدازظهر – پنج شنبه ۸ الی ۱۲ ظهر

موزه هنرهای تزیینی اصفهان1 موزه هنرهای تزیینی اصفهان

موزه هنرهای تزیینی اصفهان2 موزه هنرهای تزیینی اصفهان

موزه هنرهای تزیینی اصفهان3 موزه هنرهای تزیینی اصفهان

موزه هنرهای تزیینی اصفهان5 موزه هنرهای تزیینی اصفهان

موزه هنرهای تزیینی اصفهان6 موزه هنرهای تزیینی اصفهان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *