رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ بهمن ۱۴۰۰

موزه نظامی سعدآباد

لینک این مطلب کپی شد!

بنای موزه نظامی سعدآباد واقع در مجموعه کاخ موزه سعدآباد متعلق به دوران رضاخان است که درسال ۱۳۱۷ هجری بازیربنایی درحدود ۳۰۰۰ متر مربع و در دو طبقه ونیم برای تاج الملوک همسردوم رضا شاه و مادر محمدرضا شاه ساخته شد. این کاخ درسالهای ۵۲-۱۳۵۱ توسط واحد مهندسی کاخهای سعدآباد بازسازی شد و سپس به شهرام پسر بزرگ اشرف هدیه شد.

-موزه-نظامی موزه نظامی سعدآباد

کاخ شهرام

بنای موزه نظامی مربوط به دوران رضاخان بوده که توسط شهرام پسر اشرف بازسازی و احیاء گردیده و بنام کاخ شهرام معروف می باشد که در سال ۱۳۶۰ توسط سازمان عقیدتی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور انتقال موزه نظامی از دانشکده افسری به این مکان تغییراتی ایجاد گردیده است. در ۳۱ شهریور سال ۱۳۶۲ در آستانه سومین سالگرد هفته دفاع مقدس بدست مقام معظم رهبری در پست ریاست جمهوری گشایش و مورد بهره برداری قرار گرفت.

موزه نظامی از دوران قاجاریه کم کم با جمع آوری ابزار ادوات جنگی ادوار قبل بصورت نمایشگاه جهت بازدید مقامات و سران داخلی و کشورهای خارجی و آشنا کردن نسل جدید با نحوه ساخت و تزئینات ابزار ادوات جنگی یکی دیگر از اهداف حکومت بوده است که این موضوع در زمان حکومت پهلوی با اضافه کردن سلاحها و سایر ادوات اهدائی به پادشاهان قاجار ادامه یافت و در سال ۱۳۴۰ در حکومت محمد رضاشاه بصورت موزه نظامی در دانشکده افسری سابق ، دانشکده افسری امام علی (ع) فعلی برپا گردید و بازدید از این موزه مختص مقامات و سران ارتش ایران و کشورهای خارجی بوده است.

-5 موزه نظامی سعدآباد

اشیاء موجود در موزه نظامی سعدآباد

در این مجموعه جاذبه‌های دیدنی زیادی وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به هواپیماهای قدیمی ملخی و اولین هواپیماهای جت وارد شده به ارتش ایران، هلیکوپتر Mil-24 غنیمت گرفته شده در عملیات بیت‌المقدس، تانک‌های مربوط به زمان جنگ جهانی اول و دوم، کشتی نمادین جنگهایی دریایی باستانی ایران که برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله ساخته شده، خودروهای مورد استفاده رضاشاه مثل یک رولزرویس سیاه، خودروی معروف به نعش‌کش رضاشاه‌، توپ‌های قدیمی کوهستانی، دریایی و … و البته مدال‌های افتخار قدیمی و لباس شهید چمران که در لحظه شهادت به تن داشته‌اند و به همان حالت حفظ شده است و اسلحه‌هایی که به شاه ایران هدیه داده شده بود، اشاره کرد.

-1 موزه نظامی سعدآباد

بخشهای مختلف موزه

سالن پوشاک ادوار مختلف ارتش ایران
سالن سلاحهای سرد
سالن مدال و نشانهای ارتش و سلاحهای گرم اهدائی به سران ارتش
سالن سلاحهای سبک و سنگین
سالن سلاحهای خارجی با قدمت طولانی

-3 موزه نظامی سعدآباد

آدرس موزه نظامی سعدآباد

موزه نظامی در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری، کاخ موزه سعدآباد قرار دارد.

برای رسیدن به مجموعه سعدآباد و موزه نظامی می‌توانید از مترو استفاده کنید و در خط ۱ مترو به میدان تجریش بروید .سپس از میدان تجریش با تاکسی به میدان دربند و ورودی شمالی کاخ سعدآباد بروید. یا اگر قصد پیاده‌روی دارید در میدان تجریش به خیابان سعد‌آباد، خیابان افراز، خیابان جاودان و در نهایت خیابان خیابان طاهری و ورودی غربی کاخ سعدآباد برسید. پیاده‌روی این مسیر حدودا بیست دقیقه طول می‌کشد. اگرچه این خیابان‌ها دارای فضای سبز زیبا، درختان چنار کهنسال و سرسبز و بافت و خانه‌های تاریخی با معماری دوران پهلوی است. اما قسمت‌هایی از آن دارای سربالایی است و برای کسانی که توانایی پیاده‌روی در سربالایی را ندارند توصیه نمی‌شود.

-4 موزه نظامی سعدآباد

-6 موزه نظامی سعدآباد

-7 موزه نظامی سعدآباد

-8 موزه نظامی سعدآباد

-9 موزه نظامی سعدآباد

-10 موزه نظامی سعدآباد

-11 موزه نظامی سعدآباد

-12 موزه نظامی سعدآباد

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    مي توانيد انواع سلاحهای سبک و سنگین و كمياب بسيار قديمي و جذاب رادر اين موزه زيبا ببينيد

    ۱ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *