رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه نسخ خطی

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ فروردین ۱۳۹۸

موزه نسخ خطی (آرامگاه میرزا مهدی)یکی از موزه های شهر زنجان موزه نسخ خطی است که در محل آرامگاه میرزا مهدی این شهر قرار دارد. بنای آرامگاه؛ محوطه ای به وسعت ۷۰۰ متر مربع دارای یک ورودی زیبا با پلان پنج ضلعی است. درچهار ضلع ورودی سکوهای نشیمن دارد و بالای طاق نماهای شمال شرق و شمال غرب مقرنس های گچی به رنگ آبی داشته است.
بنای موزه نسخ خطی با توافق وراث میرزایی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته و بعنوان یک مرکز فرهنگی مورد استفاده قرار می­ گیرد. بنای آرامگاه میرزا مهدی به مساحت ۶۰ متر مربع و کل بنا ۶۰۰ متر مربع از سال ۱۳۸۹ مورد بهره­ برداری قرار گرفته است.
میرزا مهدی سال ۱۲۹۶ در زنجان متولد و مقدمات را در آنجا تحصیل نموده سپس به تهران منتقل و از دروس آقا علی نوری صاحب بدایع الحکم تلمذ نموده به تاریخ ۱۳۱۶ ه ق به نجف مشرف شده است. وی مدرسی ماهر، عالم پارسا، دارای اخلاق حسنه بوده است. وی در سال ۱۳۵۹ ق در زنجان وفات نمود.
آرامگاه میرزا مهدی در اواخر قاجار بنا نهاده شده است.

بنای آرامگاه؛ محوطه­ ای به وسعت ۷۰۰ متر مربع دارای یک ورودی زیبا با پلان پنج ضلعی است. در چهار ضلع ورودی سکوهای نشیمن دارد و بالای طاق نماهای شمال شرق و شمال غرب مقرنس­های گچی به رنگ آبی داشته است. آرامگاه از یک حیاط و ساختمانی در شمال آن تشکیل یافته است.

ساختمان آرامگاه دارای دو ایوان ستون دار همسان در دو طرف ورودی و مجموعه فضاهایی در پشت ایوان­ها است. بقعه میرزا مهدی فضایی مستطیل شکل است که سقف آن با استفاده از قوس­های متمایل به کلیل و گوشواره­های زیبای آجری زمینه اجرای عرقچین را فراهم کرده است.
گنبد فضای اصلی از نوع دو پوش است؛ همچنین فضای دوم این بنا قابل مقایسه با فضای نخست است و دو واحد قبر در آن وجود دارد.

تمامی روزهای هفته به جز تعطیلات رسمی کشور و دوشنبه هر هفته

آیت­الله حاج میرزا مهدی زنجانی فرزند مرحوم حاج سید ابو عبدالله موسوی از خاندان­های میرزایی زنجان است.
تلفن تماس : ۵۲۴۴۰۰۸ ۰۲۴۱
آدرس : خیابان امام خمینی – پایین تر از چهارراه امیرکبیر – روبروی شهرداری منطقه ۳ – مقبره میرزا مهدی

-نسخ-خطی-آرامگاه-میرزا-مهدی-1 موزه نسخ خطی
-نسخ-خطی-آرامگاه-میرزا-مهدی-2 موزه نسخ خطی

منبع : بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *