جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه مردم شناسی زرتشتیان

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ اسفند ۱۳۹۳

موزه مردم‌شناسی زرتشتیان در استان کرمان، تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان جهان است که در داخل مجموعه آتشکده زرتشتیان شهر کرمان قرار دارد.

اندیشه بنیانگذاری موزه مردم‌شناسی زرتشتیان کرمان از سال ۱۳۶۲ خورشیدی همراه با بنیانگذاری کتابخانه انجمن زرتشتیان کرمان پدید آمد. در این سال پرویز وخشوری ریاست انجمن زرتشتیان به همراه مهران غیبی؛ سرپرست وقت کتابخانه، اشیای میراث فرهنگی زرتشتیان کرمان را گردآوری کرد. ساختمان موزه در دهه ۱۳۷۰ به کوشش هرمزدیار اشیدری و مهیندخت سیاوشیان پی‌ریزی و در سال ۱۳۸۰ پایان یافت و در جشن تیرگان سال ۱۳۸۴ به طور رسمی و از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گشایش یافت.

از کهن‌ترین اشیای این موزه یک جلد کتاب دستنویس گات‌ها با پیشینیه بیش از ۲۰۰ سال و یک آتشدان دستی با تاریخ حک شده ۱۲۰۷ یزدگردی (۱۲۱۷ خورشیدی) است.

از بخش‌های ارزشمند این موزه، بخش فرتور و اسناد است که فرتورهای انجمن ناصری زرتشتیان کرمان و رفسنجان و فرتورهای سرشناسانی چون ارباب کیخسرو شاهرخ، میرزا برزو آمیغی، خانم کشور مزدیسنا و پوراندخت، از ارزش بسیاری برخوردار می‌باشند.

بخش دیگری از موزه زرتشتیان به نمایش و معرفی پوشش زنان و مردان زرتشتی اختصاص دارد که قدمت آن‌ها از ۵۰ تا ۱۵۰ سال است. مخنا، لچک، چارقد، کت، پیراهن و شلوارهای گلدوزی شده، از انواع لباس‌های زنانه‌ای است که در این موزه نگهداری می‌شوند و هر کدام زیبایی ویژه‌ای دارند.

آتشکده کرمان و موزه مردم‌شناسی زرتشتیان، در روزهای نوروز از پربازدیدکننده‌ترین مکان‌های گردشگری کرمان به شمار می‌روند. در این ایام، شماری از جوانان فرهیخته کرمانی از بامداد تا پاسی از شب، به ارائه راهنمایی به بازدیدکنندگان نوروزی آتشکده و موزه اشتغال دارند.

لازم به ذکر است آتشکده زرتشتیان کرمان که موزه زرتشتیان ایران را در خود جای داده، در سال ۱۳۰۳ خورشیدی ساخته شد.

آدرس: میدان مشتاقیه- خیابان زریسف (شهدا)- خیابان برزو آمیغی- دست راست اولین کوچه
524 موزه مردم شناسی زرتشتیان

533 موزه مردم شناسی زرتشتیان

5412 موزه مردم شناسی زرتشتیان

5511 موزه مردم شناسی زرتشتیان

5610 موزه مردم شناسی زرتشتیان

5710 موزه مردم شناسی زرتشتیان

5810 موزه مردم شناسی زرتشتیان

5912 موزه مردم شناسی زرتشتیان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 2.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *