رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ فروردین ۱۴۰۲

موزه تاریخ شهر دامغان

اشتراک گذاری

موزه تاریخ شهر دامغان در خانه لطفی که یک عمارت تاریخی بسیار زیبا در مرکز شهر می باشد ، واقع شده است. ابزار کار آهنگری، اسناد و قباله ها، لباس های محلی، لوازم خانه که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته، وقف نامه، بیع نامه و … از جمله آثاری است که در موزه تاریخ شهر دامغان به نمایش گذاشته شده است. بسیاری از این آثار توسط مردم فرهنگ دوست دامغان به موزه اهدا شده است.

موزه تاریخ شهر دامغان

برای آشنایی بیشتر با شهر دامغان پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در دامغان را مطالعه بفرمایید.

اشیاء موجود در موزه تاریخ شهر دامغان

ورود اشياء عتيقه جديد هم چون سفال های ماقبل تاريخ، ظروف و عكس های قديمی سبب ايجاد موزه ای غنی تر از گذشته شده است. ايجاد اتاق روستا در اين مجموعه با دارا بودن آثار تاريخی مورد نياز در مناطق روستايی گذشته چون لباس های قديمی، وسايل استحمام. ادوات كشاورزی ، باغداری و دامداری ، جلوه ويژه ای به اين موزه تاريخی داده است.
تصاويری از اولين كاوش در تپه حصار، ادوات جنگی، جمجمه انسان، سنگ و تنديس های قديمی با هدف معرفی بهتر قدمت دامغان در اين مجموعه مورد توجه قرار گرفته است. انجام اين تغييرات به منظور ايجاد فضايی جديد، متنوع و دارای جذابيت برای بازديد كنندگان انجام می شود. تا بتوان تاريخ و قدمت دامغان را به خوبی معرفی كرد.

امکانات موزه برای دانش آموزان و دانشجویان

قسمتی از اين موزه ويژه دانش آموزان با آثاری هم چون مدارک و دست نوشته های دانش آموزان سال ۱۳۲۷، انشاء، تكاليف و عكس های تاريخی مدرسه ها است. اتاق مشاهير دامغان با نصب تنديس مفاخر و افراد صاحب نام، زندگينامه مشاهير دامغانی و تصاوير نصب شده از گذشته دامغان از ديگر قسمت هايی است كه به اين موزه افزوده شد.
موزه تاریخ شهر دامغان
با توجه به توسعه اين موزه و غنی تر شدن آثار آن، تفاهم نامه ای به منظور حضور دانشجويان بخش تاريخ، معماری و هنر دانشگاه های دامغان و برگزاری جلسات آموزشی در اين مكان منعقد می شود.شهرستان دامغان با توجه به قدمت هفت هزار ساله خود، دارای آثار بسيار زيادی در موزه های كشور است كه هم اكنون تعدادی از آن ها به موزه تاريخ شهر دامغان بازگردانده شده است.

موزه تاریخ شهر دامغان

در گذشته ۳۲۰ اثر در موزه تاريخ شهر دامغان نگهداری می شد كه در حال حاضر اين تعداد به حدود ۵۰۰ اثر افزايش پيدا كرده است. موزه تاريخ شهر دامغان در محل خانه لطفی واقع ‌شده است كه ۱۱۰ سال قبل مقر حكومتی شجاع لشكر، حاكم دوره قاجار بوده است.
شهرستان دامغان دارای ۲ هزار اثر تاريخی و فرهنگی است كه از اين تعداد ۴۰۰ اثر شناسايی و تاكنون ۱۲۶ اثر ثبت ملی شده اند.

نحوه دسترسی

آدرس :دامغان –میدان امام- خیابان فروردین-جنب پارکینگ –ساختمان لطفی

جذابیت های اطراف موزه:مسجد جامع –ساختمان لطفی –مدرسه طلاب موسوی

موزه تاریخ شهر دامغان

موزه تاریخ شهر دامغان

موزه تاریخ شهر دامغان

موزه تاریخ شهر دامغان

موزه تاریخ شهر دامغان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *