رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ اسفند ۱۳۹۷

منطقه شکار ممنوع تخت ایران

اشتراک گذاری

منطقه شکار ممنوع تخت ایران ( بهکده رضوی ) واقع در مجاورت منطقه حفاظت شده قرخود و پارک ملی گلستان، یکی از زیستگاه های پلنگ در شمال شرقی کشور به شمار می رود که در فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان در استان خراسان شمالی واقع شده است.منطقه منطقه شکار ممنوع تخت ایران یا بهکده رضوی یکی از ناشناخته ترین زیستگاه های پلنگ نیز در ایران به شمار می رود که تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است.
پارک ملی گلستان دارای جمعیت بالایی از پلنگ بوده و منطقه بهکده رضوی به سبب قرار گرفتن در حاشیه شمالی این منطقه، احتمالا میزبان پلنگ های جوانی است که به دنبال یافتن قلمرو از پارک به این منطقه رفت و آمد می نمایند. به علاوه، به ندرت مشاهده شدن پلنگ همراه با توله هایش نیز خود نشان از حاشیه ای بودن این منطقه و عدم مناسب بودن آن برای زیست پلنگ های بزرگ جثه تر و زادآوری آنها دارد. این نتیجه مؤید نقش انکارناپذیر مناطق پیرامونی پارک های ملی و مناطق حفاظت شده و لزوم حفاظت از این مناطق است، زیرا این مناطق حاشیه ای به عنوان سپر ضربه گیر عمل نموده و بقای جمعیت اصلی حیات وحش در داخل پارکهای ملی و مناطق حفاظت شده را تضمین می کند.
براساس آمارهای اداره کل محیط زیست استان خراسان شمالی، منطقه بهکده رضوی در کنار منطقه حفاظت شده قرخود زیستگاه بیش از ۵۰۰ رأس قوچ و میش و حدود ۱۵۰ رأس آهو است. مهمترین طعمه های پلنگ در این منطقه را قوچ و میش، گراز و دامهای اهلی تشکیل می دهد.
منطقه بهکده رضوی از دیرباز یکی از زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی نیز در کشور به شمار می رفته ولی کمتر تلاشی برای ثبت یوز در آن صورت گرفته است. مستندترین گزارش مربوط به مشاهده یوز به زمستان ۱۳۸۱ مربوط است که ۳ قلاده یوز بالغ در میان برف سنگین به مدت یک ساعت مشاهده شدند. همچنین، در آذرماه سال جاری نیز یک یوز توسط یکی از اهالی بهکده رضوی از فاصله ۱۰ متری مشاهده شد. از تابستان سال جاری، انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری اداره کل محیط زیست استان خراسان شمالی مطالعه ای را برای بررسی وضعیت این گونه در این منطقه آغاز کرد. در ابتدا، پس از جمع آوری مشاهدات گذشته و کسب اطمینان از صحت آنها، محدوده بالقوه زیست این جانور تعیین شده و سپس اقدام به نصب دوربین های تله ای گردید. همزمان، مطالعاتی درباره وضعیت خرگوش به عنوان یک غذای مهم یوز در این منطقه درحال انجام است. قوچ و میش مهمترین طعمه های پلنگ و یوز را در بهکده تشکیل می دهند.


منطقه شکار ممنوع تخت ایران (بهکده رضوی) منطقه شکار ممنوع تخت ایران

منبع : بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *