رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

منطقه شکارممنوع شیرکوه تفت

لینک این مطلب کپی شد!

منطقه شکارممنوع شیرکوه تفت با وسعت ۵۰ هزار هکتار است و بالغ بر ۶۰۰ گونه گیاهی یکی از مناطق حفاظت شده ای است که در اصل دو سوم گونه های گیاهی استان یزد را دارا است. وسعت منطقه شکارممنوع شیرکوه تفت که از این تعداد ۴۸ نوع گیاه اندمیک جزو فهرست لیست سرخ(گیاهان بین المللی منقرض) قرار گرفته است. ۶ راسته پستانداران از ۹ راسته پستانداران ایران در این منطقه زیست میکنند. طبق سرشماری امسال ۲۰۰راس کل و بز،۱۵۰ راس قوچ و میش،۶ قلاده پلنگ،۷قلاده کاراکل و سایر پستانداران در منطقه سرشماری شده اند. ۸۰ درصد گونه گیاهی استان در منطقه شیرکوه قرار دارد که وسعت آن به ۵۰ هزار هکتار می‌رسد و دارای ۶۰۰ گونه متفاوت است.
از مجموع ۶۸۰ گونه گیاهی منطقه، ۱۰۰ نمونه در فهرست قرمز و در حال انقراض قرار گرفته‌‏اند که براساس طرح‎های تحقیقاتی و مطالعات پهنه‎بندی پوشش گیاهی، حتی برخی از این گیاهان در حال نابودی، تنها مختص رشد و نمو در این منطقه هستند.
در برخی نقاط از مناطق شیرکوه شاهد تخریب زیستگاه هستیم که بر اثر چرای بی‎رویه دام و خشکسالی اتفاق افتاده است. ۲۰ هزار هکتار از منطقه شیرکوه تحت تاثیر مستقیم بحران خشکسالی قرار گرفته است و در صورتی که کمبود منابع گیاهی و آبی، شرایط را سخت کند، جانوران این منطقه قطعاً به سمت روستاهای اطراف رانده می‎شوند و توسط اهالی مورد شکار قرار می‎گیرند و حیات آنها به خطر می‎افتد.
در منطقه شیرکوه شاهد یک زیستگاه منحصر به فرد آهو هستیم که به دلیل کم‎آبی، این زیستگاه تهدید می‎شود چرا که این مشکل، آهوان را به سمت آبادی‎های اطراف سوق می‎دهد و خطر شکار، آنها را تهدید می‎کند.
منطقه شیرکوه از پتانسیل‏های بالایی برخوردار است و تنها منطقه‏‌ای است که توانسته خود را در برابر خطرات خشکسالی حفظ کند و دارای شرایط حداقل زیستی برای حیات جانداران است.
به منظور حفاظت از عرصه های طبیعی و گونه های جانوری و گیاهی شهرستان در سال ۱۳۵۲محیط بانی شیرکوه در منطقه دهبالا احداث شد و ۱۴ مامور تا سال ۱۳۵۷ در آنها انجام وظیفه می کردند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی این پاسگاهها جمع آوری شده ودر سال ۱۳۷۹ به عنوان منطقه شکار ممنوع شیرکوه مجددا تحت حفاظت قرار گرفته و تا الآن فعال می باشد.

این کوه‌‌‌ها از جنوب‌غربی شهر یزد شروع و تا جنوب‌شرقی آن ادامه دارند. در مغرب یزد پهنای آن ۱۰ کیلومتر و طول آن حدود ۷۵ کیلومتر می‌باشد. این کوهستان که غالباً در زمستان از برف و یخ پوشیده است، آب بخش اعظمی از استان یزد را تامین می‌کند .گرچه از نظر تقسیم بندی، از شیرکوه به عنوان یکی از کوه‌های منفرد ایران یاد شده لیکن در حقیقت بخشی از رشته‌کوه زاگرس است که دارای قله‌های بلندی بوده و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا در حدود ۴۰۷۵ متر است. به نظر می‌رسد وجه تسمیه این کوه به دلیل شباهت آن به یک شیر خفته بر دستانش از فاصله دور ‌باشد.

منطقه شکارممنوع شیرکوه تفت
منطقه شکارممنوع شیرکوه تفت منطقه شکارممنوع شیرکوه تفت

منابع:
بزنیم بیرون
خبرگزاری ایسنا
باشگاه خبرنگاران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *