رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ تیر ۱۳۹۳

منطقه حفاظت شده خیبوس

اشتراک گذاری

مطقه حفاظت شده خیبوس حدفاصل جنگل های جنوبی نزدیک قادیکلای قائم شهر تا مناطق یاغ کوه برنجستانک شیرگاه می باشد. منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران است. این منطقه با مساحت ۳۴۷۱ هکتار در دامنه ارتفاعی ۲۵۰ تا ۹۳۰ متر، دما و بارندگی متوسط سالیانه ۱۶ درجه سانتیگراد و ۸۰۰ میلیمتر، دارای اقلیم مرطوب معتدل می باشد.

منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد. خیبوس پوشیده از جنگل های با ارزش هیرکانی و توده های کم دست خورده شمشاد است. از دیگر گونه های درختی مهم منطقه می توان ممرز، بلند مازو، راش، پلت شیردار، نمدار، ملچ، خرمندی، انجیلی و توسکا را نام برد.

گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از : مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، شغال، گراز، روباه معمولی، تشی، رودک، سنجابک، درختی، کبوتر جنگلی، توکای گلوسیاه، توکای پشت بلوطی، مار آبی، و لوس مار.

وجود تنوع زیستی بالا، جنگل های کم نظیر و کم دست خورده هیرکانی، گونه های با ارزش شوکا، و مرال و دره های پر آب و راه های دسترسی مناسب، زمینه فعالیت های علمی و پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم ساخته اند.

در نزذیکی این منطقه سد زمزم یا همان سد برنجستانک قرار دارد که دیدن آن را پیشنهاد می کنیم در همین سایت مشخصات سد زمزم ثبت شده است.

آدرس: قائم شهر، بین قادیکلا تا کوه برنجستانک

خیبوس 1 منطقه حفاظت شده خیبوس

خیبوس 2 منطقه حفاظت شده خیبوس

خیبوس 3 منطقه حفاظت شده خیبوس

خیبوس 4 منطقه حفاظت شده خیبوس

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *