پروژه آزادراهی اصفهان – شیراز، بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال – جنوب است که زمان سفر بین ۲قطب گردشگری کشور را حدود ۲ساعت کوتاهتر میکند و سالانه موجب کاهش ۸۰ تا ۱۳۰میلیون لیتر بنزین و گازوئیل خواهد شد. بالاخره انتظار مشتاقان سفر به شیراز از یک مسیر جاده ای امن به نقطه پایان رسید. این اتوبان افتتاح شد و رانندگانی که در مسیر این استان تردد می کنند، از این پس حق انتخاب بیشتری خواهند داشت.
اَبَرپروژه آزادراه شیراز – اصفهان در ۶ قطعه به طول۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، صبح روز پنجشنبه ۲۰مهرماه با حضور رییسجمهور افتتاح و با بهره برداری از این طرح، علاوه بر مزیت هایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاه تر شد.
فهرست
این آزادراه در مسیر چه شهرستانهایی قرار دارد؟
این آزادراه در ۶ قطعه از دروازه ورودی شهر شیراز آغاز و تا ایزدخواست ادامه دارد که قطعات یک، ۲ و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید میگذرد. همچنین قطعات چهار، پنج، ۶ و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل میشود. از ایزدخواست تا اصفهان هم به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا – سه راهی مبارکه – ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن بهزودی آغاز خواهد شد.
مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز ۵.۵ تا ۶ ساعت به طول میانجامد و با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان که برخلاف مسیر فعلی به شکل مستقیم است، طول مسیر ۱۳۵ کیلومتر کوهتاهتر میشود، در حقیقت مسیر فعلی تا ۲ ساعت کاهش مییابد. برنامه دولت این است که پس از افتتاح این مسیر با ادامه محور به سمت اتصال به بوشهر، شبکه کریدوری کشور از شمال از طریق مرکز کشور به دریا متصل کند. در حال حاضر قطعه هفتم آزادراه شیراز – اصفهان تا ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت قطعه هشتم نیز ابلاغ شده است.
بزرگترین رویداد حمل و نقلی فارس
این آزادراه از مزایای بسیاری برخوردار است. عبور مسافران از این جاده موجب کاهش مصرف سالیانه ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت معادل مصرف حداقل یک روز کل کشور نسبت به مسیر قبلی میشود چرا که با بهرهبرداری از آن ۱۳۵ کیلومتر طول مسیر بین شیراز و اصفهان کوتاهترو ۲.۵ ساعت از زمان سیر کاسته شده است.
همانگونه که گفته شد در حال حاضر ۶ قطعه نخست به طول ۲۱۲ کیلومتر به بهرهبرداری رسید و قرار است با برنامهریزی انجام شده در مدت هفت ماه آینده عملیات اجرایی قطعه هفتم آن نیز تکمیل و آزادراه به شهر شیراز متصل شود.
بزرگترین پل آزادراهی کشور در مسیر شیراز- اصفهان
مرتفعترین پل آزادراهی کشور در آزادراه شیراز-اصفهان قرار دارد؛ پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به طول ۲۶۴ متر در قطعه ۳ آزادراه شیراز-اصفهان قرار دارد و بر روی دره رودخانه سپید و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره واقع شده است.
طول دهانه وسط آن ۱۲۵ متر و طول دهانههای کناری پل ۶۶ و ۷۳ سانتیمتر است و خودروهای عبوری به سهولت در عرض ۱۵ ثانیه از یک سمت به سمت دیگر پل تردد میکنند. نوع پل بتن درهای پیش تنیده است. قالببندی پل از نوع شاریو پیش تنیده و نوع رویه پل آسفالتی است و برای ساخت آن ۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بتنریزی صورت گرفته است و در عرشه آن ۱۱۴ قطعه بتنی به کار رفته است.
کاهش تلفات رانندگی
بخشی از مهمترین دستاوردهای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال – جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال کاهش مصرف سوخت۱۳۶ میلیون لیتر در سال و کاهش ۱۲۰ دقیقهای زمان سفر همراه با کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۳,۱۲۰ میلیارد ریال است.
استفاده از روسازی بتنی و مسیری برای رونق گردشگری
استفاده از روسازی بتنی برای نخستینبار در کشور، ملاحظات زیستمحیطی کاشت ۱۰۰هزار اصله نهـال در حریـم آزادراه، رونق گردشگری عبور از مناطق زیبا شمال غربی استان فارس و عبور از سلسله جبال رشته کوههای زاگرس از دیگر دستاوردهای ساخت این آزادراه مهم در کشور است.در طول مسیر این پروژه آزادراهی، ۲۵ دستگاه پل بزرگ به طول ۲هزار و ۲۳۷ متر و ۵۹۲ دستگاه پل کوچک به طول هشت هزار متر اجرا شده است.
رانندگانی که به مقصد شیراز سفر خود را برنامه ریزی می کنند قطعا این آزادراه را یکی از بهترین محورهای مواصلاتی کشور ارزیابی می کنند. با این حال نکته ها و دغدغه هایی نیز در مورد این اتوبان وجود دارد که در ادامه آنها را مرور می کنیم.
۱. رانندگان باید در این آزادراه چندبار و چه مبلغی عوارض بدهند؟
طولانی بودن این آزادراه و هزینه های سنگینی که برای احداث آن انجام شده، این دغدغه را ایجاد کرده که مبلغ عوارض تردد در این محور چقدر است. توجه به این نکته هم ضروری به نظر می رسد که اتوبان مذکور یک آزادراه دولتی نیست. سرمایه گذاران این محور به عنوان یک پروژه درآمدزا به آن نگاه می کنند. بنابراین سرمایه گذاری های انجام شده در این اتوبان باید از محل عوارضی که رانندگان پرداخت می کنند. مستهلک شده و بعد از مدتی به سود برسد. با این اوصاف، این دغدغه وجود دارد که عوارض سنگینی برای این اتوبان در نظر گرفته شود که در چند مرحله از رانندگان اخذ شود.
۲. مراکز خدمات بین جاده ای در اتوبان اصفهان شیراز آماده است؟
قابل انتظار است که اتوبان اصفهان شیراز مورد استقبال انبوه مسافران قرار گیرد. حضور پرشمار رانندگان و اهالی سفر در این اتوبان ایجاب می کند که مراکز خدمات بین جاده ای به تعداد کافی در این محور ساخته شود. این در حالیست که آمار دقیقی از تعداد مراکز و استراحتگاه های بین جاده ای آزادراه اصفهان شیراز منتشر نشده است.
۳. تابلوها و دوربین های آزادراه شیراز اصفهان تکمیل شده است؟
می دانیم عبور از یک آزادراه جدیدالاتاسیس با آسفالت نو، وسوسه سرعت را در برخی رانندگان بیدار می کند. قابل پیش بینی است که اگر علائم ایمنی و تابلوها و خصوصا دوربین های کنترل سرعت در اتوبان اصفهان شیراز تکمیل نشده باشد. تخلفات فراوانی در این محور روی خواهد داد.
مطالب مرتبط :