رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ آبان ۱۴۰۰

مسجد میرعماد کاشان

اشتراک گذاری

مسجد میرعماد کاشان یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخ در زمان سلطنت سلطان جهان‌شاه قراقویونلو در دوران صفویه احداث شده است .که با حمله مغول‌ها ویران شد و بعدها توسط فردی به نام میرعماد مرمت شد. این بنا در جنوب میدان فیض (میدان سنگ سابق) کنار بازار بزرگ و در مدخل بازار مسگر‌ها واقع شده است. ورودی این مسجد سنگی به اسم سنگاب که ظرف بسیار بزرگ که می‌تواند چند صد لیتر آب در خود جای دهد که در مساجد برای آشامیدن یا وضو استفاده می‌شود از جمله قسمت‌های مهم این بنا به شمار می‌رود.

بر جداره‌های اطراف سردر مجموعه سودمندی از کتیبه و سنگ نوشته و فرامین پادشاهان قراقویونلو‌، صفویه تا قاجاریه ثبت و ضبط شده است . که شامل اطلاعات مهم تاریخی و نشان دهنده آداب و رسوم و سنن اجتماعی آن دوره است. این مسجد قدیمی از بناهای مهم تاریخی کاشان است که در جنوب بازار مس‌فروشان و در مقابل میدان بازار واقع شده است و به همین جهت، به مسجد میدان نیز معروف است. بنای این اثر تاریخی در زمان سلطنت سلطان جهان شاه قراقویونلو (۸۷۴-۸۴۱ هـ.ق) احداث شده است.

433 مسجد میرعماد کاشان

کتیبه مسجد

برطبق نوشتهٔ کتیبهٔ سردرِ مسجد، بانی آن خواجه امیر عمادالدین شیروانی در سال ۸۶۸ هجری قمری بوده است. این مسجد که بدون تردید بنای اولیهٔ‌ آن به قرن ششم و هفتم هجری قمری مربوط است، شامل جلوخان، دو سردر با کتیبهٔ تاریخی، هشتی، ‌ سنگاب، صحن دو طبقه، دو صفه، چند شبستان، گنبد آجری، منبر کاشی معرق نفیس و آب‌انبار تاریخی است. در جلوخان این مسجد، یازده حکم و فرمان تاریخی در روی سنگ نقر شده و بر دیوار نصب گردیده است. مطالب و مفاد این احکام شاهانه معرف اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی آن زمان است.

سردرِ مسجد دارای گچ‌بری قطاربندی و نقاشی‌هایی با آب و رنگ است. این سردر و تزئینات آن به دفعات تعمیر شده و آخرین تاریخ تعمیرات آن، سال ۱۲۴۳ هجری قمری است که به دستور حاکم وقت کاشان (اسماعیل‌خان) انجام یافته است. کتیبهٔ ‌گچ‌بری تاریخی سردر که در زمینهٔ لاجوردی با خط رقاع برجسته باقی مانده است، در شمار زیباترین کتیبه‌های گچی بناهای تاریخی ایران است.

این مسجد تاریخی که به شماره ۱۱۷ در ۱۶ دی ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. هم‌اکنون آب‌انبار و حمام این بنا به‌دلیل عدم مرمت به مخروبه‌ای مبدل شده است و متاسفانه مسئولان در جهت حفظ و احیای این بنای تاریخی هیچ اقدامی نکرده‌اند.

نحوه دسترسی

آدرس :کاشان میدان فیض، جنب بازار بزرگ

434 مسجد میرعماد کاشان

مسجد میرعماد

مسجد میرعماد کاشان

مسجد میرعماد کاشان

مسجد میرعماد کاشان

مسجد میرعماد کاشان

مسجد میرعماد کاشان

مسجد میرعماد کاشان

مسجد میرعماد کاشان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *